1515

Dometic vill få prestigekrogar att testa hemleverans: ”Har inte hängt med”

Kylskåpstillverkaren Dometic utvecklar en leveranslåda som ska bevara kvalitet och temperatur på restaurangmat som beställs hem av konsumenter. ”Den fysiska produkten som levererar mat har inte hängt med i den övriga teknologiska utvecklingen”, säger bolagets marknadschef Peter Kjellberg.

Enligt Dometic DOM -1,82% Dagens utveckling och Peter Kjellberg tvekar både krögare och kunder gällande hemleverans, då det det saknas säkra sätt att leverera måltider från kök till kund utan att riskera kvalitet och jämn temperatur på maten.

”Vi har tittat på en stor global undersökning från 2019 där det fanns ett par stora anmärkningar gällande hemleveranser av restaurangmat. Var femte upplevde maten som kall vid leverans och 10 procent upplevde att maten hade rörts runt. Flera upplevde även olustskänslor, att maten var kontaminerad”, berättar Peter Kjellberg. 

I dagsläget levereras den mesta maten med värmeisolerande väskor.

”Den enklare lösningen kanske funkar i vissa fall, men har du betalt lite mer och kanske mer komplicerad mat så vill du säkerställa att den kärlek du lagt i matlagningen ska återspeglas när den landar på någons matbord”, fortsätter han. 

Lådan, som går under namnet Dometic Food Delivery Box, kan monteras på mopeder och motorcyklar, och har värme- och kylelement som håller maten varm eller kall. Enligt bolaget ska detta säkerställa ”restaurangkvalitet” under transporten hem till konsument.

Hemleveranser av mat har ökat kraftigt de senaste åren och den pågående pandemin har eldat på trenden. Sedan 2017 har antalet leveranser ökat med 60 procent och fram till 2024 väntas leveranserna mer än fördubblas, skriver bolaget med hänvisning till siffror från Statista. 

I ett första skede inleder Dometic ett samarbete med den elektriska terrängcykeltillverkaren CAKE där bolagets elektriska utility-skoter ÖSA, känd för sitt starka batteri kommer att kunna utrustas med Dometic Food Delivery Box. Försäljningen startar i april med leverans i september.  Och intresset är stort ,säger Dometic. 

”Det är dels restaurangkedjor som hört av sig, både inom fastfood- och premiumsegmentet, dels bolag som i dag är i logistikkedjan”, avslöjar Peter Kjellberg. 

Johanna Lindskog Lindell är presstalesperson åt Foodora, som ägs av Frankfurtnoterade Delivery Hero och bedriver hemleverans av mat i Sverige i värmeisolerade väskor som transporteras av cykel- och mopedbud. Hon delar inte Dometics uppfattning att många restauranger tvekar att etablera sig på hemleveransmarknaden av de skäl Dometic anger.

Det är inte något som Foodora märkt av, utan tvärtom. Vi ser en hög inströmning av både lokala restauranger och finkrogar till vår plattform”, skriver hon till Di, och uppger att Foodoras ryggsäckar tillverkas av det tyska bolaget Enviado.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?