1515

Drabbades av cancer – nu hjälper deras bolag andra i tjugo länder

Plattformen War on cancer grundades av Fabian Bolin och Sebastian Hermelin för att vara ett mentalt stöd för cancerdrabbade. Nu kopplar bolaget samman patienter med studier och tar samtidigt in kapital från bland andra Mellby Gårds Johan Andersson, H&M:s Karl-Johan Persson och Wallenbergstiftelsen FAM.

Sebastian Hermelin (till vänster) och Fabian Bolin (till höger) är grundare av plattformen War on cancer.
Sebastian Hermelin (till vänster) och Fabian Bolin (till höger) är grundare av plattformen War on cancer.Foto:Linus Hallsénius

War on cancer kommer ifrån Fabian Bolins egen resa genom sjukdomen. Han diagnostiserades med blodcancer 2015 och upplevde då att den mentala aspekten var väldigt svår. 

”Jag hade otroligt många frågor om livet med cancer. Vad det innebär att gå igenom cancer, karriärrådgivning och annat som inte kunde besvaras från sjukvårdens sida”, säger Fabian Bolin. 

Han säger att han kände sig väldigt ensam under stora delar av tiden, och att hans sätt att bearbeta det var att skriva om sina upplevelser och tankar i en blogg. 

”Utifrån hur bra den här bloggen fick mig att må, så föddes idén om att bygga en plattform som War on cancer för att låta andra människor få mentalt stöd och på egen hand kunna bearbeta sin resa genom cancer,” säger han.

War on cancer-appen är ett socialt nätverk där användare kan få kontakt med andra som går igenom cancer, från att de diagnostiserats till efter slutförd behandling. Plattformen har användare i 20 länder som täcker mer än 35 olika typer av cancer, och kan även ge stöd till närstående. 

”Vi ville ta avstamp i det Fabian hade gått igenom och husera alla människor som på något sätt har en anknytning till cancer. Vårt mål är att få dem att må bättre genom att vara en del av det vi byggt”, säger medgrundaren Sebastian Hermelin, som varit vän med Fabian Bolin sedan de gick i gymnasiet. 

Fabian Bolin och Sebastian Hermelin säger att deras syfte är att vara ett komplement till den fysiska cancervården, eftersom den mentala hälsan ofta hamnar mellan stolarna i sjukvårdssystemet.

”Det är för många människor som i dag mår dåligt i form av exempelvis odiagnosticerad klinisk depression och ptsd (posttraumatiskt stressymptom, reds anm.) utöver att de går igenom en cancerdiagnos. Och det här är något som ofta går helt obemärkt förbi och som man inte hanterar inom sjukvården”, säger Sebastian Hermelin.

Vi kommer aldrig tjäna pengar på något som inte väldigt konkret påverkar cancerpatienters liv till det bättre.

War on cancer stängde nyligen en finansieringsrunda på 22 miljoner kronor med investerare som riskkapitalbolaget 82:an Invest, med Wallenbergstiftelsen FAM och H&M:s vd Karl-Johan Persson bland ägarna, Klas Tikkanen och Jesper Söderberg på Nordic Capital, förre Swedbank vd:n Michael Wolf och Mellby Gårds Johan Andersson. 

”Det är verkligen en jättepositiv och kritisk utveckling för alla startups att få det kapital man behöver för att kunna realisera målen och visionen för företaget. Vi är på rätt väg med produkten, och att få det här förtroendet från investerare ger också det självförtroende som behövs för att driva bolaget och bygga upp det”, säger Fabian Bolin. 

Pengarna kommer bland annat att användas till att rekrytera personal samt fortsatt utveckling och förbättring av War on cancer-appen, säger Sebastian Hermelin. 

”Det är värt att nämna att vi ju är ett företag, och inte en välgörenhetsorganisation. Så det finns ju en affärsidé i allt detta, men vi ser oss själva som ett impactbolag där vi aldrig kommer tjäna pengar på något som inte väldigt konkret påverkar cancerpatienters liv till det bättre.”

War on cancer samlar också in kunskap och hälsodata från plattformens användare för att främja cancerforskning och sjukvård. Det sker exempelvis genom enkätundersökningar, och det är helt upp till användarna att välja vilken data de vill dela med sig av. 

Ett exempel är en större studie tillsammans med forskare på Karolinska institutet som gjordes förra året, där mer än 900 cancerdrabbade fick svara på frågor om hur det är att gå igenom cancer under coronapandemin. Fabian Bolin säger att det är viktigt att lyfta patienters röst för att bättre förstå hur cancervården kan förbättras, men också för att det kan vara värdefullt för patienterna själva.

”En stor anledning till att jag mådde så otroligt bra under min resa genom cancer var att jag visste att min berättelse – allt som jag skrev och informationen jag lämnade – även hjälpte andra människor. Genom att svara undersökningarna och sedan kunna förstå att det blir ett resultat, att den här forskningen i förlängningen kommer leda till en potentiell förändring för framtida generationer av människor som går genom cancer.”

Sebastian Hermelin säger att ett av de största problemen inom cancerforskning globalt är att hitta patienter som vill vara med i kliniska prövningar, men också att se till att de följer behandlingsprotokollet. 

”Omkring 50 procent av alla prövningar försenas eller läggs ned på grund av att man inte kan hitta eller behålla patienter. Forskningen och patienterna är i dag långt ifrån varandra, och därför blir matchningsprocessen svår.”

Under 2021 kommer War on cancer därför att lansera ett samarbete med Microsoft som gör det möjligt för plattformens medlemmar att hitta kliniska prövningar på ett enkelt sätt baserat på sin diagnos och delade hälsodata.

”Många av de kliniska prövningarna som finns kan ju innebära möjligheten för att faktiskt överleva. Så från en patients perspektiv om deras doktor säger att det inte finns något att göra, så kan det fortfarande finnas någon annanstans i världen eller i Sverige. Och det är det här hoppet som vi vill ge till cancerpatienter”, säger Sebastian Hermelin. 

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?