1515

Dotcom-veteranerna får festa igen som att det vore 1999

It-yrans dagar, i bollhavskontoren vid Sergels torg, slutade i ett iskallt uppvaknande. Men ur krisen reste sig ett gäng starka profiler som kom att skapa framgångar i Spotify, Tradedoubler och Pricerunner. Det och om Karl-Johan Persson gör ”en Cristina Stenbeck” funderar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz på denna vecka.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Vi närmar oss 20-årsdagen för när den så kallade it-bubblan sprack. Det var en fascinerande tid med nybyggaranda och lekfullhet. Drömmarna var stora och det mesta kändes möjligt. Tråkigt nog saknades vissa grundstrukturer, som att vanligt folk knappt hade tillgång till bredband och att det ”mobila internet” sammanfattades med den numera bortglömda bokstavskombinationen WAP. 

Men det var roligt så länge det varade, med bollhav på kontoret, leksaksbilsrace i korridorerna, samt urspårade och påkostade fester. (En firmafest jag var på hade öken-tema, med rummen fyllda av sand.) Mindre kul blev det när ”internetaktier” och it-fonder plötsligt befann sig i ett fritt fall – och mängder med programmerare stod utan jobb.

Men ett antal techbolag och profiler klarade sig genom härdsmältan. Och de står nu starkare än någonsin.  

Magnus Wiberg, medgrundare till Pricerunner, gör nu comeback och blir delägare jämte vd:n Nicklas Storåkers som gick in i prisjämförelsesajten 2016.
Magnus Wiberg, medgrundare till Pricerunner, gör nu comeback och blir delägare jämte vd:n Nicklas Storåkers som gick in i prisjämförelsesajten 2016.

Ett exempel som, aktualiserats under veckan, är Pricerunner och dess grundare Magnus Wiberg och Kristofer Arwin. 

De två ska ha lärt känna varandra tidigt i skolan. Något uttråkad på lektionerna ska Magnus Wiberg hellre ha ägnat tid åt att träna sin hjärna för att bli pilot. Den pryltokige Kristofer Arwin fick idén under en resa till USA att jämföra elektronikbutikernas reklamutskick. När de startade Pricerunner 1999 fanns knappt e-handel, så i början hade bolaget fokus på fysiska butiker. 

Läs mer: Storaffär: Grundaren gör comeback i Pricerunner 

De tog då in den teknikkunniga Martin Alexandersson som medgrundare. Han hade redan byggt en automatisk spindel som samlade priser på nätet. För att komplettera uppgifterna skickade de ut agenter som gick runt i butikerna och samlade in priser. 

Den första investeraren i Pricerunner var Northzone-veteranen Pär-Jörgen Pärson, som då var chef för riskkapitalbolaget Cell Ventures.

Dotcom-kraschen ska ha blivit ett uppvaknande för grundarna och ställde om fokus till lönsamhet. När det var som värst ska Pricerunner ha varit två veckor från konkurs. De fick då göra ett antal tuffa val som att stänga flådiga kontor. Affären ställdes om till att ta betalt per klick. Trafiken ökade och därmed växte även intäkterna. Efter tio månader ska Pricerunner ha vänt från att blöda pengar till vinst.

Martin Lorentzon och Felix Hagnö när de styrde över Tradedoubler 2005.
Martin Lorentzon och Felix Hagnö när de styrde över Tradedoubler 2005.Foto:Joey Abraityté

Pricerunnergrundarna hängde en del vid millennieskiftet med Martin Lorentzon och Felix Hagnö. Radarparet hade lärt känna varandra när de jobbade ihop på Cell Ventures, som huserade i samma Hötorgsskrapa som Pricerunner i Stockholm. Samma år som Pricerunner grundades, 1999, lämnade de skrapan för ett starta ett bolag inom annons-teknik.

Tradedoubler TRAD +3,67% Dagens utveckling hade till att börja med svårt att locka svenskt kapital. Affiliate-marketing ansågs kanske inte vara sexigt i Stockholm. Men de lyckades ta in lite startkapital, och inom kort locka starka utländska investerare som affärsmannen George Soros. När Tradedoubler noterades för 1,5 miljarder kronor 2005 blev grundarna mångmiljonärer på kuppen. 

I interneterans början var det populärt med portal-sajter. Det var samlingssidor som hänvisade vidare till andra hemsidor eller tjänster. En sådan var den senare floppen Spray.se som bland annat Wallenberg-familjen plöjde ned omkring 900 miljoner kronor i. Några som började sin bana tidigt på Spray är bland annat Thomas Hartwig och Sebastian Knutsson, som senare kom att grunda spelsuccén King, samt Daniel Ek som jobbade extra på Spray under gymnasietiden.  

2005 startade då Daniel Ek det egna ad-tech-bolaget Advertigo. Han bolag köptes av Tradedoubler och på så sätt lärde han känna de två grundarna. Idag är Martin Lorentzon mer känd för våra läsare som Daniel Eks medgrundare till Spotify, och Felix Hagnö som investerare. 

En annan som gick in tidigt med kapital var Hagnös och Lorentzons tidigare chef Pär-Jörgen Pärsson. Idag är musikströmningsbolaget känt över hela världen och har enligt kvartalsrapporten som kom i veckan 271 miljoner användare. 

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu

Läs mer: Nye finanschefen: ”Fejkade streams har nästan ingen ekonomisk inverkan” 

Genom åren har Pricerunner bytt ägare flera gånger. Magnus Wiberg gick vidare till att bland annat grunda investerarlådan Eequity. 

Med sig hade han e-handelsveteranen Patrik Hedelin som var med och grundade Boo.com, vilket blev något av en symbol för dotcom-kraschen. Nätbutiken drog in stora investeringar, men sajten hackade för kunderna som saknade tillräckligt snabbt nät och leveranserna strulade. Trots den spektakulära konkursen har Patrik Hedelin rest sig och blivit en av Sveriges mest framgångsrika investerare inom e-handel.

I veckan investerade Patrik Hedelin och Magnus Wiberg ett antal 100 miljoner kronor i Pricerunner genom sitt bolag Eequity. Investeringen är av allt att döma Eequitys största någonsin. De blir nu en av tre storägare - ihop med Nicklas Storåkers och H&M-chefen Karl-Johan Persson

Magnus Wiberg är återigen delägare i bolaget han grundade. Cirkeln är sluten. Framtidstron är minst lika stark som den var 1999. 

Kinnevikarvtagaren Cristina Stenbeck lägger alltmer fokus på egna investeringar och att hjälpa entreprenörer. H&M:s Karl-Johan Persson har sedan tidigare ett antal investeringar i startups.
Kinnevikarvtagaren Cristina Stenbeck lägger alltmer fokus på egna investeringar och att hjälpa entreprenörer. H&M:s Karl-Johan Persson har sedan tidigare ett antal investeringar i startups.

I förra veckan meddelade Karl-Johan Persson att han lämnar över vd-posten i H&M för att fatta ordförandeklubban efter sin far. Han har sedan tidigare en hel del privata investeringar i olika startups. Jag är lite nyfiken på om han kommer göra ”en Cristina Stenbeck” efter att han skolat in den nya vd:n och fokusera mer på investeringsspåret.

Collector COLL +1,04% Dagens utveckling , med grundaren Lena Apler, ska ju sälja av sin startup-portfölj för att rensa i verksamheten. Vi har hört på stan att det finns ett dussintal intressenter, men som ska kokas ned till två tre. Frågan där är också ifall nischbanken kommer att lyckas skeppa iväg hela dussinet med bolag eller ifall portföljen styckas. 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?