Annons

Drönarbolaget tar in 19 miljoner – räddar kraftledningar från luften

Svenska Skyqraft utvecklar en smart mjukvara för att förändra sättet att inspektera elkraftledningar. Nu har bolaget säkrat 19 miljoner kronor från Subvenio Invest, startupfabriken Antler och ett antal affärsänglar.

Skyqrafts grundare (från vänster) Umar Chughtai, Turab Ali och David Almroth. Här tillsammans med bolagets dataanalytiker Uttejh Reddy.
Skyqrafts grundare (från vänster) Umar Chughtai, Turab Ali och David Almroth. Här tillsammans med bolagets dataanalytiker Uttejh Reddy.Foto:David Martinez Moreno

I Sverige finns det 205 000 kilometer elledningar över mark, som i dag kontrolleras manuellt genom att elkraftsingenjörer åker ut i helikoptrar. Det är en kostsam historia som också påverkar miljön. För att effektivisera arbetet med att kontrollera elnäten har Stockholmsbolaget Skyqraft tagit fram en mjukvara som är baserad på artificiell intelligens, ai, för bildanalys. 

Genom bilddata som samlas in och analyseras i mjukvaran kan bolagets drönare inspektera kraftledningar på ett smartare, säkrare och mer hållbart sätt. Det handlar både om att undvika riskerna med att människor skadar sig vid inspektioner, men också om att minska koldioxidutsläppen från helikoptertransporter.

Nu tar Skyqraft in cirka 19 miljoner kronor i en såddinvestering från det svenska riskkapitalbolaget Subvenio Invest, startupfabriken Antler som Skyqraft deltog i under 2019 och ängelinvesterar-gruppen Sustainable Energy Angels samt andra affärsänglar.

”Det här är en viktig investering för oss för vi rör oss mot att bli ett tillväxtbolag från att vara ett startupbolag. Finansieringen spelar en avgörande roll för flera stora avtal som vi är på väg att skriva med kunder och partners”, säger Skyqrafts medgrundare och marknadschef Sakina Turab Ali.

Pengarna ska användas för att förbättra mjukvaran och etablera sig på fler marknader. 

”Vi ska fortsätta utveckla våra ai-sökfunktioner och parallellt fortsätta att expandera både i Europa och USA”, säger Sakina Turab Ali.

Läs också: Antler genererar 13 nya bolag – får dela på 13 miljoner 

I fjol påbörjade Skyqraft arbetet med att inspektera elnät i Sverige och samarbetar med flera stora aktörer. Under 2020 kontrollerade deras drönare cirka 2 000 kilometer av det svenska elnätet. 

Hittills har man samlat in 150 000 bilder, och ju fler fel som dokumenteras desto bättre blir systemet på att upptäcka problem med kraftledningar. De kan bestå av trasiga komponenter, grenar som ligger för nära stolparna, eller att trät har torkat samt stolpar och reglar som lutar eller har ramlat ner.

Exempel på en drönarbild med en skadad träregel, som laddas upp i Skyqrafts mjukvara för analys.
Exempel på en drönarbild med en skadad träregel, som laddas upp i Skyqrafts mjukvara för analys.

 

Skyqraft har även kontakter på den amerikanska marknaden genom den spanska elnätjätten Iberdrola. I slutet av 2019 vann Skyqraft-grundarna en tävling som Iberdrola utlyste kring att skydda elnätverk mot stormar. Det spanska bolaget äger också elnät i andra länder och världsdelar, däribland USA, och har 100 miljoner slutkunder.

”De är två divisioner ovanför Vattenfall i storlek. Vi fick ett uppdrag genom Iberdrola att flyga för New York Gas & Electric under 2020, och lärde oss mycket av bilderna vi samlade in. Det var spännande att se hur lätt vårt system kunde lära sig den amerikanska utrustningen”, säger Skyqrafts medgrundare och vd David Almroth.

I Sverige är Skyqraft själv både mjukvaruleverantör och drönaroperatör, genom att köpa in drönare. Men i andra länder vill man samarbeta med befintliga drönaroperatörer för att samla in bilder till mjukvaran.

”I år hoppas vi kunna samla in över en miljon bilder”, säger David Almroth.

I fjol hade Skyqraft en blygsam omsättning om 2 Mkr, men målet för i år är att gå från pilotprojekt till fler betalande kunder.

Läs också: Skogsindustrin tar tekniksprång med AI – helautomatisering i siktet 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera