1515
Annons

Drönarbolaget Cybaero försatt i konkurs

Linköpings tingsrätt har beslutat att försätta Cybaero i konkurs. Beskedet kommer efter en rad bakslag för drönarbolaget.

En av Cybearos drönare i samband med en testflygning förra året.
En av Cybearos drönare i samband med en testflygning förra året.Foto:Johan Nilsson/TT

Som Di Digital tidigare har rapporterat handelstoppades drönarbolaget Cybaero i februari efter misstankar om oegentligheter i bolagets kommunikation med marknaden.

Handelsstoppet har angetts som ett hinder för bolaget att lyckas få in ny finansiering och redan då aviserade Cybaero att bolaget led av "akut likviditetsbrist" och att en konkurs inte kunde uteslutas. Nu har farhågorna alltså besannats, då Linköpings tingsrätt har beslutat att försätta bolaget i konkurs.

"Under mina tre månader som vd har jag, tillsammans med mina kollegor, gjort allt för att förhindra den situation vi i dag befinner oss i", sa bolagets vd Tommy Magnusson i ett pressmeddelande i samband med att bolaget lämnade in sin konkursansökan.

Läs mer: Konkurs hotar drönarbolaget Cybaero efter akut likviditetsbrist 

Konkursen innebär att tidigare utlyst bolagsstämma den 30 juni ställs in.

"Sedan börsstoppet den 15:e februari har vi flitigt uppvaktat Nasdaq för att försöka få klarhet i vilka hinder som finns för att återuppta handeln i bolagets aktier",  säger vd:n vidare i pressmeddelandet och tillägger att han hoppas att bolaget ska återskapas efter konkursen med nya ägare.

De senaste åren har en rad bakslag drabbat Cybaero. Våren 2017 slog ett återkallat exporttillstånd för demonstrationsflygningar i Kina hårt mot bolagets aktiekurs och redan i juni 2017 meddelade bolaget att man kämpade med en ansträngd likviditet.

Cybaero har även bötfällts av disciplinnämnden vid Nasdaq Stockholm för att i flera avseenden har brutit mot regelverket för First North, där aktien var noterad.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?