1515

Digital preventiv vård ska spara miljarder

Det digitala vårdbolaget Health Integrator erbjuder preventiv vård för att avlasta sjukvårdssystemet. Nu får de förstärkning av riskkapitalbolaget J12 som leder den nya finansieringsrundan på 20 miljoner kronor. 

Bolagets vd och grundare Fredrik Söder, mot en bakgrund av Health Integrators tjänst, med personliga hälsopedagoger.
Bolagets vd och grundare Fredrik Söder, mot en bakgrund av Health Integrators tjänst, med personliga hälsopedagoger.

Tjänsten som Health Integrator erbjuder, går ut på att användare plockar ihop tjänster och produkter till en funktion istället för att köpa alla beståndsdelar. Plattformen fungerar som en marknadsplats där man som användare får skapa en unik ”varukorg” som matchar ens egen hälsoplan. 

”Vi utvecklar inga egna appar eller produkter. Istället har vi satt ihop en helhet för användare och betalare. Till exempel arbetsgivare och försäkringsbolag som vinner på att deras anställda och kunder är friska”, säger Fredrik Söder som är vd och grundare av Health Integrator. 

Health Integrators första kund är Region Stockholm som använder den digitala hälsoplattformen i ett 5-årigt program för att förebygga diabetes typ 2. Hittills har 25 000 personer anmält sig till programmet, varav 500 som identifierats befinna sig i riskzon för att utveckla typ 2 diabetes. Region Stockholm uppskattar att tjänsten har en en besparingspotential på 1,4 miljarder kronor per år och om satsningen når nationell nivå kommer hälso- och sjukvården eventuellt kunna spara flera miljarder på den preventiva satsning som programmet erbjuder.  

”Planen är att tillgängliggöra detta till många fler än de som vi når i dag. Vi vill framför allt ut i hela Sverige.”

I fjolårets finansieringsrunda tog bolaget in 7,5 miljoner kronor. I den nya rundan på 20 miljoner kronor leds av J12 Ventures. Med i Health Integrator finns även Luminar Ventures, Leksell Social Ventures och Add Health Media. 

Enligt årsredovisningen omsatte bolaget 4,2 miljoner kronor år 2020 och hade ett minusresultat på 415 000 kronor. Bolagsvärderingen väljer Söder att inte kommentera. 

För att expandera ytterligare lanseras tjänsten nu på Benefits och Wellnet, Söderberg & Partners förmånsportaler. Bolaget befinner sig även i inledningsfasen av ett samarbete med Apoteket AB. 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?