1515

Djur-techbolag lanserar förebyggande försäkring – rider på husdjurs-boomen

Pandemin har lett till husdjurs-rusning och veterinärkostnaderna skenar. Med spelifiering vill försäkringsuppstickaren Lassie utmana den traditionella vårdmodellen för hundar och katter. Nu satsar en rad namnkunniga investerare på bolaget. 

Lassies grundare Sophie Wilkinson, Hedda Båverud Olsson och Johan Jönsson.
Lassies grundare Sophie Wilkinson, Hedda Båverud Olsson och Johan Jönsson.

Hemmajobbandet under pandemin har lett till en husdjurs-boom. Under förra året ökade antalet nyregistrerade hundar med 11 procent jämfört med 2019, enligt siffror från Jordbruksverket. Totalt finns det över en miljon katter och runt 900 000 hundar registrerade i Sverige.

Fler husdjur medför fler veterinärbesök och veterinärpriserna har gått upp mycket de senaste åren.

”Min mamma är veterinär och vi har alltid haft hund och häst. Men jag vet inte ens vilken försäkring vi hade till våra djur för vi använde inte den. Min mamma kunde förebygga mycket av vården i och med hennes yrke”, säger djurförsäkringsbolaget Lassies medgrundare och vd Hedda Båverud Olsson.

Därifrån kommer idén till Lassie, som hon startade precis innan pandemin kom igång. Hedda Båverud Olsson har en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey och har jobbat med investeringar på EQT Group. Tanken bakom Lassie är att hund- och kattägare ska kunna agera förebyggande i största möjliga mån, för att undvika onödiga åkommor som kräver vård.

”Det borde finnas ett försäkringsbolag som kan hjälpa djurägare att hålla djuret friskt”, säger hon.

Hittills har utvecklingen av Lassie finansierats med ett Almi Innovationslån och med egna pengar. Nu tar bolaget in en investering på drygt 5 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. 

Bland andra Kry- och CDB-bolaget Mantle-medgrundaren Josefin Landgård, investeraren Susanna Campbell, Avanzas vd Rikard Josefson, riskkapitalbolaget Creandums medgrundare Stefan Lindeberg, investeraren Indra Sharma, Tobias Meschke som är grundare och vd för gravidappen Preglife och Åsa Riisberg, tidigare partner på EQT, har investerat i Lassie.

Pengarna ska användas till att utveckla produkten och anställa fler. Till hösten kommer teamet på Lassie vara tolv personer.

”Lassie har, i ett tidigt stadium, attraherat ett starkt team med bakgrund inom tech, försäkring, produkt och affärer vilket är imponerande”, säger Indra Sharma, som till vardags är ansvarig för investeringar i tidiga faser på Ax:son Johnsons investeringsbolag Novax.

Läs också: Årets investerare – ”Jag är inte tålmodig”

Genom kontakter blev Hedda Båverud Olsson introducerad till Lassies ena medgrundare och teknikchef Johan Jönsson. Han har jobbat hela sin karriär som frilansande utvecklare, på bolag som Spotify och King, och var färdig för att bygga en egen produkt.

”Jag tröttnade på konsultandet och är själv från en entreprenörsfamilj. Jag ville jobba med en produkt och att bygga ett team, så hörde Hedda av sig och pitchade sin idé”, säger Johan Jönsson, som redan hade sneglat på djur-tech för att han själv nyligen köpte sin första hund.

Den tredje medgrundaren till Lassie, Sophie Wilkinson, har mångårig erfarenhet som försäkringsspecialist på djurförsäkringar hos If. 

”Jag hade redan bestämt mig för att lämna If. Försäkringsbranschen står stilla och allt går så långsamt. Hedda pitchade Lassie för mig och jag kände att det vara det jag saknade”, säger Sophie Wilkinson, som är operativ chef på Lassie.

Tanken var först att hon skulle agera rådgivare till bolaget, men hon kunde inte sluta tänka på Lassie och valde att släppa sina andra uppdrag.

”Under hela min tid i branschen har jag sett att man kommer in med djur alldeles försent och någon borde redan ha tänkt på det här. Vi kommer att vara där varje dag i djurägarens värld, inte bara när det händer någonting”, säger Sophie Wilkinson.

Under pandemin har veterinärbesöken ökat med 25 procent, mycket på grund av oerfarna djurägare. Genomsnittet för vad man kan få betala för exempelvis något så vanligt som kräkningar och diarré ligger på cirka 9 000 kronor enligt Konsumentverkets rapporter, berättar hon.

Läs också: Fyrfota kunder allt fler i coronatide

Lassies tjänst bygger på att hund- eller kattägaren ska kunna följa sitt djur i utvecklingen och få information om hur hen ska ta hand om det. Genom spelifieringsfunktioner, som att gå vissa digitala kurser i Lassies app, svara på quiz och läsa artiklar, så tjänar användaren poäng som sänker premien på försäkringen.

Priset på försäkringen kan bli upp till 25 procent lägre, jämfört med traditionella försäkringsbolag, beroende på hur mycket poäng man samlar. För hundar motsvarar det en minskad premie med upp till 500 kronor, och för katt 250 kronor.

