1515

Digitala entrepenörer vill inspirera i förorten

Orten.io vill ta techvärlden till förorten. På onsdagen samlades en rad namnkunniga entreprenörer i Tensta och pratade utmaningar och möjligheter. ”Det är sådana här events som behövs”, säger Truecallers Nami Zarringhalam.

Susanne Najafi (th), som driver fonden Backing Minds tillsammans med Sara Wimmercranz, var på plats i Tensta på onsdagskvällen.
Susanne Najafi (th), som driver fonden Backing Minds tillsammans med Sara Wimmercranz, var på plats i Tensta på onsdagskvällen.Foto:Patrik Olsson

Orten.io startade på onsdagskvällen sin eventturné i Tensta, där flera välkända namn deltog. Enligt Orten.io:s grundare Zakaria Hersi är eventet bara en del i arbetet för att hitta talanger i förorten och öka mångfalden inom startupsektorn.

”Vi kommer även arrangera ett bootcamp där deltagarna kommer att lära sig programmera själva”, säger hon till Di Digital.

 

De har stängt ner alla kontaktpunkter, därför behövs sådana här initiativ.

 

Under träffen talade bland andra Sara Wimmercranz och Susanne Najafi från Backing Minds, en investeringsfond som ska hitta talanger bortom Stureplan. Bakom fonden står bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Enligt Susanne Najafi kom flera personer fram till dem under kvällen för att presentera sina idéer.

”Några var väldigt intressanta och har potential att lösa stora problem. Vi tror att den här typen av evenemang är väldigt viktiga för sådant här händer annars inte ute i förorten. De har stängt ner alla kontaktpunkter, därför behövs sådana här initiativ”, säger hon.

Susanne Najafi växte själv upp i närliggande Rinkeby. Samtliga talare hade någon form av koppling till förorten eller utanförskap.

Nami Zarringhalam, grundare av det heta startupbolaget Truecaller, invandrade till Sverige som barn och berättar att han känner sig som iranier i Sverige men som svensk i Iran.

”Det är en hjärtefråga att människor kommer in på arbetsmarknaden, och viktigt att folk testar på att vara entreprenörer. Det är sådana här events som behövs”, säger han.

 

Jag blev kär i möjligheterna med teknik och ville hitta något sätt att kombinera det med konst.

 

Crowdfundingplattformen Foundedbymes grundare och vd Daniel Daboczy berättade i sin presentation om sin uppväxt som invandrand rumän i Sverige och uppbyggnaden av sitt företag.

”Det är alltid viktigt att inspirera och jag tror att mycket kreativitet är på plats i lokalen här i kväll”, säger Daniel Daboczy innan han kliver upp för att hålla sitt tal.

Purfärska entrepenörer talade också under kvällen, som Zahra Abdulla som håller på att utveckla en tjänst för underlätta för allergiker som vill hitta allergifria områden att vistas i eller till exempel restauranger.

Läs mer: Deras app ska bli ett “Swish för utlandsbetalningar”

Artan Mansouri som skapat AI-wearablen Tracy tracker berättade om sin uppväxt i Hässelby, samarbeten med Google och Nasa och passionen för konst och teknik.

”Jag blev kär i möjligheterna med teknik och ville hitta något sätt att kombinera det med konst. Jag tycker man ska fokusera på vad som är viktigt i livet, och sluta tänka på var man vill hamna”, säger Artan Mansouri.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?