1515
Annons

Dreams fyller på kassan – flaggar för europeisk expansion

Spar-appen Dreams tar in 30 miljoner kronor i riskkapital från en rad investerare med Vitamin Wells medgrundare Martin Randel i spetsen. Pengarna ska bland annat användas till en europeisk expansion.

Dreams grundare: Johan Hemminger (tv) och vd Henrik Rosvall.
Dreams grundare: Johan Hemminger (tv) och vd Henrik Rosvall.

Den ungdomliga spar-appen Dreams har lockat 50 000 användare sedan lanseringen i somras. Tillväxten ligger på cirka 30 procent per månad och appen har 4,5 av 5 stjärnor i App Store.

”Vi har lyckats få sparande att gå från något förnuftigt till något lustfyllt”, säger Johan Hemminger, medgrundare och kommersiellt ansvarig på Dreams.

Han får medhåll från sin medgrundare, Dreams vd Henrik Rosvall.

Vi har lyckats få sparande att gå från något förnuftigt till något lustfyllt.

”Två tredjedelar av alla svenskar säger sig vilja byta bank om de hittar ett bra alternativ. Vi vänder oss till dem”, säger han och hänvisar till en undersökning från Svensk kvalitetsindex, SKI, från december i fjol.

Nu står det klart att bolaget tagit in drygt 30 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Kapitalet kommer bland annat från Andrea Rossi, vd på AXA Asset Management, nystartade Tellus Ventures, med Carnegies förre vd Thomas Eriksson bland grundarna, norska entreprenören Petter Kleppan och Martin Randel, en av grundarna bakom vitamindrycken Vitamin Well.

”Det är kul att Andrea Rossi på AXA Asset Management deltar. Det visar att personer i den traditionella bank- och försäkringsbranschen tror på det vi gör”, säger Dreams vd och medgrundare Henrik Rosvall.

Målet är att teckna ett avtal med ännu en bank.

I samband med rundan värderas bolaget till cirka 180 Mkr. Bolaget får även en ny ordförande i form av delägaren Kjell Hedman, tidigare vd för Landshypotek.

”Det känns tryggt att få en så pass erfaren ordförande. Han sitter i styrelsen för finska nätbanken Aktia och Nordnets styrelse”, säger Henrik Rosvall, som tidigare var marknadschef på Avanza Bank.

Dreams erbjuder idag sparande i samarbete med Ålandsbanken. Inom kort ska man även börja erbjuda olika former av fondsparande.

Tjänsten lanserades som en spar-app för unga användare som var ointresserade av banktjänster. Men användarna har krupit upp i åren.

”Snittanvändaren är nu 32 år gammal. Användningen av appen är mer behovsbaserad än åldersbaserad”, säger Henrik Rosvall.

Foto:
Dreams medgrundare Johan Hemminger, tidigare vd och en av grundarna bakom den digitala reklambyrån Monterosa som såldes till Publicis 2012.

I år ska Dreams lanseras i minst ett nytt europeisk land.

”Målet är att teckna ett avtal med ännu en bank och lansera i minst ett nytt land”, förklarar Henrik Rosvall.

Han tillägger att Dreams plattform är byggd för SEPA (Single Euro Payments Area) och att expansionen därmed måste ske inom denna europeiska zon.

I dag har Dreams 26 medarbetare på kontoret på Östermalm i Stockholm. Minst fem av bolagets medarbetare har en bakgrund inom beteendevetenskap och artificiell intelligens (AI). Målet är att utveckla tjänsten och förstå hur spartjänster ska bli mer engagerade.

”I framtiden tror jag gränssnittet försvinner. Man kanske bara aktiverar en röststyrd AI i telefonen och säger vad man vill uppnå”, säger vd:n.

Dreams bokslut för det första verksamhetsåret är inte klart ännu. Men Henrik Rosvall tonar ner förväntningarna.

”Det blir ingen omsättning att tala om. Men när räntorna går upp och vi lägger till fondtjänster så kommer våra intäkter att öka”, säger han.

Dreams (NTL) har sedan tidigare tagit in in knappt 20 Mkr i så kallat såddkapital från bland andra Collectorgundaren Lena Apler (NTL), Aftonbladets förre vd Anna Settman (NTL) och Kings medgrundare Thomas Hartwig (NTL).

Andra svenskgrundade sparappar som uppmärksammats de senaste åren är Tink, som nyligen fördjupade sitt sammarbete med delägaren SEB, och Qapital, som nyligen tog in 110 Mkr i riskkapital för att fortsätta sin USA-expansion. 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?