”Vår produkt är helt digital och personaliserad utifrån varje djur. Vi har tillsammans med veterinärer utformat olika program, och när du gör preventiva saker som till exempel tar del av hur man tar hand om kräkningar eller ger vaccin ger det poäng som kan bytas in”, säger Hedda Båverud Olsson.

40 procent av det hundägare söker för är kopplat till magen, säger hon, och många av de problemen ska gå att undvika genom att ha mer kunskap. Lassie samarbetar också med veterinärtjänsten Firstvet för att kunna ge rådgivning till sina användare som kan få hjälp via videosamtal.

”Våra kunder får fri tillgång till Firstvet och vi vill gärna att de ringer in och bollar med en veterinär innan de åker till en klinik. Mycket kan lösas via video och det kan spara kostnader för kunden”, säger Hedda Båverud Olsson.

Läs också: Svensk djurapp på export – minskar veterinärkostnader

 


Innehåll från TaniumAnnons

Skaffa full visibilitet i företagets nätverk – med Tanium

Enligt beräkningar kommer det vid 2025 att finnas 75 miljarder endpoint-enheter uppkopplade till företagsnätverk. Detta ställer komplexa krav på hantering och skydd av verksamhetskritiska data. Trots detta finns det stora brister hos många företag vad gäller endpoint-hantering, säkerhet och visibilitet. 

Läs mer om utmaningarna med endpoint-säkerhet 

Sedan Tanium startades av far och son 2008, har företaget arbetat utifrån en enda målsättning; att utveckla och förädla ny arkitektur som möjliggör bättre nätverksvisibilitet och enklare och säkrare hantering av verksamhetskritiska data. I takt med att distansarbete och antalet endpoint-enheter ökar blir detta en affärsavgörande fråga för många företag. 

– Tanium är en plattform för klientadministration som är inriktad på hantering av Säkerhet, Risk & Compliance och IT Operations utifrån samma datakälla med endast en klient och väldigt lite infrastruktur. Plattformen är baserad på öppna API:er och kan kompletteras med moduler efter behov så kunden kan växa med Tanium och dessa moduler. Det spelar ingen roll om man har sina klienter och/eller servrar on-premise eller i molnet – med Tanium kan man managera dem i nästintill realtid, med full visibilitet och minimal infrastruktur, berättar Arash Serpoushan, regionchef för Norden och Baltikum.

Vad omfattar Tanium?  

Kontrollerar viktiga parametrar

Med andra ord möjliggör Tanium komplett kontroll och översikt på var alla enheter finns samt vilka som har åtkomst till nätverket och använder enheterna, oavsett om det rör sig om 100 eller en miljon endpoints. Dessutom visar plattformen hur enheter och användare möter företagens säkerhetsstandarder vad gäller exempelvis patchning, installerade mjukvaruprogram och användarrättigheter. 

– Detta är ovärderlig information. I våra samtal med kunder ser vi att företag har mellan 10 och 15 procent fler enheter som kopplar upp sig mot nätverket än vad de ansvariga tror. Har man då 50 000 enheter i sitt nät, kan det röra sig om 7 500 extra maskiner – en enorm säkerhetsrisk. Tanium bryr sig inte om var användarna sitter; har de tillgång till internet kontrollerar plattformen samtliga viktiga parametrar innan de släpps in på nätverket, betonar Peter Lamber, ansvarig för Taniums ekosystem av partners.

Se Tanium in action 

Behöver bara 15 sekunder

Tanium utmärker sig dock på ytterligare vis. Plattformen fungerar som ett övergripande paraply, vilket omfattar företagets existerande infrastrukturer och verktyg. Därmed samlas automatiskt all data från samtliga verktyg i ett och samma gränssnitt – på 15 sekunder. 

– Med traditionella strukturer kan det i värsta fall ta dagar, eller till och med veckor, att få den information man efterfrågar. Med Tanium får man snabbt tag på det man behöver och kan uppdatera lika snabbt tillbaka, så att man motverkar risken för datasilos. Det säger sig självt att detta innebär en stor fördel, inte minst då man säkerställer att beslut fattas utifrån korrekta och aktuella data, betonar Arash.

Detektera, agera och stoppa

Möjligheten att snabbt visualisera och accessa relevant information innebär således omfattande vinningar för företag – plattformens automatiserade funktioner, i kombination med ett gemensamt gränssnitt och den minimala infrastrukturen, bidrar till en värdefull samsyn bland medarbetarna och därutöver till att livslängden på företagets enheter förlängs avsevärt. 

– Detta medför en kraftig förenkling av IT-miljö och processer, som ger förmågan att inte bara detektera, utan också agera och stoppa incidenter. Detta är ett vinnande koncept, något som bevisas av att efterfrågan på våra lösningar har ökat kraftigt det senaste året. Vi har också utökat vår personalstyrka från 6 personer till 11 personer under året som gått, så det är en spännande utveckling, avslutar Peter.

Läs mer om Tanium här 

Eller kontakta Exclusive Networks

Exclusive Networks är en global värdeadderande distributör med fokus på IT-säkerhet, datacenter och molnlösningar. 

Låt Exclusive Networks vara din startpunkt – vi hjälper dig! 

 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?