1515
Annons

Digitala psykologen växer med 200 procent – tar in 150 miljoner

Den digitala psykologen Mindler närapå trefaldigar intäkterna i coronapandemins spår – och tar in 150 miljoner kronor i nytt riskkapital. Mindler ska nu fördjupa sin europeiska satsning, men glömmer inte bort sitt hemland.

”Vi kommer fortsätta att satsa hårt på den svenska marknaden”, berättar vd:n och medgrundaren Rickard Lagerqvist.

Rickard Lagerqvist är i grunden läkare, men är i dag vd och medgrundare på Mindler. Dessförinnan var han med och startade blodtestbolaget Werlabs.
Rickard Lagerqvist är i grunden läkare, men är i dag vd och medgrundare på Mindler. Dessförinnan var han med och startade blodtestbolaget Werlabs.Foto:Press och Di.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Investeraren helvänder – varnar för digitala prenumerationstjänster

För ett år sedan gick rådgivaren och investeraren GP Bullhound ut och sa att man satsar miljardbelopp på konsumentinriktade prenumerationstjänster som Spotify och Fishbrain. Nu varnar man för sektorn – och konstaterar att 46 miljoner abonnemang sagts upp globalt det senaste året.

Joakim Dal, partner på GP Bullhound, räknar med att uppsägningar av abonnemang av typen Storytel och Spotify kommer fortsätta.
Joakim Dal, partner på GP Bullhound, räknar med att uppsägningar av abonnemang av typen Storytel och Spotify kommer fortsätta.

Den högre inflationen har fått kunder att börja säga upp sina digitala abonnemangstjänster. Globalt sett har 46 miljoner abonnemang sagts upp under de senaste tolv månaderna, visar GP Bullhounds nya rapport CSS (Consumer Subscription Software 2022).

Det uppges än så länge vara främst yngre personer som säger upp sina abonnemang.

”Vi ser att konsumenternas budgetar blir knappa, och som med alla konsumentprodukter måste konsumenterna fördela resurserna till de mest värdefulla inköpen. Länder med mindre välbärgade konsumenter eller högre inflation kommer att påverkas snabbare”, säger Eric Crowley, partner på GP Bullhound i ett uttalande.

Utifrån rapporten framgår det att 22 procent av de svarande i mars sa att kostnaden var främsta skälet till varför abonnemangen sades upp. Det är en betydande ökning från bara 2 procent i oktober 2021 och pekar på att fler uppsägningar är att vänta.

Joakim Dal, också partner på GP Bullhound, räknar med att uppsägningar av abonnemangen kommer fortsätta. 

”Jag tror uppsägningar kommer att fortsätta när kunder blir mer medvetna kring kostnadsbesparingar, även om de inte är i ekonomiska trångmål”, säger han.

Analysen står i bjärt kontrast till den GP Bullhound gjorde i motsvarande rapport för ett år sedan. 

Då konstaterade man att många CSS-bolag hade ett fantastiskt 2020, delvis till följd av att pandemin gjorde det praktiskt att ta språkkurser, se filmer och träna via appar. Den positiva trenden spåddes fortsätta, när gym, biografer och lärosäten släppte på restriktionerna.

”Om vi snabbspolar framåt tre år kommer de flesta människor att ha 5–10 olika CSS-abonnemang”, sa Eric Crowley då.

Även Joakim Dal var optimistisk. 

”Digitala prenumerationstjänster utgör idag merparten av våra investeringar”, sa han till Di Digital den 8 oktober 2021.

Uttalandet skedde samtidigt som GP Bullhound stängt sin senaste fond med drygt 3 miljarder kronor till investeringar.

För GP Bullhound började satsningarna redan 2012 när man köpte in sig i musiktjänsten Tunigo, som såldes till Spotify i maj 2013. 

”Vi var ju rådgivare vid den affären och började köpa aktier i Spotify efter det. Så småningom investerade vi i andra bolag med prenumerationsbaserad mjukvara, som Fishbrain, och sedermera, Discord, Woop och Revolut”, sa Joakim Dal för ett år sedan.

GP Bullhound grundades 1999 av en grupp svenskar i London och har idag kontor i tio kontor i Europa, USA och Asien.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera