1515

Doctrin vinnare av Di Startup Tour

På torsdagen var det dags för final i Di Digitals Startup Tour på Kulturhuset i Stockholm. Malmöbolaget Doctrin tog hem segern.

Magnus Liungman och Doctrin kammade hem vinsten vid Di Startup Tour.
Magnus Liungman och Doctrin kammade hem vinsten vid Di Startup Tour.Foto:Jesper Frisk

Sex bolag pitchade men bara ett tog hem segern vid finalen av Di Digital Startup Tour som gick av stapeln på Kulturhuset i Stockholm under torsdagen.

Segern gick till healthtechbolaget Doctrin, som vann en miljon kronor i annonsutrymme från Bonnier, som äger Dagens industri samt en rad andra priser från tävlingens partners.

"Det är hedrande, inte minst då de andra tävlande bolagen var såpass starka", sade bolagets vd och grundare Magnus Liungman.

Doctrin är till skillnad från exempelvis vårdtjänsterna Kry och Min Doktor inte en digital vårdcentral utan en systemleverantör som samlar in patienternas sjukvårdshistoria och skickar till journalsystemet som underlag för läkarna inför besöket.

Läs mer: Klarna-grundarens stiftelse investerar i Doctrin 

Vad betyder vinsten för er?

"Det betyder mycket för att nå ut. Det viktigaste för oss är att vi får komma ut och berätta om vad vi vill åstadkomma", sade Magnus Liungman.

Tidigare har deltävlingar hållits i Linköping, Malmö, Umeå, Göteborg och Stockholm där totalt 35 bolag pitchat sina affärsidéer framför jurys bestående av representanter från Sveriges tyngsta riskkapitalbolag.

Övriga delfinalister på Kulturhuset var Umeås Smartvideo, Norrköpings solcellsbolag Epishine, Göteborgs bokföringsapp Bokio, tatueringsportalen Inkbay från Stockholm och ed-techbolaget Hey Code från Borås.

Läs mer: De gör upp om miljonvinsten vid finalen av Di Startup Tour

Evenemanget bjöd även på en rad intervjuer med kända techprofiler. Gästade gjorde bland andra Lydia Winters, med titeln ”Director of Fun” på Mojang, ansvarig för bland annat jättekonventet Minecon.

Läs mer: ”Jens of Sweden” hemvänder – gästar Startup Tour-finalen den 7 december 

På scen stod även Jens Nylander, Hudiksvall-killen som raketlanserade sin entreprenörskarriär genom att 23 år gammal lansera mp3-spelarna ”Jens of Sweden”. Under 2004 sålde bolaget hela 10 000 spelare varje månad. Men 2005 gick det snabbt utför och ”Jens of Sweden” gick i konkurs. 

"Det var tufft att bli betraktad som en dålig person. Det tog mig ett tag att bevisa att mina kritiker hade fel", sade Jens Nylander om tiden efter konkursen.

De senaste åren har han gjort comeback med bolaget Automile, som erbjuder så kallade fleet-management-tjänster för företag med uppkopplade fordonsflottor. Bolaget grundades 2014 och  värderas nu till en miljard kronor.

Läs mer: Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering 

 Se Di TV:s sänding från Di Startup Tour här

 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?