1515
Annons

Doktor.se köper upp Göteborgsbolaget

Börsen får vänta för vårdbolaget Doktor.se. Istället passar på att köpa upp Göteborgsbolaget Kollarna, som fokuserar på diagnoser som urinvägsinfektion och akne. 

Medgrundarna Matilda Lundblad, Viktor Sellman, Frida Lundblad och Erik Teder, Sverigechef Doktor.se.
Medgrundarna Matilda Lundblad, Viktor Sellman, Frida Lundblad och Erik Teder, Sverigechef Doktor.se.

Som Di rapporterade om i förra veckan lade Doktor.se börsplanerna på is – tiderna är för osäkra. I fjol värderades bolaget till 5,5 miljarder kronor vid en nyemission på 700 miljoner kronor i den privata miljön. Enligt Di:s uppgifter pekade gråhandeln på andrahandsmarknaden i början av året mot att Doktor.se kunde ha nått en värdering på över 10 miljarder kronor på börsen. Så blev det inte, men bolaget passar på att stärka erbjudandet med förvärvet av Göteborgsbolaget Kollarna.

Kollarna grundades 2016 av av läkaren Matilda Lundblad, hennes kusin Viktor Sellman och Frida Lundblad. Affärsidén är att erbjuda diagnoser inom områden som inte behöver provtagning eller fysisk undersökning. 

Trion ringade in de vanligaste diagnoserna som lämpar sig för att behandlas digitalt. I dagsläget handlar det om sex stycken, men fler kommer lanseras framöver. Sajterna är Aknekollen, Borreliakollen, Menskollen, Ögonkollen, Herpeskollen och Urinkollen, som var bolagets första tjänst. 

”Det började med att Frida, som är före detta fotbollsproffs, behövde snabb hjälp innan matcher och turneringar. Många söker sig till Matilda för att få medicinsk hjälp och jag kom från techsidan. Tillsammans började vi fundera över hur vi kunde lösa allas problem”, säger Viktor Sellman.

Urinkollen diagnostiserar urinvägsinfektion hos kvinnor, en mycket vanligt förekommande åkomma. För att diagnostisera det hos män krävs oftast provtagning, säger Viktor Sellman.

”50 procent av alla kvinnor får urinvägsinfektion under sin livstid, och många av dem vid upprepade tillfällen. Tidigare fick kvinnor ta ledigt från jobbet, boka en tid och sätta sig i ett väntrum för att få diagnosen. Så det hela startade ut en viss frustration över ett ineffektivt system. Detta är vårt sätt att underlätta för kvinnor i vardagen helt enkelt” säger Viktor Sellman, säger Viktor Sellman. 

I början hade bolaget enbart privata patienter – i dag är kollarna kopplade till regionerna. Under 2021 utfördes 67.600 konsultationer och bolaget omsatte 34 miljoner kronor, en tillväxt på 142 procent jämfört med året innan. 

Någon prislapp vill Kollarna.se inte uppge, men grundarna kommer fortsätta jobba med sin skapelse även efter uppköpet och bolaget fortsätter vara fristående.

”Vi blir en del av en större struktur. Till exempel om vi upptäcker åkommor som kräver fysisk vård, så kan vi slussa direkt vidare till en fysisk klinik”, säger Viktor Sellman. 

Förre Teliachefen ångrar inte jätteköpet

C More och TV4 har blivit ett svart hål för Telia. Nu talar teleoperatörens dåvarande vd Johan Dennelind ut om det uppmärksammade beslutet att ge sig in i innehållsbranschen.  

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

Telias köp av Bonnier Broadcasting beräknas ha kostat runt 10 miljarder, men än väntar affären på att bevisa sig. Enligt Telias senaste kvartalsrapport så gjorde affärsbenet, där TV4 och C More ingår, en rörelseförlust på nästan 250 miljoner kronor under året första halva. Samma period 2021 gjorde man en rörelsevinst på 200 miljoner. 

Bakom förvärvet står Johan Dennelind, som sade upp sig bara ett år efter att köpet gick igenom. Sedan dess har det varit tyst från den tidigare topp-vd:n, men nu pratar han ut i en lång intervju med Di där han berättar om tankarna bakom beslutet. 

Lyssna på dagens avsnitt här:

 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera