1515

Dilba ska bygga mångfald i techbranschen: ”De som inte hänger med kommer slockna”

Den tidigare artisten och pokerspelaren och it-konsulten har sadlat om. Nu ska Dilba Demirbag leda satsningen Wes Tech och skapa mångfald på techarenan. "Utan friktion blir det ingen utveckling”, säger hon till Di Digital.

Dilba Demirbag har klättrat snabbt inom it-branschen. Nu leder hon lanseringen av Wes Tech. Målet är att rekrytera morgondagens techstjärnor.
Dilba Demirbag har klättrat snabbt inom it-branschen. Nu leder hon lanseringen av Wes Tech. Målet är att rekrytera morgondagens techstjärnor.Foto:Evelina Carborn

Hon var popstjärna under 90-talet, pokerspelare under mitten av 2000-talet och landade till sist som it-konsult. Men i fjol kände Dilba Demirbag att hon behövde en ny kick.

Efter två år som it-konsult på Omegapoints och tio år inom techbranschen ville hon skapa något nytt. Något som inte bara var lönsamt ur ett yrkesmässigt perspektiv.

”Jag satt och gav råd till människor hela dagarna om vad deras nästa steg i yrkeslivet skulle bli. Samtidigt funderade jag själv på vad mina triggers var och vad jag ville härnäst. Jag visste att jag kunde bygga bolag. Nu var det dags att bygga ett team till mig själv”, säger hon när Di Digital träffar henne på hennes nya arbetsplats Women Executive Search. 

Wes är Sveriges just nu snabbast växande chefsrekryteringsbolag. Av de över 700 rekryteringar som gjorts är 80 procent av de tillsatta ledarna kvinnor.

Kundlistan inkluderar bland annat jättar som Ikea och Swedbank men även techbolag som Toca Boca, Dustin och NetOnNet. 

Det Dilba Demirbag ska göra är att leda den pinfärska satsningen Wes Tech. I den här rollen ska hon rekrytera techbranschens klarast lysande stjärnor – som mer än gärna får vara kvinnor. 

Foto:Evelina Carborn

Det var i höstas som hon blev handplockad för uppdraget av bolagets grundare Anna Stenberg. Dotterbolaget finansieras av kapital från Wes och Anna Stenberg sitter som styrelseordförande även i Wes Tech. Dilba Demirbag är ensam extern delägare och kommer att bygga upp ett team om fyra personer som alla besitter spetskompetens inom it-rekrytering. 

”Det är viktigt för mig att inte bara vara affärsdriven, jag vill gärna addera ett syfte i mina mål. Nyckeln till framgångsrik rekrytering, företagskultur och tillväxt stavas mångfald."

I Sverige utgör kvinnor 21 procent av de anställda inom datateknikyrken och 20 procent inom programmeringsyrken, enligt siffror från medlemsorganisationen It & Telekomföretagen. Den totala andelen i branschen är nära en tredjedel och på chefsnivå har kvinnorna ökat från 28 till 30 procent mellan 2013 och 2016. 

Läs även: Spelprofilen: ”Jag vill anställa massa kvinnor” 

Samtidigt är framtidsprognosen mörk. Enligt Universitetskanslersämbetet kommer kvinnorna som utbildas inom datateknik att minska till 25 procent 2035, från 35 procent 2012. Wes säger att det 2020 spås saknas 50 000 - 70 000 techresurser bara i Stockholm.

Men Dilba Demirbag hyser hopp om en bredare representation på marknaden. 

”Wes Techs rekryteringsprocess präglas av en metodik där vi integrerar våra kunder i rekryteringsprocessen och arbetar mer agilt och digitalt än den traditionella. Det finns en tidspress med de tekniska profilerna eftersom det är kandidatens marknad”, säger hon.

Men även om Dilba Demirbag gjort sig ett namn i den svenska it-branschen är hon för omvärlden kanske mest igenkänd som artisten och kompositören Dilba.

1996 släppte hon det Grammisbelönade självbetitlade debutalbumet som innehöll hitsingeln "I'm sorry". Efter musikkarriärens startskott följde både med- och motgångar. 

Foto:Evelina Carborn

När tolv år passerat började hon tröttna. Hon upplevde att budgetarna var för låga och tyckte inte att villkoren kändes rimliga. Resultatet blev att hon fick kompromissa med sin vision. Då bestämde hon sig för att byta bransch – mitt uppe i en skilsmässa, stor livskris och utan akademisk utbildning i ryggen. Men hon visste att hon var en vass säljare och vände sig till Upplysningscentralen efter ett tips från sin syster.

Där fick hon ett jobb som telefonförsäljare och träffade av en slump Pedro Hansson, vd för it-konsultbolaget Devcode. Han plockade in henne som key account manager. 

”Jag förklarade att jag inte kunde någonting om it. Så det var ett väldigt modigt grepp av honom och ett spännande steg som jag nu tio år senare är glad att jag tog.”, konstaterar Dilba Demirbag.

Efter en kort sväng som säljkonsult på Devcode landade hon till slut som rekryterare inom samma bolag. Hon lärde sig om säljmetodik och hanteringen av bolagets relationer, men i synnerhet fick hon mersmak av känslan av att lösa problem. 

”Jag får otroliga kickar av att hitta lösningar på det som andra tycker är omöjligt.”

När bettingbolaget Unibet hade problem med att rekrytera och inte lyckades få organisationen att falla på plats fick hon förfrågan om att axla konsultuppdraget. Det var då hon började vurma för kombinationen teknik och rekrytering. 

När hon vill lära sig någonting gräver hon ner sig i information om ämnet, förklarar hon. Den devisen gällde även för henne tidigare pokerintresse. 

”Jag har en tendens att nästan bli lite manisk", säger hon och skrattar.

Hon var en flitig (och framgångsrik) spelare med en pokerblogg på Aftonbladet och skrev historia när hon som första kvinna slutade på en andraplats i TV4-programmet Pokermiljonen. Under en period var hon sponsrad av bland annat Pokerstars, men samarbetet avslutades 2009 efter en avstängning från sajten. 

Sedan 2014 har hon brutit helt med sitt spelande och vill i dag inte kommentera den tidigare hobbyn.

Foto:Evelina Carborn

Dilba Demirbag säger att den nya rollen på Wes Tech är en stor utmaning och ett risktagande för henne personligen. Hon kunde ha tackat ja till ett vanligt chefsrekryteringsjobb men ryggar tillbaka av tanken på att bli bekväm.

”Jag är väldigt orädd. Och eftersom jag arbetar med rekryteringar tycker jag inte att det är jobbigt att byta jobb. Det är en naturlig del i min personliga utveckling", säger hon och fortsätter:

”Stockholms techmarknad är i en expansionsfas och mångfalden behövs för att stimulera tillväxt. Utan friktion blir det ingen utveckling. Som bolag kan man inte stå stilla i en högkonjuktur, det gäller att antingen växa eller stagnera och dö. De som inte hänger med kommer att slockna.”

Läs även: Fem nyårslöften alla techgrundare bör ge efter #metoo 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?