1515

Dogecoin fortsätter rusa – upp med över 14.000 procent i år

Dogecoin började som ett skämt men fick efter hyllningar från Tesla-grundaren Elon Musk ett lyft. Senaste dagarna har kryptotillgången fortsatt rusa och är nu upp med över 14.600 procent i år. 

Teslagrundaren Elon Musk har hyllat dogecoin som inspirerats av internetfenomenet Doge. Doge är en japansk hund som blev ett internetfenomen under 2013 och som har en inre monolog där den säger fraser som ”much wow”
Teslagrundaren Elon Musk har hyllat dogecoin som inspirerats av internetfenomenet Doge. Doge är en japansk hund som blev ett internetfenomen under 2013 och som har en inre monolog där den säger fraser som ”much wow”

Det började i februari med att Elon Musk kallade dogecoin för ”folkets valuta”.  Samtidigt har intresset för kryptotillgångar satts i spinn där jättarna bitcoin och ether klättrat mot extrema nivåer och dragit upp intresset även för andra alternativ. 

Läs mer: Kryptovalutan Ether på rekordnivå – upp 300 procent hittills i år 

Den 1 januari låg priset på 0,005 dollar per dogecoin, men särskilt den senaste månaden har priset rusat och låg på onsdagsmorgonen på 0,7 dollar. De senaste dygnen har dogecoin fått extra spinn och var på onsdagsmorgonen upp med över 50 procent senaste dygnet. Samtidigt hade bitcoin och ether backat med omkring 4 procent. Totalt har dogecoin stigit med 14.600 procent enbart i år.

Detta gör att dogecoins marknadsvärde på onsdagen räknades till 88 miljarder dollar, motsvarande 730 miljarder kronor, vilket gör den till den fjärde största kryptotillgången efter bitcoin, ether och XRP.

Läs mer: Svensk gripen i USA – misstänks ha tvättat bitcoin för 2,8 miljarder

Enligt nyhetssajten Coindesk har den senaste utvecklingen skett efter att Etoro, en israelisk investerarplattform med över 20 miljoner användare, börjat erbjuda handel med dogecoin. 

Under måndagen fick kryptomarknaden ytterligare stöd när S&P-500 lanserade flera index för bitcoin och ether.

Dogecoin började först som ett skämt med antydning till meme-karaktären Doge. Doge är en japansk hund som blev ett internetfenomen under 2013 och som har en inre monolog där den säger fraser som ”much wow” och ”so scare”.

Dogecoin startades av Billy Markus, tidigare programmerare på IBM, under 2013 och fick snabbt en egen community. Följarskaran började använda tillgången för att samla ihop till olika välgörenhetsprojekt, bland annat för att skicka det jamaicanska boblaget till OS, vattenprojekt i Kenya och sponsring av en racerbil i tävlingen Nascar.

Läs mer: Investeringsbedrägerierna ökar – allt fler yngre drabbas

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?