1515

Digital specialistklinik växer snabbt med ”Kry för huvudvärk”

Migränhjälpen lanserades i höstas och arbetar idag med 15 neurologer. Hittills har den digitala specialistkliniken tagit emot 1.400 patienter med huvudvärk och migrän.

En man lider av huvudvärk.
En man lider av huvudvärk.

Enligt uppgifter kan upp till 1,5 miljoner svenskar lida av migrän, det vill säga attacker av svår huvudvärk som ofta pågår upp till ett dygn. Ungefär 200.000 av dem har kronisk migrän där de har huvudvärk minst 15 dagar per månad. Världshälsoorganisationen, WHO, har lyft fram kronisk migrän som en av de mest funktionsnedsättande sjukdomarna. 

Migränhjälpen har knutit till sig 15 neurologer på deltid för att ge behandling digitalt till patienter med svår huvudvärk och migrän. Enligt bolaget har bara 10 procent av drabbade fått lämplig hjälp. Medgrundaren och neurologen neurolog Johan Nyberg menar på att sjukdomen lämpar sig särskilt för digital vård då det sällan kräver fysisk undersökning eller laboratoriemedicinsk utredning.

”Vi startade lite försiktigt i augusti 2020 för att sedan kunna släppa på fler patienter vartefter Vi har redan tagit emot 1.400 patienter och antalet växer stadigt. Pandemin har skyndat på digitaliseringen av vården i Sverige och den utvecklingen fortsätter vara stark”, säger vd:n Mattias Bodin i ett uttalande. 

Läs mer: Kinneviks app för artros växer snabbt – vill inte kallas för nätläkare

Bolaget tog in 6,5 miljoner kronor förra året och tar nu in ytterligare 10 miljoner kronor från befintliga ägare och nya investerare, där Almi Invest och Add Health Media ingår. Den nya värderingen uppgår till 45 miljoner kronor efter det nya kapitalet.

”Vi är lite som Kry, men vi vill bara ha de svåra migränpatienterna som primärvården inte kan behandla. För att ta del av de nya läkemedlen som har kommit för migrän så måste det till exempel vara en specialistläkare som utreder och ställer diagnos för at få kunna förskriva dem”, säger Mattias Bodin i ett uttalande.

Liksom nätläkare inom primärvården som Kry så går Migränhjälpen via utomlänsersättningen.

”Nu får vi hoppas att politikerna tar sitt ansvar och introducerar en digital specialistläkartaxa så vi slipper gå på den så kallade utomlänstaxan som är till för primärvården”, menar Mattias Bodin.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?