1515

Digital psykolog tar in 85 miljoner – befarar ”pandemi i psykisk ohälsa”

Sveriges största digitala psykologmottagning Mindler tar in 85 miljoner kronor. Bland investerarna utmärker sig mediekoncernen Schibsted. ”Det är mycket blandade känslor just nu”, säger grundaren Rickard Lagerqvist.

Rickard Lagerqvist är grundare och vd för Mindler som nu fyller kassan med 85 miljoner kronor.
Rickard Lagerqvist är grundare och vd för Mindler som nu fyller kassan med 85 miljoner kronor.

Mental hälsa är på tapeten i rådande coronakris.

Experterna är ense om att den nuvarande samhällssituationen liknar både Kreguerkraschen och finanskrisen 2008 – vilka fick enorm påverkan på en stor grupp människors psykiska hälsa.

”Viruspandemin kan leda till en ny pandemi i psykisk ohälsa”, sa Mindler grundare och vd Rickard Lagerqvist till Di Digital i förra veckan.

Tajmingen på Mindlers a-runda kunde inte vara bättre.

”Vanligtvis när du stänger en runda är du uteslutande glad, men nu är det en situation som gör allting väldigt annorlunda. Det är klart vi är glada, men vi inser att vi måste spendera de här pengarna väldigt klokt nu”, säger Rickard Lagerqvist nu.

Investeringsrundan på sammanlagt 85 miljoner kronor leddes av franska Ventech, tillsammans med Schibsted SCHB -0,74% Dagens utveckling Growth. Befintliga delägare som Luminar Ventures, Lundinfamiljens bolag Back In Black och spelmiljardären Fredrik Westers bolag Kichi Invest har alla försvarat sitt ägande.

Pengarna ska, som det heter, användas till expansion ut i världen.

Mindler finns i dag i Sverige och i Nederländerna med totalt 250 anställda över de två marknaderna. 

”Vi är redan mitt uppe i vår expansion och kommer snarare att omvärdera och accelerera vissa delar på grund av coronakrisen. Vi kommer till exempel att växla upp i Nederländerna, som är värre drabbade än Sverige. Men vi ser att flera marknader – Tyskland, Frankrike och Storbritannien – nu öppnar upp för digital vård på ett helt nytt sätt, och det gynnar förstås oss”, säger han.

Enligt Rickard Lagerqvist är det svårt att välja vilka marknader att de välja i vilken ordning, eftersom problematiken med psykisk ohälsa ser väldigt lika ut i hela västvärlden.

Kajsa Gatenback, investeringsansvarig på Schibsted Growth, säger att Mindler har vad som krävs för att breda till en förbättrad mental hälsa i samhället.

”Med en helt digital patientresa kan Mindler öka kvaliteten, effektiviteten och tillgängligheten av psykisk vård. Schibsteds förhoppning är att med en tjänst som Mindler kommer ännu fler människor få det stöd och den vård de behöver”, säger hon.

Mindler har redan rekryterat 70 nya psykologer i Sverige för att hantera effekterna av coronakrisen. Men enligt Rickard Lagerqvist är det inte en enda förstärkningen som behöver göras.

”Vi har ju en motsatt situation jämfört med många andra techbolag och växer just nu. Så det känns bra att vi kan ta över några av de personer som tvingats lämna andra bolag. Vi behöver bland annat rekrytera till vårt techteam”, säger Rickard Lagerqvist.

Läs mer: Rusning till nätpsykologer: ”Coronakrisen kan följas av pandemi i psykisk ohälsa”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?