1515

Driver en av Europas största vertikala odlingar – växer med pengar från Wallenberg

Stadsnära odling är på frammarsch i Sverige. Grönska, som driver en större anläggning utanför Stockholm, tar nu in investeringar från bland annat 82:an Invest med Karl-Johan Persson, Stefan Krook och Wallenbergs investeringsbolag FAM.

Grönskas grundare Petter Olsson, Robin Lee och Natalie de Brun Skantz.
Grönskas grundare Petter Olsson, Robin Lee och Natalie de Brun Skantz.Foto:Press

Grönska driver enligt bolaget själva en av Europas största vertikala odlingar som ligger i Huddinge strax utanför Stockholm. Foodtechbolaget grundades 2016 av Robin Lee, Petter Olsson och Natalie de Brun Skantz och startade sin produktion 2019 efter flera år av test. Bolaget har därefter ökat sin omsättning till 2,5 miljoner kronor för 2020 från 0,8 Mkr 2019, samtidigt slutade resultatet för 2020 på en förlust på nästan 1 Mkr.

I anläggningen odlas sallad och kryddor som rosmarin, basilika och rucola som levereras till livsmedelsbutiker. 

Läs mer: De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen” 

Grönska utvecklar också tekniken för vertikalodling med hjälp av artificiell intelligens och sätter upp odlingar direkt i butiker. Till exempel ska nya Coop Hagastaden i Stockholm bli självförsörjande på kryddor med Grönskas odlingsskåp. Skåpen är dels automatiserade och monitorerade vilket gör att butikspersonalen kan sköta odlingen själva. Enligt Grönska ersätter ett odlingsskåp på omkring 1 kvadratmeter 250 kvadratmeter odlingsmark.

Nu tar Grönska in nya investeringar för öka försäljningen och produktionen i den egna anläggningen och av odlingssystem.

”Investeringen innebär även att vi vidare kan förädla vår teknik och fortsatt hålla vår plats som en ledande vertikal odlare i Europa”, säger Robin Lee, medgrundare och vd för Grönska i ett uttalande. 

Investeringarna på 20,5 miljoner kronor kommer från bland annat 82:an Invest, med H&M:s Karl-Johan Persson, Stefan Krook och Wallenbergs investeringsbolag FAM, Peas Industries, Rite Ventures, Martas Explorers, Daniel Sachs och en investerargrupp ledd av Tectonic Shift.

”Vi ser mycket fram emot att vara med på ett hörn på denna resa med ett starkt team som är pionjärer ett mycket spännande område”, kommenterar Stefan Krook, 82:an Invest i ett uttalande.

Läs mer: Tar in 10,5 miljoner för att odla grönkål i Stockholm

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?