1515

Digitala vårdjätten har köpt reklam för 100 miljoner under coronapandemin

Den digitala vårdjätten Kry har under det första halvåret 2020 ökat sina investeringar i marknadsföring med 200 procent.

Krys vd Johannes Schildt och bolagets app.
Krys vd Johannes Schildt och bolagets app.Foto:Josefine Stenersen (Di) och TT.

De digitala vårdbesöken växer i en rasande fart i Sverige. Bara under 2019 uppgick antalet patientkontakter till 1,16 miljoner, en fördubbling mot året tidigare.

Som Di Digital tidigare rapporterat har coronapandemin gett nätläkarna ännu en skjuts vad gäller efterfrågan, bara fram till maj i år hade besöken uppgått till 800 000. Patienter har både sökt vård för allmänna krämpor och symtom specifikt relaterade till viruset.

Nu visar det sig att Kry, den största aktören med en marknadsandel på 47 procent, kraftigt ökat sina reklamköp under det första halvåret 2020.

Kry har totalt spenderat knappt 96 miljoner kronor på marknadsföring under perioden, en ökning med över 200 procent i jämförelse med året före.

Det rapporterar Di:s systertidning Resumé, med hänvisning till nya siffror från Kantar Sifo.

”Vi la en marknadsföringsstrategi i början av året som vi i mångt och mycket har kunnat följa. Den har handlat om att fortsätta öka kännedeomen om digital vård som ett alternativ för de symptom som går att behandla digitalt”, säger Janna Winroth, marknadschef på Kry, till Resumé.

Kry har bland annat investerat i annonser på tv och i radio, men också köpt reklam på digitala plattformar som Google och Youtube. Däremot har man dragit ned på sin utomhusreklam.

”Den stora förändringen har snarare varit det taktiska – att vi nästan dagligen behövt justera budskap och kanalval beroende på lägets utveckling”, säger Janna Winroth till Resumé, med hänvisning till coronapandemins spridning.

Konkurrenterna Doktor.se och Min Doktor, som har marknadsandelar på 24 respektive 19 procent, har varit betydligt mer återhållsamma i sina reklamköp sett till reda pengar. De har spenderat knappt 17 samt 3 Mkr på annonsering under första halvåret 2020, enligt Sifo.

Läs mer: Nätläkaren Kry växer under pandemin – men förlusten ökar rejält 

Siffrorna gäller enbart för reklamköp inom Sveriges gränser. Kry har även en omfattande internationell verksamhet och är etablerade i Norge, Tyskland, Storbritannien och Frankrike – då under varumärket Livi. Därmed är koncernens totala reklamköp under coronapandemin förmodligen betydligt större.

I fjol steg Krys omsättning till 359 Mkr, jämfört med 234 Mkr året före. Förlusten på sista raden ökade med nästan 40 procent under 2019 och summerades till 347 Mkr.

Men trots minusresultatet går det ingen nöd på Kry, tillväxten subventioneras av riskkapitalbolag som Index Ventures, Creandum och Accel. I början av 2020 fyllde Kry på kassan med 1,5 miljarder kronor i nytt kapital, till en värdering om cirka 8 miljarder kronor.

Läs mer: Här är Krys nya jättevärdering – Daniel Ek hemlig delägare 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?