1515

Doldisägarna investerar miljoner i finsk HR

Doldisarna Alfvén & Didrikson investerar 43 miljoner kronor i finska HR-bolaget Sympa. Pengarna ska Sympa använda för att växa i Norden.

Alfvén & Didrikson, med vd Maria Åhr, har investerat i finska HR-bolaget Sympa.
Alfvén & Didrikson, med vd Maria Åhr, har investerat i finska HR-bolaget Sympa.Foto:Bolaget

Investmentbolaget Alfvén & Didrikson (NTL) är inte det mest omskrivna, men bolaget har bland annat investerat i Acast, Trustly och Quinyx.

Nu går Alfvén & Didrikson in med 43 miljoner kronor i HR-bolaget Sympa som levererar HR-lösningar till företag. Bland Sympas kunder i Sverige finns Lindex, DT Group och BMW.

Läs mer: Alfvén & Didrikson köper in sig i Acast

Efter rundan får Sympa en värdering på 14 miljoner euro, motsvarande 138 miljoner kronor.

Vår favoritmarknad är Sverige.

Maria Åhr, vd på Alfvén & Didrikson, ser stor potential för Sympa att växa utanför Finland.

”Sympa har en fin lösning som går snabbt att implementera. Med ganska enkla och snabba medel kan företag professionalisera sin organisation”, säger Maria Åhr.

Hon pekar på att arbetet med HR har förändrats, från att vara ganska administrativt och osexigt till att fokusera mer på det som kallas för ”talent management”, det vill säga attrahera, utveckla och behålla rätt medarbetare.

Samtidigt är Sympa inte ensamma på marknaden, som för närvarande beräknas uppgå till drygt 130 miljarder kronor och växer väldigt snabbt.

Vad är unikt med Sympa?

”De har ett väldigt modernt system som är byggt med den senaste tekniken och därför tror jag att de har en väldig konkurrensfördel”, säger Maria Åhr.

”Det finns många gamla företag som är konkurrenter och som har försökt uppdatera sina gamla system, och där har Sympa en fördel”, fortsätter hon.

2015 omsatte Sympa 42,5 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på strax under 2 miljoner kronor.

”Vi ska använda pengarna till att växa i Norden. Vår favoritmarknad är Sverige. En del av pengarna kommer också att gå till produktutveckling”, säger Sympas vd Keijo Karjalainen.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?