1515

Digitala byggbolaget Bimobject förbi miljardgränsen – EQT investerar

EQT Ventures investerar 240 miljoner kronor i Bimobject. Det digitala byggbolaget rusar på börsen.

Bimobjects vd Stefan Larsson.
Bimobjects vd Stefan Larsson.Foto:Press

Riskkapitalbolaget EQT Ventures går in i det digitala byggbolaget Bimobject genom en riktad nyemission om 240 miljoner kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.

Emissionen omfattar 7,76 miljoner nya aktier, motsvarande 15 procent av aktiekapitalet före emissionen.

”Vi är oerhört stolta över få göra den här affären. EQT Ventures är vårt förstahandsval. De ser potentialen i vår affärsmodell och ökar våra möjligheter att snabbt skala upp verksamheten”, säger Stefan Larsson, vd och grundare av Bimobject, i pressmeddelandet.

Läs mer: Bimobject dubblar sin försäljning

I samband med transaktionen värderas bolaget till 1,6 miljarder kronor, exklusive det nya kapitalet. Under räkenskapsåret 2017 omsatte Bimobject 87 Mkr med 51 Mkr i förluster.

Vid 10.40 på onsdagen hade Bimobjects aktie stigit med 15 procent på First North till 35,75 kronor. (Följ kursen här.)

Nyemissionen sker utan företrädesrätt för aktieägarna, vilket motiveras med att ”EQT Ventures är en strategiskt viktig och internationellt etablerad aktör som genom sitt kapitaltillskott möjliggör en fortsatt snabb expansion”.

I samband med nyemissionen tar Hjalmar Winbladh, partner på EQT Partners som leder riskkapitalbolagets rådgivande team, plats i Bimobjets styrelse.

Bimobject hjälper tillverkare att skapa virtuella versioner av sina produkter och lägga in dem i en visuell, så kallad BIM-databas (Building Information Modeling). Det rör sig om allt från fönster och fläktsystem till vitvaror och möbler.

Läs mer: ”Byggtech”-bolaget stiger på Kinaaffär 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?