1515
Annons

Djur-techbolag lanserar förebyggande försäkring – rider på husdjurs-boomen

Pandemin har lett till husdjurs-rusning och veterinärkostnaderna skenar. Med spelifiering vill försäkringsuppstickaren Lassie utmana den traditionella vårdmodellen för hundar och katter. Nu satsar en rad namnkunniga investerare på bolaget. 

Lassies grundare Sophie Wilkinson, Hedda Båverud Olsson och Johan Jönsson.
Lassies grundare Sophie Wilkinson, Hedda Båverud Olsson och Johan Jönsson.

Hemmajobbandet under pandemin har lett till en husdjurs-boom. Under förra året ökade antalet nyregistrerade hundar med 11 procent jämfört med 2019, enligt siffror från Jordbruksverket. Totalt finns det över en miljon katter och runt 900 000 hundar registrerade i Sverige.

Fler husdjur medför fler veterinärbesök och veterinärpriserna har gått upp mycket de senaste åren.

”Min mamma är veterinär och vi har alltid haft hund och häst. Men jag vet inte ens vilken försäkring vi hade till våra djur för vi använde inte den. Min mamma kunde förebygga mycket av vården i och med hennes yrke”, säger djurförsäkringsbolaget Lassies medgrundare och vd Hedda Båverud Olsson.

Därifrån kommer idén till Lassie, som hon startade precis innan pandemin kom igång. Hedda Båverud Olsson har en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey och har jobbat med investeringar på EQT Group. Tanken bakom Lassie är att hund- och kattägare ska kunna agera förebyggande i största möjliga mån, för att undvika onödiga åkommor som kräver vård.

”Det borde finnas ett försäkringsbolag som kan hjälpa djurägare att hålla djuret friskt”, säger hon.

Hittills har utvecklingen av Lassie finansierats med ett Almi Innovationslån och med egna pengar. Nu tar bolaget in en investering på drygt 5 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. 

Bland andra Kry- och CDB-bolaget Mantle-medgrundaren Josefin Landgård, investeraren Susanna Campbell, Avanzas vd Rikard Josefson, riskkapitalbolaget Creandums medgrundare Stefan Lindeberg, investeraren Indra Sharma, Tobias Meschke som är grundare och vd för gravidappen Preglife och Åsa Riisberg, tidigare partner på EQT, har investerat i Lassie.

Pengarna ska användas till att utveckla produkten och anställa fler. Till hösten kommer teamet på Lassie vara tolv personer.

”Lassie har, i ett tidigt stadium, attraherat ett starkt team med bakgrund inom tech, försäkring, produkt och affärer vilket är imponerande”, säger Indra Sharma, som till vardags är ansvarig för investeringar i tidiga faser på Ax:son Johnsons investeringsbolag Novax.

Läs också: Årets investerare – ”Jag är inte tålmodig”

Genom kontakter blev Hedda Båverud Olsson introducerad till Lassies ena medgrundare och teknikchef Johan Jönsson. Han har jobbat hela sin karriär som frilansande utvecklare, på bolag som Spotify och King, och var färdig för att bygga en egen produkt.

”Jag tröttnade på konsultandet och är själv från en entreprenörsfamilj. Jag ville jobba med en produkt och att bygga ett team, så hörde Hedda av sig och pitchade sin idé”, säger Johan Jönsson, som redan hade sneglat på djur-tech för att han själv nyligen köpte sin första hund.

Den tredje medgrundaren till Lassie, Sophie Wilkinson, har mångårig erfarenhet som försäkringsspecialist på djurförsäkringar hos If. 

”Jag hade redan bestämt mig för att lämna If. Försäkringsbranschen står stilla och allt går så långsamt. Hedda pitchade Lassie för mig och jag kände att det vara det jag saknade”, säger Sophie Wilkinson, som är operativ chef på Lassie.

Tanken var först att hon skulle agera rådgivare till bolaget, men hon kunde inte sluta tänka på Lassie och valde att släppa sina andra uppdrag.

”Under hela min tid i branschen har jag sett att man kommer in med djur alldeles försent och någon borde redan ha tänkt på det här. Vi kommer att vara där varje dag i djurägarens värld, inte bara när det händer någonting”, säger Sophie Wilkinson.

Under pandemin har veterinärbesöken ökat med 25 procent, mycket på grund av oerfarna djurägare. Genomsnittet för vad man kan få betala för exempelvis något så vanligt som kräkningar och diarré ligger på cirka 9 000 kronor enligt Konsumentverkets rapporter, berättar hon.

Läs också: Fyrfota kunder allt fler i coronatide

Lassies tjänst bygger på att hund- eller kattägaren ska kunna följa sitt djur i utvecklingen och få information om hur hen ska ta hand om det. Genom spelifieringsfunktioner, som att gå vissa digitala kurser i Lassies app, svara på quiz och läsa artiklar, så tjänar användaren poäng som sänker premien på försäkringen.

Priset på försäkringen kan bli upp till 25 procent lägre, jämfört med traditionella försäkringsbolag, beroende på hur mycket poäng man samlar. För hundar motsvarar det en minskad premie med upp till 500 kronor, och för katt 250 kronor.

”Vår produkt är helt digital och personaliserad utifrån varje djur. Vi har tillsammans med veterinärer utformat olika program, och när du gör preventiva saker som till exempel tar del av hur man tar hand om kräkningar eller ger vaccin ger det poäng som kan bytas in”, säger Hedda Båverud Olsson.

40 procent av det hundägare söker för är kopplat till magen, säger hon, och många av de problemen ska gå att undvika genom att ha mer kunskap. Lassie samarbetar också med veterinärtjänsten Firstvet för att kunna ge rådgivning till sina användare som kan få hjälp via videosamtal.

”Våra kunder får fri tillgång till Firstvet och vi vill gärna att de ringer in och bollar med en veterinär innan de åker till en klinik. Mycket kan lösas via video och det kan spara kostnader för kunden”, säger Hedda Båverud Olsson.

Läs också: Svensk djurapp på export – minskar veterinärkostnader

 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?