1515

Din nya bästa granne: De sätter ut boxar där du kan låna verktyg

Många hemmafixare köper redskap som sedan knappt används. Startup-bolaget Ihopa vill med sina boxar få fler att istället låna verktyg. Hittills finns tjänsten på 10 platser – och 250 till står på kö.

Johannes Dahlberg, Marina Kaleva och Alexander Engl, vd, är grundare till Ihopa.
Johannes Dahlberg, Marina Kaleva och Alexander Engl, vd, är grundare till Ihopa.

Ihopa har delningsekonomi som affärsidé. Genom att samsas om produkter och resurser ska vi fås att spara såväl pengar som att minska klimatpåverkan. Bolaget erbjuder en plattform där privatpersoner kan gå samman och deläga till exempel en båt.

Nyligen började de också ställa ut egna delningsskåp. I skåpen finns produkter för hushållet, hobbysysslor, trädgård och hemmafixande. Beroende på område kan innehållet variera med fler trädgårdsverktyg för villaboende och mer hushållsmaskiner vid flerfamiljshus, som strykjärn och annat.

”Detta är ett otroligt bra exempel på när delningsekonomi fungerar i praktiken. Istället för att var och en köper en egen gräsklippare eller borrmaskin som man använder några få gånger per år har man tillgång till en full uppsättning redskap som delas med andra på ett bekvämt sätt utan friktion. En stor besparing för både miljön och den egna ekonomin”, säger ängelinvesteraren Mathias Wilkne, som nyligen även gick in i Medicheck, i ett uttalande.

Ihopa deltar i acceleratorn Stings program för att stötta startups inom miljö och klimat under våren. Bolaget hade en blygsam omsättning på 111 000 kronor förra året med en förlust på 321 000 kronor. Ihopa tog nyligen in 4 miljoner kronor i investeringar från bland andra Mathias Wilkne och Google-profilen Magnus Sandberg.

”Vi är så glada över detta. Vi har kämpat i några år med mycket svett och dårars envishet. Att nu både ha lyckats mejsla fram en tjänst som marknaden verkligen vill ha och samtidigt få in relevanta ägare som fyller en funktion mer än att bidra med pengar är så underbart. Nu både kan och ska vi gasa”, säger medgrundaren Johannes Dahlberg.

Ihopas delningsskåp finns i dag utsatta på 10 platser i Stockholm och 250 grannboxar står på kö, där även innerstaden är på gång.

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?