1515
Annons

Dreams lanserar i Europa – samarbetar med fransk finansjätte

Sparappen Dreams lanserar i Europa genom ett samarbete med franska AXA Investment Managers. ”Vi gör detta under egen licens”, säger vd Henrik Rosvall.

Dreams grundare: vd Henrik Rosvall och Johan Hemminger.
Dreams grundare: vd Henrik Rosvall och Johan Hemminger.

Efter två år på den svenska marknaden inleder fintechbolaget Dreams nu ett strategiskt samarbete med franska AXA Investment Managers (AXA IM). Genom Dreams mobilplattform hoppas de två parterna utveckla nyskapande tjänster som ger Europa ett helt nytt sätt att spara och investera. AXA IM ingår i AXA Group som är det näst största finansbolaget i världen. 

”AXA IM är en perfekt partner för oss. De har stor lokal närvaro på flera intressanta marknader där vi ännu inte etablerat oss. Genom samarbetet kommer vi kunna erbjuda nya investeringssparformer som fram tills idag bara varit tillgängliga för några få, till nytta för alla användare på den europeiska marknaden”, säger Henrik Rosvall, vd på Dreams.

Vi ska lansera i Frankrike, Tyskland, Belgien, Spanien och Holland.

Dreams lekfulla sparapp används idag av 300 000 svenskar och norrmän. Man erbjuder bland annat fondsparande under varumärket ”Dreamsfonden” i samarbete med Ålandsbanken. 

”Vi når en bred målgrupp i Sverige och Norge. De som använder vår app sparar i snitt 1470 kronor mer per månad än de gjorde med sin vanliga bank. Vi hjälper folk att komma igång med sparandet, det är något bankerna inte gjort”, säger Henrik Rosvall, vd på Dreams.

Läs mer: Sparappen Dreams fyller på kassan – ruvar på nya fondsatsningar 

Sedan tidigare har Dreams samarbetat med Ålandsbanken och den norska finans- och försäkringskoncernen Storebrand.

”Men samarbetet med AXA gör vi under egen licens. Det gör att vi kan röra oss betydligt snabbare i vår expansion”, säger vd Henrik Rosvall.

Partnerskapet innebär att bolaget blir Dreams partner i kontinentala Europa samt köper 10 procent av Dreams. AXA IM blir även exklusiv leverantör av de nya fondtjänster som bolagen tillsammans tar fram inför utlandsetableringen.

”Vi ska lansera i Frankrike, Tyskland, Belgien, Spanien och Holland de närmaste åren. Vi växer fortfarande med 8-10 procent per månad i Sverige och ska ta detta ut i Europa.”

Läs mer: Avanza-avhopparens startup har gått från noll till en halv miljard på fyra år 

Som ett led i samarbetet startar AXA IM och Dreams (NTL) ett innovationslabb med mål att bedriva forskning på spar- och investeringsbeteenden hos millennials, samt utveckla konsumentnära produkter och tjänster.

“Vårt partnerskap med Dreams innebär en första milstolpe i vår strategi för att öppna nya digitala distributionskanaler. Med sin innovativa användarupplevelse är vi säkra på att Dreams kommer hjälpa millennials bättre förstå värdet av att spara och investera för att nå sina mål och skapa den framtid de önskar sig”, säger Joseph Pinto, Global operativ chef på AXA IM, i ett skriftligt uttalande.

Bland Dreams ägare kan nämnas Vitamin Well-grundaren Martin Randel, Kings medgrundare Thomas Hartwig, Collectrorgrundaren Lena Apler och powerparet Peter och Anna Settman. Även Storebrand och Ålandsbanken är delägare. 


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?