1515
Annons

Digitala vårdbolaget öppnar upp för gravida och covidsjuka

Det digitala hälsobolaget Imaginecare vill få patienter att sköta hälsobevakningen hemma.  Vid en ny våg av covid-19 kan tjänsten bli avgörande för att få ned antalet ambulanstransporter, tror bolagets vd Annette Brodin Rampe. Nu gör bolaget en nyemission och får flera välkända namn på ägarlistan. 

Annette Brodin Rampe, vd för Imaginecare, tar in 30,5 miljoner kronor genom en nyemission. Med pengarna ska Imaginecare bygga ut plattformen för att öppna upp mot fler målgrupper som gravida.
Annette Brodin Rampe, vd för Imaginecare, tar in 30,5 miljoner kronor genom en nyemission. Med pengarna ska Imaginecare bygga ut plattformen för att öppna upp mot fler målgrupper som gravida.

Bolaget erbjuder en app som med hjälp av olika mätverktyg övervakar patients hälsovärden i det egna hemmet. På så sätt kan både patienter och vårdgivare ha koll på värden, följa kurvorna och undvika rutinkontroller på vårdcentraler. Försämras värdena får vårdpersonal en notis om avvikelsen.

Det rör sig främst om personer med kroniska tillstånd som kol, högt blodtryck och diabetes. Även hjärtsvikt passar mycket bra för så kallad egenmonitorering. I region Jämtland Härjedalen har man i princip halverat antal inläggningar på sjukhus bland patienter med hjärtsvikt som har använt egenmonitorering, berättar Annette Brodin Rampe. 

Under året har Imaginecare slutit avtal med regionen och även med region Östergötland, där utvecklingen går i rasade fart. 

”Där har man haft ett antal patienter på plattformen under ett antal månader med ett fantastiskt resultat och har nu lagt in erbjudande om egenmonitorering i sin treårsbudget”, berättar Annette Brodin Rampe. 

Den stora flaskhalsen från regionernas perspektiv är att det i dagsläget saknas en ersättningsmodell för egenmonitorering. De privata vårdgivarna vet helt enkelt inte hur de ska få ut ersättning för att de monitorerar patienterna i stället för att folk kommer till vårdcentralen. Det är brådskande, menar Annette Brodin Rampe. 

”Då kommer utvecklingen gå mycket fortare och de privata vårdgivarna kommer gå i bräschen. Det kommer ha en stor positiv påverkan på individen och samhället i stort”, menar hon.

Imaginecare har nu säkrat 30,5 miljoner kronor i en nyemission som värderar bolaget till cirka 200 miljoner kronor. Sedan tidigare finns ägare som techprofilen Konrad Bergström, familjen Ljungbergs Tagehus och entreprenören Per Båtelson. De får nu sällskap av Carl Palmstierna genom Palmstierna Invest, serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh och det börsnoterade investmentbolaget Concejo. 

Med pengarna ska Imaginecare bygga ut plattformen till fler målgrupper.

Bolaget har sedan tidigare ett avtal med den privata vårdgivaren Hedda Care. Tillsammans tittar de nu på att erbjuda tjänsten för målgruppen gravida, som i allt större utsträckning drabbas av blodtryck och viktproblem. Som ett nästa steg kan det även bli aktuellt att erbjuda blodprover i hemmet för målgruppen.

Under förra våren erbjöd Imaginecare vården att koppla upp covid-19 patienter för syremätning, men enligt Annette Brodin Rampe gjorde tidsbristen i vården att man inte orkade ta till sig det. Hon hoppas att sjukvården hinner ställa om vid en ny våg av covid-19. 

”Där skulle vi kunna undvika väldigt många ambulanstransporter”, menar hon. 

Imaginecare erbjuder även företagshälsovård. Här undersöks som första steg den psykiska hälsan. Även blodtrycket är en viktig aspekt efter ett år där många suttit framför sina datorer med viktuppgång som följd.  En av de första kunderna är sportvarumärket Björn Borg, och bolaget är just nu i dialog med ett större bolag.

”Här kan man fånga upp vad som påverkar varför vissa avdelningar mår bättre än andra och titta närmare på hur ledarskap påverkar medarbetarens hälsa”, menar Annette Brodin Rampe. 

Läs mer om digital vård: Medtechbolaget gör succé i England – plockar in nytt kapital


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?