1515

Digitalt menybolag plockar in 22 miljoner

Fort Knox Förvaring och Partnerinvest Norr investerar 22 miljoner kronor i Future Ordering. Bolaget möjliggör onlinebeställningar från större restaurangkedjor och cateringoperatörer.

Andreas Stormvinge, vd och medgrundare av Future Ordering.
Andreas Stormvinge, vd och medgrundare av Future Ordering.

Bolaget Future Ordering beskrivs som ett molnbolag inom restaurang och cateringsektorn. Bolaget har utvecklat en egen tjänst som hanterar förbeställning av lagad mat via webb, mobil och kiosker. Allt integreras mot mot restaurangernas egna kassasystem. 

“Alla restaurangkedjor idag behöver bygga upp en egen digital beställningskanal. Det är en global bransch så behoven av denna typ av lösning är enorm”, säger Henrik Wimelius, investeringsansvarig på Fort Knox (NTL) i Umeå. 

Expansionsplanen är aggressiv.

Future Ordering har ledning och sälj baserat i Stockholm och utvecklingsavdelningen i Luleå. Idag är man 13 personer, men räknar med att dubbla detta inom 18 månader.

”Det är otroligt inspirerande med ett så stort förtroende från våra investerare att kunna rivstarta marknadsbearbetningen. Nu letar vi fler medarbetare, första kunden är live sedan några månader tillbaks i Danmark. Expansionsplanen är aggressiv så nu handlar det om att sälja och fortsätta utvecklingen av framtidens ordersystem” säger Andreas Stormvinge, vd och en av grundarna av Future Ordering.

Läs mer: Foodora-bossen toppar listan över morgondagens miljardärer 

Bolaget har redan investerat stora resurser i att skapa en tjänst där man i realtid och med stöd av maskininlärning optimerar erbjudande, beställningstid samt snittnota. Ambitionen är att förbättra restaurangens hela lönsamhet. Tanken är att integrera systemet i de digitala assistenter som dyker upp i våra telefoner, hem och bilar.

Foto:
Future Orderings gränssnitt finns just nu på nätet, i mobilen och i kiosker.

Med vår tjänst behåller man både kundrelation och marginal.

”Att själv utveckla och förvalta en egen integrerad beställningskanal är dyrt för en restaurangkedja oavsett storlek. Det är mycket mer kostnadseffektivt att abonnera på ett flexibelt standardsystem och Future Ordering erbjuder precis denna möjlighet”, säger Lena Fridlund Forsgren, investeringsansvarig på Partnerinvest.

Vd Andreas Stormvinge menar att systemet är ett skydd mot restaurangernas vinstmarginaler. 

”Restaurangerna riskerar att hamna i samma beroendesituation som hotellen upplever med booking.com och hotels.com. Vi erbjuder möjligheten att ta tillbaka initiativet från matapparna och ta nästa steg med ett eget erbjudande mot gäst. Med vår tjänst behåller man både kundrelation och marginal”, säger han.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?