1515

Digital ”mystery shopper” lockar Industrifonden

Detail Online erbjuder en digital ”mystery shopper” för e-handeln. Nu lockar bolaget investerare som Industrifonden och siktar på global expansion. 

Det fyra år gamla bolaget Detail Online växer så det knakar. Genom sin molnbaserade tjänst hjälper de varumärken att få inblick i hur de presenteras på återförsäljares webbutiker, genom en digital mystery shopper. 

Nyligen gick riskkapitalbolaget Industrifonden och Acacia tillsammans in med 30 miljoner kronor i Detail Online, som nu äger 30 procent av bolaget. För företaget ger det möjlighet till teknisk utveckling och global expansion med fokus på Europa och USA. 

”Vi har kokat soppa på en spik i drygt tre år för att få det här att fungera för oss. Med den här möjligheten från så starka investerare kan vi ta nästa kliv framåt”, säger Leo Dratwa, tidigare sälj- och marknadsdirektör på LG-TV.  

Läs mer: Startupinvesteraren: ”Kan man inte bygga ett miljardbolag av idén är den tyvärr inte intressant” 

Det är den första kapitalresningen för företaget, som grundades 2015. Tidigare har de byggt bolaget med egna medel. 

Bolaget startades av Lighthouse group, som representeras av Joakim Gavelin, global säljdirektör, och Spelvik, som representeras av Peter Clerborn, CTO.

Leo Dratwa menar att behovet av tjänsten växer, då stora globala varumärken alltmer inser att det inte räcker att bara ha kontroll över hur deras produkter presenteras för konsumenterna i fysiska butiker. Det är även av stor vikt att ha koll på hur de framställs i de digitala butikerna om man vill vinna konsumenternas öga. 

2017 utökades tjänsten till att omfatta globala e-handelssajter, från att tidigare endast verkat i Nordiska länder. Bolagets molnbaserade tjänst går dagligen igenom omkring 400 webbsidor i 60 länder. 

”Vi kan ta fram insikter till våra kunder, som visar hur produkten presenteras hos återförsäljare. Det har alltid varit viktigt för varumärken att synas på bästa sätt i fysiska butiker och precis så gör vi det möjligt för företagen som använder det här systemet att synas för konsumenterna på återförsäljarnas webbsidor och få bästa säljeffekt.” 

Läs mer: Industrifondens nya vd: ”Vi har en makalös fördel” 

I dag har bolaget drygt 50 anställda, en styrka som ska växa under året. Tio stycken jobbar från Stockholmskontoret och resterande från Filippinerna. 

2018 omsatte Detail Online drygt 10 miljoner kronor, som de i år har ambitionen att dubblera. Under de kommande fem åren ska bolaget öka omsättningen till 200 Mkr, enligt Leo Dratwa. 

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?