1515

Drönarbolaget tar in 19 miljoner – räddar kraftledningar från luften

Svenska Skyqraft utvecklar en smart mjukvara för att förändra sättet att inspektera elkraftledningar. Nu har bolaget säkrat 19 miljoner kronor från Subvenio Invest, startupfabriken Antler och ett antal affärsänglar.

Skyqrafts grundare (från vänster) Umar Chughtai, Turab Ali och David Almroth. Här tillsammans med bolagets dataanalytiker Uttejh Reddy.
Skyqrafts grundare (från vänster) Umar Chughtai, Turab Ali och David Almroth. Här tillsammans med bolagets dataanalytiker Uttejh Reddy.Foto:David Martinez Moreno

I Sverige finns det 205 000 kilometer elledningar över mark, som i dag kontrolleras manuellt genom att elkraftsingenjörer åker ut i helikoptrar. Det är en kostsam historia som också påverkar miljön. För att effektivisera arbetet med att kontrollera elnäten har Stockholmsbolaget Skyqraft tagit fram en mjukvara som är baserad på artificiell intelligens, ai, för bildanalys. 

Genom bilddata som samlas in och analyseras i mjukvaran kan bolagets drönare inspektera kraftledningar på ett smartare, säkrare och mer hållbart sätt. Det handlar både om att undvika riskerna med att människor skadar sig vid inspektioner, men också om att minska koldioxidutsläppen från helikoptertransporter.

Nu tar Skyqraft in cirka 19 miljoner kronor i en såddinvestering från det svenska riskkapitalbolaget Subvenio Invest, startupfabriken Antler som Skyqraft deltog i under 2019 och ängelinvesterar-gruppen Sustainable Energy Angels samt andra affärsänglar.

”Det här är en viktig investering för oss för vi rör oss mot att bli ett tillväxtbolag från att vara ett startupbolag. Finansieringen spelar en avgörande roll för flera stora avtal som vi är på väg att skriva med kunder och partners”, säger Skyqrafts medgrundare och marknadschef Sakina Turab Ali.

Pengarna ska användas för att förbättra mjukvaran och etablera sig på fler marknader. 

”Vi ska fortsätta utveckla våra ai-sökfunktioner och parallellt fortsätta att expandera både i Europa och USA”, säger Sakina Turab Ali.

Läs också: Antler genererar 13 nya bolag – får dela på 13 miljoner 

I fjol påbörjade Skyqraft arbetet med att inspektera elnät i Sverige och samarbetar med flera stora aktörer. Under 2020 kontrollerade deras drönare cirka 2 000 kilometer av det svenska elnätet. 

Hittills har man samlat in 150 000 bilder, och ju fler fel som dokumenteras desto bättre blir systemet på att upptäcka problem med kraftledningar. De kan bestå av trasiga komponenter, grenar som ligger för nära stolparna, eller att trät har torkat samt stolpar och reglar som lutar eller har ramlat ner.

Exempel på en drönarbild med en skadad träregel, som laddas upp i Skyqrafts mjukvara för analys.
Exempel på en drönarbild med en skadad träregel, som laddas upp i Skyqrafts mjukvara för analys.

 

Skyqraft har även kontakter på den amerikanska marknaden genom den spanska elnätjätten Iberdrola. I slutet av 2019 vann Skyqraft-grundarna en tävling som Iberdrola utlyste kring att skydda elnätverk mot stormar. Det spanska bolaget äger också elnät i andra länder och världsdelar, däribland USA, och har 100 miljoner slutkunder.

”De är två divisioner ovanför Vattenfall i storlek. Vi fick ett uppdrag genom Iberdrola att flyga för New York Gas & Electric under 2020, och lärde oss mycket av bilderna vi samlade in. Det var spännande att se hur lätt vårt system kunde lära sig den amerikanska utrustningen”, säger Skyqrafts medgrundare och vd David Almroth.

I Sverige är Skyqraft själv både mjukvaruleverantör och drönaroperatör, genom att köpa in drönare. Men i andra länder vill man samarbeta med befintliga drönaroperatörer för att samla in bilder till mjukvaran.

”I år hoppas vi kunna samla in över en miljon bilder”, säger David Almroth.

I fjol hade Skyqraft en blygsam omsättning om 2 Mkr, men målet för i år är att gå från pilotprojekt till fler betalande kunder.

Läs också: Skogsindustrin tar tekniksprång med AI – helautomatisering i siktet 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?