1515

Drönarstartupen som vill rädda drunknande flyktingar 

Billigare än helikoptern, snabbare än båten. Den svenska startuppen Inkonova vill skicka ned sina egenutvecklade racerdrönare till Medelhavet för att upptäcka flyktingar i nöd. Nu diskuterar de samarbeten med hjälporganisationer.

TILT Drone och Ahmed AlNomany
TILT Drone och Ahmed AlNomanyFoto:Pressmaterial

Den ser ut som en elvaårings Lego Technic-bygge. Men den lilla 3D-printade kolfiberdrönaren TILT Drone, som är utvecklad på öppen källkod, har fler användningsområden än man kan ana. Åtminstone enligt startupen Inkonovas vice vd, ingenjören Ahmed AlNomany.

”Vi vill vara pionjärer inom den specialisade drönarproduktionen. Vi vill etablera en marknad, där företag kontaktar oss och vi utvecklar drönare specifikt för deras behov. Energibolag, byggföretag, företag som sysslar med gruvdrift, vi vill leverera unika lösningar för var och en av dem. Ja, och biståndsorganisationer förstås”, säger AlNomany.

På deras sajt marknadsför de sin drönare som en racingdrönare. På en filmsnutt tävlar den med en sportbil, och vinner med några tiondels sekunders marginal.

Hr9xYjHmr74

Ahmed AlNomany säger att det är den speciella tilt-tekniken som får den att gå snabbare.

Dess fyra propellrar sitter på rörliga armar som kan luta sig framåt och tillbaka, och det gör att den inte behöver luta hela kroppen framåt på samma sätt som vanliga drönare. AlNomany säger att det betyder längre räckvidd och högre hastighet.

”Man kan använda dem för att inspektera byggprojekt eller dammar, dit det är farligt att skicka människor. Man kan ha dem till hjälp under räddningsuppdrag och skallgångar, och för att lokalisera människor som är nödställda ute på havet”, säger AlNomany.

För ni några samtal med hjälporganisationer redan?

”Vi har en dialog med bland andra Röda korset och The International Organization for Migration. Det har emellertid inte ännu lett till något konkreta samarbete, hjälporganisationer är stora och långsamma organismer. Men vi har fått mycket värdefull feedback, bland annat att organisationer inte har tid eller resurser för att lära sig hur en avancerad drönare fungerar utan att det är bättre om de kontrakterar någon av oss som följer med och sköter drönaren.”

Att drönaren TILT Drone är utvecklad i öppen källkod är också en av fördelarna inför ett eventuellt samarbete med hjälporganisationer, säger AlNomany.

”De använder drönare från kinesiska storföretag som de inte kan utnyttja till fullo på grund av att de är utvecklade i stängd kod. Dessutom kostar deras produkter tiotusentals dollar. Vi förväntar oss att våra produkter ska kunna bli flera gånger billigare”, säger han.

AlNomany och hans partner och medgrundare Pau Mallol är baserade i startup-hubben Thing på KTH Campus i Stockholm, men ser för närvarande över möjligheten att starta kontor i USA och Australien, de två största marknaderna för drönare. Själv har han varit i Stockholm sedan ett par månader och kommer ursprungligen från Egypten.

”Vi hamnade i Sverige eftersom jag tycker de sociala värden som ni håller högt här är viktiga. Vi är passionerade anhängare av idén att företag och produkter ska kunna användas i humanitära sammanhang, och Sverige verkade vara ett bra land för att starta ett företag med den utgångspunkten”, säger AlNomany.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?