1515
Annons

Doldisen investerade i Spotify 2008: ”Kom in på ett bananskal”

En liten krets fick chansen att investera i Spotify för tio år sedan. Däribland Bengt Hagnö – som satsade drygt 5 miljoner kronor. ”Jag var en av de första”, säger han till Di Digital.

Bengt Hagnö investerade i Spotify för tio år sedan. På tisdagen noteras musiktjänsten på Wall Street.
Bengt Hagnö investerade i Spotify för tio år sedan. På tisdagen noteras musiktjänsten på Wall Street.

Spotifys notering i New York – där musiktjänsten väntas få ett börsvärde på nära 200 miljarder kronor – kommer att berika en bred krets riskkapitalfonder, anställda och en liten krets tidiga investerare.

Grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon bildade sitt bolag 2006. De finansierade också Spotifys verksamhet med visst stöd av Felix Hagnö, som hade grundat annonsbolaget Tradedoubler ihop med Martin Lorentzon. En mindre post tilldelades också Ludvig Strigeus, vars fildelningstjänst µTorrent blev Spotifys allra första förvärv.

Inför Spotifys lansering 2008 vänder sig bolaget till riskkapitalmarknaden. Firmorna Northzone och Creandum tar merparten av kapitalrundan på strax under 150 miljoner kronor. Martin Lorentzon, Daniel Ek och Felix Hagnö köper på sig ytterligare aktier.

Ludvig Strigeus,  vid det här laget anställd som senior programmerare, stannar kvar på samma antal aktier, visar handlingar från myndigheter i Luxemburg som Di Digital har tagit del av.

Ytterligare en ny aktieägare anslöt sig också till bolaget: SBH Capital. Bakom bolaget står Bengt Hagnö, ena grundaren av modekedjan Joy och pappa till Spotify-bekante Felix Hagnö, fick 1 procent av Spotify för knappt 6 miljoner kronor.

”Jag var en av de första som investerade, ja. Jag var med på lite av ett bananskal, eftersom jag är far till Felix Hagnö”, säger Bengt Hagnö, som är fåordig när Di Digital ringer upp.

Hela Spotify värderas 2008 till knappt 550 Mkr.

Läs mer: Innersta kretsen täljer guld på Spotify 

På tisdagen noteras Spotify på New York-börsen. Den privata handeln i aktien hittills i år indikerar ett värde på mellan 170 och 200 miljarder kronor. Delar av marknaden tror att bolagsvärdet uppgår till 240 miljarder vid första handelsdagens slut, rapporterade Sveriges Radio nyligen.

Det ser ut som att Bengt Hagnös post i Spotify blir värd omkring 700 miljoner kronor i den inledande handeln. Eller knappt 130 gånger den ursprungliga investeringen.

Jag har inga synpunkter på deras Cypern-upplägg

När Spotify började ta in extern kapital hade Martin Lorentzon och Daniel Ek flyttat sina förmögenheter från Tradedoubler-tiden till Cypern. Även Felix Hagnö investerade i Spotify via ett holdingbolag på Cypern. Northzone och Creandums fonder var även de baserade utomlands.

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”

De enda som ägde Spotify-aktier via svenska bolag var Bengt Hagnö och Ludvig Strigeus. Bengt Hagnö ser inget problem med att Spotifys innersta krets tidigt flyttade pengarna från Sverige.

”Skattesystemet i Sverige är sådant att det är ganska mycket reavinstskatter. Jag har inga synpunkter på deras upplägg, faktiskt. Jag tycker att det är ganska naturligt att man försöker förminska sin skatt”, säger Bengt Hagnö, i dag 78 år gammal.

Ihop med sin fru Susanne Hagnö grundade han modekedjan Joy 1971. De sålde 2007 merparten av sitt innehav till riskkapitalbolaget Segulah.

Samma år dömdes Bengt Hagnö för grovt skattebrott efter att ha flyttat upp till 30 Mkr mellan privata konton och bolag inom Joy-koncernen i slutet på 1990-talet.

Läs mer om Spotifys notering:

Foto: Pressbild Spotify

Dokument: Succébolaget Spotify – från Rågsved till Wall Street

Digitalpodden Special, om Spotifys resa 2006–2018:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Innehåll från SEBAnnons

Lyfter företagare med utländsk bakgrund: ”Stora förebilder”

Grundaren och vd:n Rafael Bermejo prisas i SEB:s The Next Awards.
Grundaren och vd:n Rafael Bermejo prisas i SEB:s The Next Awards.

Det brukar vara stiftelsen IFS som delar ut priser till andra.

Nu är det grundaren och vd:n Rafael Bermejo som prisas i SEB:s The Next Awards för sitt jobb med att hylla och lyfta fram framgångsrika företagare med utländsk bakgrund.

– Prispengarna ska användas till att synliggöra hur viktig den här gruppen entreprenörer är för det svenska näringslivet, säger han.

1999 delades priset Årets Nybyggare ut för första gången i Sverige.

Bakgrunden var att entreprenören Rafael Bermejo hade upptäckt att väldigt många svenskar hade en stereotyp och felaktig bild av vilken slags verksamheter företagare med invandrarbakgrund drev.

– Den stämde inte alls överens med min bild av de företagare som jag hade haft förmånen att möta. Den här gruppen representerar ju ett tvärsnitt av allt företagande i vårt land, och det blev viktigt för mig att lyfta fram det.

År 2000 blev kung Carl XVI Gustaf beskyddare av priset Årets Nybyggare.

– Det gav det ytterligare glans. Jag tror inte alla förstår hur betydelsefull denna utmärkelse har blivit, det är som Nobelpriset för våra företagare med utländsk bakgrund.

Förutom Årets Nybyggare så har Rafael Bermejo ägnat en stor del av sitt arbetsliv åt att stötta och lyfta fram denna grupp företagare på olika sätt, exempelvis med rådgivningsbyråer med information på många olika språk, hjälp med översättning, att hitta finansiering och mycket annat.

”Får många gånger kämpa hårdare än många andra”

Nu har Stiftelsen IFS tilldelats Community-priset i The Next Awards, och en prissumma på 250 000 kronor.

– Jag känner mig så hedrad, inte bara för eget vidkommande utan för att man i och med denna utnämning även lyfter fram den här gruppens företagande, det är jättefint.

– Det är ett fantastiskt pris som SEB har instiftat, inte minst för att det pekar framåt och inte bakåt.

Rafael Bermejo berättar att prispengarna ska användas till att synliggöra entreprenörer med invandrarbakgrund mycket mer.

– Vi måste få gemene man och det svenska näringslivet att se att det är en oerhört viktig aspekt för Sveriges framtid att man ser och tar tillvara på denna stora grupp av företagare. Vi vill finnas där och bygga broar.

– Man ska komma ihåg att de ska verka i en miljö där de inte sällan möts av misstro från start. De får många gånger kämpa hårdare än många andra. De är stora förebilder.

Priset Årets Nybyggare växer för varje år.

– I år hade vi 240 kvalificerade nominerade som tillsammans omsatte över 6 miljarder kronor. Visst är det fantastiskt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera