1515

Dporganizer fyller kassan – går från 4 till 50 medarbetare

Dataskyddsbolaget Dporganizer fyller på kassan och ökar expansionstakten. På ett år ska man ha gått från 4 till drygt 50 medarbetare – och säljkontor i sex europeiska städer.

Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.
Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.

Dporganizer grundades 2015 med målet att hjälpa företag och organisationer hantera utmaningar inom dataskydd. Just nu riktar man in sig på företag som måste hantera EU:s nya dataskyddsdirektiv, GDPR, som träder i kraft i maj 2018. Reglerna är komplexa och böterna höga om man inte följer dem.

”Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt i och med att den nya dataskyddsförordningen träder i kraft nästa år”, säger Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer (NTL).

Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt.

Dporganizer uppger att straffavgifterna för att inte följa EU:s nya dataskyddsdirektiv kan motsvara upp till 4 procent av ett bolags totala omsättning, eller 190 miljoner kronor.

”Medvetenheten hos företagen om GDPR och vilka utmaningar förordningen medför har ökat, men många kämpar fortfarande med hur de ska hantera frågorna i praktiken på ett effektivt sätt”, säger vd:n.

Nu fyller man på kassan med frisk expansionskapital. Bakom injektionen står bland andra riskkapitalbolagen Inbox Capital (NTL) och Soläng Invest (NTL).

”Med detta kapitaltillskott säkerställer vi att vi kan fortsätta expandera och hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt. Kapitalet ska främst användas till att expandera vår försäljningsorganisation i Europa”, säger Egil Bergenlind.

Han vill inte uppge hur mycket pengar det rör sig om. Men enligt källor till Di Digital rör det sig om ett tvåsiffrigt miljonbelopp på minst 10 miljoner kronor.

Läs även: It-veteraner tar in miljoner för att säkra företagens filer

Egil Bergenlind är jurist i botten och var tidigare ansvarig för regelefterlevnad och dataskyddsfrågor på betalbolaget Izettle. Bolagets övriga tre grundare är: CTO Sebastian Norling, tidigare på Viaplay, designchef Andreas Yannelos, tidigare produktchef på Radioplay inom Bauer Media och säljchef Lelle Cryssanthander, med en bakgrund som bolagsbyggare och före detta vd på Wineasy inom Song Networks Group.

Dporganizer lanserade sin första produkt våren 2016. I höstas var man med i Stings acceleratorprogram. Det resulterade bland annat i att Sting-coachen Ivar Strömberg fattade ordförandeklubban i bolaget. Ivar Strömberg är annars främst känd som medgrundare och före detta vd på Tele1/Song Networks.

Läs mer: Åtta hungriga startupbolag tar plats i Stings nya startfält

En annan känd profil i styrelsen är Caroline Olstedt Carlström, till vardags global dataskyddschef på betaljätten Klarna (NTL).

I slutet av förra året bestod Dporganizer av fyra personer. Idag är man 18 medarbetare. Man har huvudkontor i Stockholm och säljkontor i London och Amsterdam.

”Vi växer snabbt och räknar med att vara drygt 50 medarbetare innan året är slut. Vi ska då ha säljkontor i minst sex europeiska städer”, säger vd Egil Bergenlind.

Dporganizer har idag kunder som Academedia, Axfood, Dustin, Eniro, Mekonomen och Visma Advantage. Man har även knutit samarbeten med ledande advokatbyråer som Delphi, Lindahl och Synch.

Egil Bergenlind vill inte uppskatta hur stor omsättningen spås bli i år.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.
Foto:


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?