1515

Dinkelspiels indiespel prisas

Nordnets före detta innovationschef Jan Dinkelspiel har hjälpt till att ta fram barnappen Clapper. Redan inför lanseringen prisas den som årets indiespel.

Daniel Polgar, grundare av Bridgeside Interactive tar emot pris för spelet "Clapper".
Daniel Polgar, grundare av Bridgeside Interactive tar emot pris för spelet "Clapper".

Jan Dinkelspiel berättade nyligen att han efter sin tid som innovationschef för nätmäklaren Nordnet bland annat hjälpt till att ta fram en barnapp. I dagarna släpps appen Clapper, ett klappspel som redan hunnit prisas som årets indiespel på Nordic Game-konferensen.

”Det är ett av de finaste prisen man kan få”, säger Daniel Polgar, vd för den lilla spelstudion Bridgeside Interactive som byggt Clapper. 

Spelet är det första som den lilla Stockholmsstudion tagit fram. Grunden för spelet är en teknik som bolaget byggd för att läsa av och känna igen rörelser.

”Vi har byggt en teknologi för att känna igen rörelser ovanför en ipad. Det gör att spelarnas rörelser fångas av kameran och förs in i spelet”, säger Daniel Polgar.

Spelarnas rörelser styr spelet som bygger på skolgårdens klapplekar.

Jan Dinkelspiel har fungerat som rådgivare åt bolaget med erfarenhet av produktutveckling från Nordnet. Affärsmodellen bygger precis som i till exempel Toca Bocas fall på att ta betalt för själva appen.

Läs mer: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

”I och med att det riktar sig till barn vill vi inte ha någon ’free to play’-modell. Föräldrar ska känna sig trygga med att deras barn inte utsätts för reklambudskap eller luras att köpa saker i appen”, säger Daniel Polgar.

Planen är att framöver fortsätta utveckla spel byggda på bolagets rörelseigenkänning.

”Vi tror att det är smart av många anledningar att göra på det viset. Det är en sådan teknik som gör att folk så fort de testar den börjar spruta ur sig idéer”, säger Daniel Polgar.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?