1515
Annons

Doctrins nya duo: ”Kritiken mot digitala vårdbolag är delvis befogad”

Doctrin lovar minskade förluster i år, ökat fokus på AI och lanseringar i Norge och Tjeckien. I en öppenhjärtig intervju resonerar nya vd:n Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente om framtiden för bolaget – och kritiken mot digitala vårdgivare.

Doctrins nya vd Markus Lundin och medgrundaren och finanschefen Carlos Lorente.
Doctrins nya vd Markus Lundin och medgrundaren och finanschefen Carlos Lorente.Foto:Jesper Frisk

Det digitala vårdbolaget Doctrin växer fort med riskkapital från investerare som vårdgivaren Capio, Healthcap och Norrsken. Men resan har knappast varit spikrak. 

I början av året minskade man personalstyrkan från 60 till 50 efter några felsatsningar. Vid årsskiftet tog även bolagets vd och grundare Magnus Liungman en paus till följd av utbrändhet.

Markus har helt rätt bakgrund för att leda in oss i nästa fas.

Doctrins medgrundare Per Eriksson hoppade in temporärt. Men i början av maj hade bolaget rekryterat Markus Lundin som ny, permanent vd. Han har ägnat en stor del av sin karriär åt att bygga upp bolaget Analytics10, som jobbar med dataanalys, ”big data” och artificiell intelligens. Resan har bland annat tagit honom till Sydamerika där han bodde i flera år under 00-talet.

”Markus har helt rätt bakgrund för att leda in oss i nästa fas av skalbar produktutveckling och internationell expansion”, säger Carlos Lorente, medgrundare och finanschef, när Di Digital träffar dem båda i Almedalen.

Doctrin grundades 2016 och ägnade de första åren åt att bygga upp sin plattform, hitta investerare och sjösätta produkten. Under 2018 trefaldigades omsättningen till 15,6 miljoner kronor. Samtidigt landade förlusten på hela 48,8 Mkr.

”Vi ska fortsätta att växa fort i år och nästa. Förlusterna kommer samtidigt att minska i absoluta tal”, säger Carlos Lorente.

Läs mer: Förlusterna stegrar – nu byter vårduppstickaren vd 

En del av nätläkarnas tidiga marknadsföring ledde till onödiga vårdbesök.

I grund och botten är Doctrin ett mjukvarubolag med en så kallad ”Saas-modell”. Plattformen används av vårdgivare som vill ta emot patienter med ett digitalt formulär, och se till att de slussas vidare på ett korrekt sätt. På detta vis kan både patientnöjdheten och effektiviteten öka samtidigt.

”Vi hjälper vårdgivaren förstå om patienten ska träffa en läkare, sjuksköterska eller inte träffa någon alls. Vissa möten passar bättre på nätet, medan andra kräver ett fysiskt möte”, säger vd Markus Lundin.

Vd Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente på plats i Almedalen.
Vd Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente på plats i Almedalen.Foto:Jesper Frisk

Tekniken är inblandad i runt 400 000 vårdbesök i Sverige om året. Det gör Doctrin till Sveriges största vårdplattform, enligt dem själva.

Tekniken används bland annat av Sveriges två största privata vårdkedjor: Capio (som alltså även är delägare) och Praktikertjänst. Men man vänder sig även till försäkringsbranschen och specialistvården.

Till skillnad från Kry, Doktor.se och Min Doktor erbjuder inte Doctrin själva vården. De delar även en del av den kritik som riktats mot nätläkarna. 

”Nätläkarna har satt digital vård på kartan och fått många regler att anpassas. Men kritiken mot dem är delvis befogad. En del av deras tidiga marknadsföring ledde till onödiga vårdbesök. Men jag tror de tagit till sig av kritiken”, säger Carlos Lorente.

”Ingen vård är gratis och man ska vara försiktig när man använder det ordet”, stämmer Markus Lundin in.

Vi behöver tydligare regler kring hur data får lagras.

Läs mer: Doctrin bantar personalstyrkan 

För Doctrin stundar nu en expansion i Norge, Tjeckien och flera andra länder. Bolaget rekryterar även ny personal igen, inte minst inom försäljning och marknadsföring. Pengarna i kassan räcker för det. Carlos Lorente avslöjar att bolaget nyligen ”toppat” sin förra finansrunda med ytterligare 20 Mkr. Det innebär att Doctrin tagit in drygt 150 Mkr sedan starten.

”Det internationella intresset är stort, inte minst eftersom vi har Sveriges två största privata vårdgivare på kundlistan”, säger vd Markus Lundin. 

Som veteran inom dataanalys och AI hoppas han även utveckla produkten inom dessa områden.

”Vi tror att man kan automatisera en stor del av patientflödena inom vården. Vi sitter ju på mycket data nu som vi tror kan förbättra för både patienter och vårdgivare”, säger han. 

Vad lobbar du för när du träffar politiker i Almedalen?

”Vi behöver tydligare regler kring hur och var data får lagras. I dag lagrar vi vår data i Sverige då det är oklart om man får ha sin data hos internationella molntjänster som AWS.”


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?