1515

Digitala vårdbolaget Kry tappar storkund till Visiba Care

Göteborgsbolaget Visiba Care snor storkunden Region Jönköpings län från konkurrenten Kry. Enligt uppgift ska Visiba Care även ersätta Kry i delar av Stockholms läns landsting.

Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba Care.
Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba Care.Foto:Amanda Lindgren

Läkarbesök via videolänk blir allt vanligare. Men nu hårdnar konkurrensen mellan de startupbolag som ska göra jobbet.

Striden såg länge ut att stå mellan Kry, med bas i Stockholm, och Min Doktor, med bas i Malmö. Båda är uppbackade av tunga riskkapitalbolag:

  • Kry (NTL) har tagit in 62 miljoner kronor från riskkapitalbolag som Creandum och Index Ventures.
  • Min Doktor (NTL) har tagit in 80 Mkr från EQT Ventures och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.
Om sjukvården gör sitt jobb behövs inte Min Doktor och Kry

Men nu seglar Göteborgsbolaget Visiba Care upp som en tung utmanare. Det unga bolaget omsatte endast 600 000 kronor under verksamhetsåret som slutade i augusti i år. Och man har endast tagit in cirka 14 miljoner kronor i riskkapital. Ändå är tillväxten imponerande.

”Vi räknar med att omsätta mer än fem miljoner kronor under detta verksamhetsår. Följande år spår vi en omsättning på cirka 30 miljoner kronor”, säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba Care.

Johan Gustafsson deltog härom veckan i Di Digitals tävling Startup Tour i Göteborg där han pitchade sitt bolag inför en jury med bland andra EQT Ventures och Moor.

”Om sjukvården gör sitt jobb behövs inte Min Doktor och Kry”, sade han från scenen.

Läs mer: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg

Visiba Care (NTL) är redan idag underleverantör till den offentliga sjukvården i Västra Götaland, Sörmland och Östergötland. Nu står det klart att landstinget i Jönköping avslutar sitt samarbete med Kry och väljer Visiba Care istället.

”Det är första gången som en kund byter från en annan leverantör till oss. Det bevisar vår tes om att vi har de lösningar som den riktiga vården behöver”, säger vd Johan Gustafsson.

Leverantörsbytet bekräftas av Ulf Österstad, verksamhetschef på Vårdcentralerna Bra Liv, som den offentliga primärvården i Jönköping heter. Verksamheten omsätter runt en miljard kronor om året.

”Kry är mycket duktiga och har levererat enligt avtalet. Men de vill vara en tjänsteleverantör. Vi vill ha en ren plattformsleverantör och har därför valt att gå vidare med Visiba Care i stället”, säger han.

Till skillnad från Kry har Visiba Care ingen ambition att bygga ett varumärke mot kund. I stället hjälper de sjukvården att bygga webbsidor och appar som kombinerar säker identifiering, betalning och videomöten med möjligheten att boka tid och skicka textmeddelanden till läkaren.

Krys operativa chef och medgrundare Josefin Landgård tonar ner förlusten av storkunden i Jönköping.

”Vi har bestämt att vi inte ska ägna oss åt white label-lösningar och vi är överens sedan länge att inte förlänga samarbetet med Jönköpings landsting. Vår vision är att tillhandahålla tillgänglig, kvalitativ vård till alla patienter i Sverige och vi fokuserar på det istället för att bygga och sköta driften av appar år andra”, säger hon.

Enligt uppgift till Di Digital riskerar Kry även att förlora delar av sin affär till Visiba Care i Stockholms läns landsting.

”Visiba Care har sålt sin lösning till 1177 (sjukvårdsrådgivning per telefon) i Stockholms läns landsting. Men vi ska fortsätta jobba med flera vårdcentraler inom Stockholms län”, säger Josefin Landgård på Kry.

Fotnot: Visiba Care var en av de tre bolag som kvalade sig till andra omgången i Di Digital Starup Tour i Göteborg. Vinnare blev dock ett annat hälsobolag, 1928 Diagnostics, som därmed gick vidare till finalen i Stockholm den 8 december.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?