1515

Dreams börjar samarbeta med Storebrand – lanserar i Norge

Sparappen Dreams tar steget in i Norge med den nya partnerbanken Storebrand. ”Med Storebrand har vi en tydlig partner som hjälper till att bygga en kundbas på ett sätt som vi inte haft möjlighet till i Sverige”, säger Dreams medgrundare Johan Hemminger.

Dreams grundare Johan Hemminger och Henrik Rosvall med Gustav Gorecki, innovationschef på Storebrand, i mitten.
Dreams grundare Johan Hemminger och Henrik Rosvall med Gustav Gorecki, innovationschef på Storebrand, i mitten.Foto:Amanda Lindgren.

Appen Dreams (NTL) lanserade sin betaversion i början av 2016. Tanken var att erbjuda en typ av sparande som skulle göras roligt med hjälp av gamification och olika kort- och långsiktiga mål. I dag har bolaget drygt 80 000 registrerade användare med en tillväxttakt på 20 procent i månaden, enligt Dreams grundare.

Bolaget har i dag ett samarbete med Ålandsbanken, som handhar kundernas sparkonton. Grundarna Henrik Rosvall och Johan Hemminger flaggade dock redan i september i fjol att de var i processen att påbörja ett nytt större samarbete med en annan storbank utanför Sveriges gränser. 

Nu har avtalet slutits och det blev den norska finanskoncernen Storebrand, med 1,9 miljoner kunder, som blir uppstickarens nya partner.

Vi har gjort en noggrann screening över bolag i norra Europa och vi tyckte att Dreams passade oss bäst.

Samarbetet innebär att Dreams i Norge kommer att integreras i Storebrand men kommer även att vända sig till privatkunder med andra banker. Lanseringen av Dreams i Norge är planerad till i höst. 

”Samarbetet med Storebrand ger oss en tydlig partner som hjälper till att bygga en kundbas på ett sätt som vi inte haft möjlighet till i Sverige”, säger Johan Hemminger, kommersiellt ansvarig på Dreams.

Storebrand har precis som svenska banker vaknat till en ny värld där startupbolag ses som naturliga samarbetspartners. I Sverige har SEB:s investering i budgetappen Tink varit det tydligaste exemplet. 

”Vi har varit på jakt efter en bra partner och det är inte helt lätt att finna. Vi har gjort en noggrann screening över bolag i norra Europa och har haft långt gående diskussioner med andra också men vi tyckte att Dreams passade oss bäst, säger Gustav Gorecki, head of Innovation guild på Storebrand. 

Läs även: Här är storbankernas alla startupsatsningar 

Anledningen till att Dreams i sin tur valde Norge berodde till stor del på att landet har liknande utmaningar som Sverige när det gäller bostadsmarknad och pensioner. 

Men en sparapp som Dreams har det tufft i en verklighet där många kunder väljer bort räntepressade traditionella sparkonton. Det första året drog appen in närmare 370 000 kronor och gjorde en förlust på över 10 miljoner kronor.

”Om man tittar på räntenettot så är det inte bra för den här typen av sparprodukter. Det ser man på Nordea som till och med tar betalt från kunderna när de stoppar in pengar”, säger Henrik Rosvall.

Vi har en stor kundbas och kommer kunna börja tjäna pengar på nya produkter.

Samtidigt har bolaget lockat till sig support från näringslivet. Dreams har tagit in sammanlagt 50 miljoner från bland andra Andrea Rossi, vd på AXA Asset Management, Collectorgrundaren Lena Apler och nystartade Tellus Ventures. Sparappen har även lockat investerare som den norska entreprenören Petter Kleppan, finansmannen Harold Kaiser och Vitamin Well-grundaren Martin Randel. 

Läs även: Dreams fyller på kassan – flaggar för europeisk expansion 

I och med att det är svårt att tjäna pengar på sparkonton är planen att börja tjäna pengar på andra tjänster som fonder, vilket Dreams planerar att lansera inom kort.  

”Fondprodukter har en helt annan intjäning än sparande i sparkonton. Vi har en stor kundbas och kommer kunna börja tjäna pengar på nya produkter”, säger Henrik Rosvall.

Vi vill få de som är helt oengagerade och den stora massan att börja spara. Vi vill bli en ny sparbank.

Enligt Henrik Rosvall har den stora massan inte heller fått vad de vill ha i form av sparande. 

”I dag är ungefär 10 procent av svenskarna engagerade av sitt sparande och har valt att lägga sitt sparande hos nischbankerna. Storbankerna erbjuder sparande men det är egentligen ingen som gillar vad de erbjuder. Vi vill få de som är helt oengagerade och den stora massan att börja spara. Vi vill bli en ny sparbank.”

Läs även: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

Dreams Henrik Rosvall lyfter gärna fram att 64 procent av bolagets kunder är kvinnor. Denna grupp sparar också i snitt 37 procent mer än männen.

”Tittar man på andra banker och Avanza där jag jobbade tidigare så sparade män mycket mer. Så ser det ut på de flesta banker. Det är kul att vi har lyckats ta fram en tjänst som attraherar en kvinnlig målgrupp”, säger Henrik Rosvall.

Det är kul att vi har lyckats ta fram en tjänst som attraherar en kvinnlig målgrupp.

Han tror att en av framgångsfaktorerna för att locka de kvinnliga spararna är hur teamet är uppbyggt på Dreams. 

”Vi har haft ett väldigt blandat team som har tagit fram produkterna. Jag tror att en arbetsgrupp där majoriteten är män faktiskt påverkar produkterna.”  


Fakta Storebrand
Storebrand är en norsk finans- och försäkringskoncern med uppemot 1,3 miljoner privatkunder. Inom koncernen finns både bank, försäkringsbolag och kapitalförvaltning. Storebrand med rötter från 1767, har historiskt fokuserat på Norge men har även breddat sig mot övriga nordiska länder, bland annat med förvärvet av svenska SPP försäkringar 2007.


Dreams vd Henrik Rosvall talar vid Dagens Industris konferens Fintech den 4 oktober, 2017.


 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?