1515

Digital råttjägare växer snabbt

Den EQT-ägda skadedjursbekämparen Anticimex gynnas av ökad spridning av råttor i en varmare och mer urban värld. Målet för vd:n Jarl Dahlfors är att fördubbla försäljningen till cirka 10 miljarder kronor och kraftigt förbättra lönsamheten. "Digitalisering och decentralisering är våra nycklar till framgång", säger Jarl Dahlfors.

Enligt Jarl Dahlfors,vd för Anticimex, gynnas alla intressenter kring bolaget av en mer digitaliserad skadedjursbekämpning. Foto: Evelina Carborn.
Enligt Jarl Dahlfors,vd för Anticimex, gynnas alla intressenter kring bolaget av en mer digitaliserad skadedjursbekämpning. Foto: Evelina Carborn.

Grunden för Anticimex offensiva mål är att bolaget är i en bransch med en tydlig tillväxt till följd av att problemen med råttor och andra skadedjur ökar i världen.

"Den underliggande tillväxten i branschen är 5-6 procent. Tillväxten understöds av en urbanisering, av att folk reser mer och den globala uppvärmningen. Allt det driver skadedjur. Den globala uppvärmningen är en farlig trend. Det är svårt att hitta affärsmöjligheter på den, men skadedjursbekämpning är en", säger Jarl Dahlfors.

Han rekryterades 2015 till vd-posten på Anticimex från samma position på börsnoterade kontanthanteringsbolaget Loomis. Där var han med och digitaliserade kontanthanteringen, främst genom kontanthanteringsboxen Safepoint som nu är en stor framgång.

Nu ska Jarl Dahlfors driva digitaliseringen av Anticimex erbjudande för att bekämpa skadedjur.

"Precis som säkerhetsbranschen har blivit effektivare tack vare digitala produkter vill vi på ett modernt sätt lösa problemen med skadedjuren. Vi ställer ut fällor med sensorer och larm. Då behöver vår personal bara åka ut när det är en råtta i fällan jämfört med tidigare då det kanske var en råtta i fällan var tionde gång. "

Läs även: Anna Settman: ”Startupvärlden går på steroider just nu”

Enligt honom gynnas alla intressenter kring Anticimex av en mer digitaliserad skadedjursbekämpning.

"Det är bra för miljön att vi inte åker ut till fällorna lika ofta. Kunden får en helt annan service och information om situationen och vi får en högre marginal när vi endast åker till fällorna då det är en råtta i dem. "

Han framhåller att det med digitaliserad skadedjursbekämpning går att hitta orsaken när problem med råttor ökar.

"Säg att du har en matbutik i ett shoppingcenter och det springer råttor där. Då vill du veta om det är din butik som är problemet eller någon restaurang som har problem med sophanteringen. Fällorna, våra filmer och sensorer ger dig information. I slutänden är det inte fällan som ger nöjdast kunder utan det som ska göra oss unika är hur vi knyter ihop fällan med servicepaketet."

Cirka 20 procent av Anticimex globala nyförsäljning utgörs redan av tjänster inom digital skadedjurskontroll. För att stärka kontrollen över teknikutvecklingen köpte Anticimex nyligen resterande 80 procent av aktierna i det danska bolaget Wisecon, ett bolag som erbjuder avancerade digitala fällor och övervakningssystem mot skadedjur.

Anticimex ska ha ett centralt tekniskt innovationscenter men i övrigt understryker Jarl Dahlfors betydelsen av största möjliga decentralisering. Något han har med sig efter att ha arbetet för Melker Schörling och Gustaf Douglas på Securitas och Loomis.

"Anticimex har 128 olika enheter med eget resultatansvar runt om i världen. Varje enhet har kunder med olika behov. "

När EQT förvärvade Anticimex från investeringsbolaget Ratos våren 2012 omsatte bolaget 2 miljarder kronor och hade verksamhet i Norden samt Tyskland och Holland.

Bara under 2016 gjordes 31 förvärv och nu har Anticimex verksamhet i 17 länder. Bolaget finns i flera länder i Asien- och Stillahavsregionen och fjol gjordes de första förvärven i USA.

I det första kvartalet i år låg omsättningen på 5,1 miljarder kronor i årstakt. Målet är att fördubbla den.

"Vi tycker en försäljning på 1 miljard euro (nästan 10 miljarder kronor) låter bra. Där vill vi vara om 4-5 år. "

Under 2016 växte Anticimex försäljning med 16 procent, varav 5 procent var organiskt.

"Den organiska tillväxten ska vara mycket högre när försäljningen av digitala produkter accelererar. De länder som redan har kommit i gång med digitala produkter har redan en betydligt högre organisk tillväxt. "

Anticimex kan ta ut betydligt högre priser på digitala servicetjänster, vilket ska driva både organisk tillväxt och lönsamhet.

"Historiskt har rörelsemarginalen (EBITA) legat på 10-11 procent för Anticimex. Nu är den 15 procent och vi har satt som mål att nå 20 procent. Konkurrenterna ligger närmare 20 än 15 procent, så 10-11 procent var ingen bra marginal."

Allt tyder på att EQT gjorde en bra affär när Anticimex köptes av Ratos för 2,7 miljarder kronor på skuldfri basis. Enligt vad Di erfar har EQT inte några planer på att sälja eller börsnotera Anticimex i närtid - orsaken är bolagets intressanta tillväxtmöjligheter.

Läs även: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen

Fakta Anticimex:
– Försäljning 2016: 4 452 Mkr.
– Rörelseresultat (EBITA): 664 Mkr.
– Antal anställda: Cirka 4 400.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?