1515
Annons

Digitalpodden i Almedalen: Vinnare och förlorare i den nya tech-eran

VISBY. 2022 har varit turbulent för många techbolag som tidigare boostats av pandemin och riskkapital. Varslen har duggat tätt samtidigt som andra ser stark tillväxt. Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz och reporter Henrik Ek inledde Almedalsveckan med att inför publik diskutera vinnare, förlorare och vägen framåt för sektorn.

Di Digitals Henrik Ek och Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals Henrik Ek och Ida Hansson Brusewitz.Foto:Pax Engström Nyström
Ida Hansson BrusewitzFoto:Pax Engström Nyström
Henrik EkFoto:Pax Engström Nyström
Ida Hansson BrusewitzFoto:Pax Engström Nyström
Henrik Ek.
Henrik Ek.Foto:Pax Engström Nyström

För första gången någonsin spelades Digitalpodden in inför publik i ett soligt Visby med lyssnare som trängdes i och utanför Di Digitals tält invid Almedalsparken i Visby. 

I podden diskuteras vad som har hänt under våren och de nya tiderna som råder för den svenska techsektorn. I avsnittet bjuds på spaningar kring vilka sektorer och bolag som kommer stå starka och vilka som har det tuffare framöver.

Lyssna på avsnittet nedan – då inspelningen skedde utomhus är ljudkvaliteten något sämre än våra studioinspelningar:

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Revolution-ägare oense om vd-avhoppet: ”Okontrollerad överlämning när hon går på dagen”

Revolution Races storägare Altor ”ser ingen dramatik” i vd:n Pernilla Nyrenstens beslut att säga upp sig bara ett drygt år efter noteringen på Stockholmsbörsen. 

”Nu slipper hon en del av det dagliga, administrativa arbetet som hon aldrig riktigt brunnit lika mycket för”, säger Altors partner Andreas Källström Säfweräng till Di.

En annan större ägare är däremot kritisk och kallar vd-avhoppet för en ”okontrollerad överlämning” och anser att Pernilla Nyrensten slutar ”alldeles för tidigt” efter noteringen. 

Altors partner Andreas Källström Säfweräng, Pernilla Nyrensten och Jon Hyltner.
Altors partner Andreas Källström Säfweräng, Pernilla Nyrensten och Jon Hyltner.Foto:Jack Mikrut, Patrik Olsson, Pernille Tofte.

Friluftsklädesbolaget Revolution Races aktie kollapsar på Stockholmsbörsen efter att Pernilla Nyrensten beslutat sig för att avgå från vd-posten. Största ägare i Revolution Race är riskkapitalbolaget Altor, som varit delägare sedan 2017 och i dag kontrollerar hela 31 procent av aktierna. 

Andreas Källström Säfweräng är partner på Altor. Han tar nu klivet upp från ledamot till ordförande i Revolution Races styrelse, då Paul Fischbein lämnar över klubban för att i stället bli tillförordnad vd i bolaget.

Drygt 25 procent av Revolution Races börsvärde har gått upp i rök efter Pernilla Nyrenstens sorti. Hur känns det?
”Vi tror långsiktigt på bolaget. Kursreaktioner är inte jag rätt person att kommentera, utan det är marknaden som bestämmer kursen. Däremot är det givetvis tråkigt att Pernilla Nyrensten slutar som vd”, säger Andreas Källström Säfweräng till Di, som också tillägger att han är ”nöjd” med bolagets tillväxt och lönsamhet under det senaste kvartalet.

Pernilla Nyrensten går på dagen utan att en permanent ersättare finns på plats. Varför stannar hon inte kvar i rollen under en övergångsperiod?
”Beslutet att lämna är ju Pernillas eget, men vi har tillsammans resonerat kring vad som är den bästa formen för utträdet. Vi har diskuterat för- och nackdelar med olika tillvägagångssätt. Det är inte så att Pernilla känner att hon måste gå på dagen, utan det hade kunnat bli en annan lösning. Men vi tror att det är bäst att man har en vd som är just vd – så att man inte hamnar i ett sorts vakuum där man vet att vd:n är på väg ut.”

Har Altor försökt övertyga Pernilla Nyrensten att ompröva sitt beslut?
”Det kom inte som en chock för oss. Vi har känt varandra i över fem års tid och tidvis diskuterat att hon inte alltid kommer att vilja vara vd i bolaget. Hon har gjort ett fantastiskt jobb under nio år hittills och vi kommer fortsätta tillvarata hennes unika kompetens genom engagemanget i styrelsen, men nu har hon fattat det här beslutet och det får vi respektera”, säger Andreas Källström Säfweräng.

Det är bara drygt ett år sedan Revolution Race gick till börsen, trots det väljer Pernilla Nyrensten att sluta. Förstår du om marknaden tycker att tajmingen är anmärkningsvärd?
”Jag ser ingen dramatik i hennes beslut. Pernilla ser det själv som att hon varit vd i nio år, inte i 14 månader på börsen. Det här är en naturlig succession, hon försvinner inte för att göra något annat. Hennes hjärta kommer fortsätta klappa för Revolution Race och hon kommer i allra högsta grad vara involverad framåt i arbetet med sin spjutspetskompetens inom försäljning, marknadsföring och varumärkesbyggande. Men nu slipper hon en del av det dagliga, administrativa arbetet som hon aldrig riktigt brunnit lika mycket för.”

Pernilla Nyrensten har inte bara varit vd, utan är även grundare och den som drivit Revolution Race sedan starten 2013. Ställer det extra hårda krav på nästa vd eftersom hon varit så tätt sammankopplad med bolaget?
”Jag har svårt att svara på den frågan. Det är inte så att alla miljontals kunder därute köper våra produkter för att Pernilla är vd. Vi vill hitta en riktig superstjärna och är övertygade om att vi kommer göra det.”

Hur snabbt har ni en permanent ersättare på plats?
”Jag kan inte uppge någon exakt tidsplan. Vi har engagerat rekryterare och ska sätta igång processen redan i dag, men man vet aldrig hur lång tid det tar. Under mellantiden har vi en väldigt kapabel vd i Paul Fischbein som har erfarenhet att vara börs-vd och från e-handeln, medan Pernilla är kvar i styrelsen. Därför är jag inte orolig. Det här måste inte gå fort, utan vi vill hitta rätt kandidat”, säger Andreas Källström Säfweräng.

Enter Fonder är tionde största ägare i Revolution Race med drygt 1 procent av kapitalet. Förvaltaren Jon Hyltner är kritisk till Pernilla Nyrenstens hastiga sorti.

”För alla utanför styrelserummet framstår det här som en relativt okontrollerad överlämning när hon går på dagen. Det skapar en ökad osäkerhet som ingen på investerarsidan är glad över. Kombinerat med en generell oro över konsumentefterfrågan sätter det stor press på aktien i dag”, säger han till Di.

Hur ser du på att Pernilla Nyrensten slutar efter bara ett drygt år på börsen?
”Jag tycker det är alldeles för tidigt. Går man till börsen som ett grundarlett bolag är det till stor del grundaren som marknaden investerar i, de flesta har antagligen sett det som något positivt och haft en tilltro att ledningen ska fortsätta att driva bolaget i åtminstone flera år till.”

Hur tror du att det påverkar bolaget?
”Det är svårt att veta hur involverad hon har varit i alla detaljer, men med tanke på den storlek som Revolution Race nu har nått får man räkna med att det finns andra kompetenta personer i organisationen. Sannolikt kommer det lösa sig på ett bra sätt, särskilt som Altor också varit med i bolaget ett tag, men det skapar initialt en stor osäkerhet”, säger Jon Hyltner.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera