1515

Digital ”mystery shopper” lockar Industrifonden

Detail Online erbjuder en digital ”mystery shopper” för e-handeln. Nu lockar bolaget investerare som Industrifonden och siktar på global expansion. 

Det fyra år gamla bolaget Detail Online växer så det knakar. Genom sin molnbaserade tjänst hjälper de varumärken att få inblick i hur de presenteras på återförsäljares webbutiker, genom en digital mystery shopper. 

Nyligen gick riskkapitalbolaget Industrifonden och Acacia tillsammans in med 30 miljoner kronor i Detail Online, som nu äger 30 procent av bolaget. För företaget ger det möjlighet till teknisk utveckling och global expansion med fokus på Europa och USA. 

”Vi har kokat soppa på en spik i drygt tre år för att få det här att fungera för oss. Med den här möjligheten från så starka investerare kan vi ta nästa kliv framåt”, säger Leo Dratwa, tidigare sälj- och marknadsdirektör på LG-TV.  

Läs mer: Startupinvesteraren: ”Kan man inte bygga ett miljardbolag av idén är den tyvärr inte intressant” 

Det är den första kapitalresningen för företaget, som grundades 2015. Tidigare har de byggt bolaget med egna medel. 

Bolaget startades av Lighthouse group, som representeras av Joakim Gavelin, global säljdirektör, och Spelvik, som representeras av Peter Clerborn, CTO.

Leo Dratwa menar att behovet av tjänsten växer, då stora globala varumärken alltmer inser att det inte räcker att bara ha kontroll över hur deras produkter presenteras för konsumenterna i fysiska butiker. Det är även av stor vikt att ha koll på hur de framställs i de digitala butikerna om man vill vinna konsumenternas öga. 

2017 utökades tjänsten till att omfatta globala e-handelssajter, från att tidigare endast verkat i Nordiska länder. Bolagets molnbaserade tjänst går dagligen igenom omkring 400 webbsidor i 60 länder. 

”Vi kan ta fram insikter till våra kunder, som visar hur produkten presenteras hos återförsäljare. Det har alltid varit viktigt för varumärken att synas på bästa sätt i fysiska butiker och precis så gör vi det möjligt för företagen som använder det här systemet att synas för konsumenterna på återförsäljarnas webbsidor och få bästa säljeffekt.” 

Läs mer: Industrifondens nya vd: ”Vi har en makalös fördel” 

I dag har bolaget drygt 50 anställda, en styrka som ska växa under året. Tio stycken jobbar från Stockholmskontoret och resterande från Filippinerna. 

2018 omsatte Detail Online drygt 10 miljoner kronor, som de i år har ambitionen att dubblera. Under de kommande fem åren ska bolaget öka omsättningen till 200 Mkr, enligt Leo Dratwa. 

 

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?