1515

Doldisbolaget hjälper banker att låna ut med AI – tiofaldigar vinsten

Fintechbolaget Instantor, som hjälper banker att pröva sina kunders kreditvärdighet, tiofaldigade sin vinst under 2017. Nu har bolaget rekryterat nyckelpersoner från Spotify och Bambora.

Instantors ledning med marknadschefen Raiha Buchanan, vd:n Simon Edström och chefsjuristen Oskar Löthberg.
Instantors ledning med marknadschefen Raiha Buchanan, vd:n Simon Edström och chefsjuristen Oskar Löthberg.Foto:Joel Andersson/ Press

Vid sidan av mer konsumentdrivna fintechraketer som Klarna och Trustly finns en rad aktörer som vill kapitalisera på bankernas pågående digitalisering. Ett av dessa är det snabbväxande svenska startupbolaget Instantor, som flugit under radarn sedan starten 2010. 

Bankernas kreditprövningar kräver särskilt mycket administration och slukar resurser i form av både tid och pengar. Det finns också stora risker i att låna ut pengar till privatpersoner på vinst och förlust, baserat på inaktuell information om deras finansiella status. 

Det vill Instantor ändra på, genom att sälja en mjukvaruplattform som hjälper banker att i realtid förstå en kunds nuvarande ekonomiska situation.

”Vi är uppkopplade mot över 250 banker, vilket tillåter andra finansiella aktörer att ansluta sig till vår tjänst och hämta ut kunddata direkt från deras transaktionskonton. Det ger en uppdaterad bild av en kunds ekonomiska kapacitet. Till exempel syns en nylig löneförhöjning, som ju kan vara avgörande för att få ett lån, i motsats till att kontrollera fjolårets deklaration hos Skatteverket”, säger Simon Edström, vd på Instantor.

Läs mer: Betalraketen Trustly ökar vinsten med 150 procent

Affärsidén tycks ligga rätt i tiden. Under 2017 ökade bolagets omsättning med 70 procent till knappt 27 miljoner kronor, enligt Simon Edström.

”Vår typiska kund är en nischbank som sysslar med låneutgivning. Ofta har de ett digitalt fokus där hela affären sker över nätet. Intresset för våra produkter har ökat under de senaste åren, även från traditionella storbanker, samtidigt som den här typen av lösningar får mer acceptans på marknaden”‚ säger han.

I dagsläget har Instantor runt 150 kunder i 25 olika länder världen över, där bolaget tar betalt för sina produkter genom en uppstartsavgift och individuell prissättning. Under 2017 mer än tiofaldigades vinsten med ett nettoresultat på 11 Mkr.

”Det har varit viktigt att påvisa lönsamhet. Eftersom att vi inte tagit in något externt riskkapital under resans gång är det så måste vi operera, för att mäkta med fortsatta investeringar. Under 2016 expanderade vi dessutom till fler länder, vilket syns i fjolårets resultat”, säger Simon Edström.

Instantor grundades 2010 av casinoentreprenörerna Niklas Bergman och John Grundström, som tidigare har startat och sålt av de bägge spelbolagen Maria Bingo och Mama Mia. Största ägare i Instantor är i dag den amerikanska fonden Fintech Ventures.

”Men de har inte gått med rena pengar i bolaget. Det är ett ägarbeslut som ligger bakom att vi hittills inte plockat in något externt kapital”, säger Simon Edström.

Läs mer: Rekordförlust för Tink – men bankaffären växer: "Långt över förväntningarna" 

I år träder EU:s betaltjänstdirektiv PSD2 i kraft, som tvingar alla banker att dela med sig av kunddata till tredjeparter. Instantor är ett svenskt bolag som vill monetisera på den nya lagstiftningen, tillsammans med andra aktörer som Tink.

”Utmaningen ligger inte längre i att få tillgång till bankdata, utan förmågan att förstå och använda den på rätt sätt”, säger Simon Edström.

I linje med detta skiftar Instantor nu fokus till en ny produkt, Insights, som är baserad på artificiell intelligens, AI, och maskininlärning.

”Tidigare har bankerna själva behövt investera i AI för att tolka vår information. Men nu gör vi allt det hårda arbetet, där vi hittar och analyserar samband som kan påverka kreditbedömningen. Vi kan hjälpa till att utröna vad det betyder för kreditvärdigheten om en person ofta tar ut kontanter från bankomater sent på kvällen eller om en låginkomsttagare lever väldigt sparsamt”, säger Simon Edström.

Instantor har i dag kontor i Stockholm, Zagreb och Malaga med ett femtiotal anställda. Tidigare i år gjorde bolaget ett antal tunga rekryteringar till flera nyckelpositioner. Det handlar om Spotifys tidigare chefsjurist Oskar Löthberg, marknadschefen Raiha Buchanan med en bakgrund från betalbolaget Bambora och teknikchefen Helene Stafferöd Westerlund som varit anställd på spelbolaget Betsson.

Läs mer: Izettle-grundarna blir miljardärer på Paypal-affären


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?