1515

Di Digital granskar: Digital kompetens bristvara i svenska styrelser

Den digitala utvecklingen rusar allt snabbare, men storbolagens styrelser står stilla. 3 av 4 ledamöter saknar helt digital kompetens och endast 6 procent har spetskompetens, visar Di Digitals granskning.

Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.
Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.

Digital kompetens är en bristvara i svenska storbolagsstyrelser. Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals årliga genomgång av styrelseproffsens cv:n.

Andelen är oroande menar Jessica Stark, grundare av startuphubben SUP46 och vd på Styrelseakademien Stockholm, ett nätverk för att öka styrelsekompetensen. 

”Min bild är att allt fler bolag inser värdet av digital kompetens, men som den här undersökningen visar, agerar man för långsamt”, säger hon.

Andelen ledamöter med digital spetskompetens, definierat som erfarenhet från ett snabbväxande digitalt bolag på nollnolltalet landar på 6 procent hos de granskade bolagen.

Läs mer: Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna 

"Varje styrelse borde ha minst två personer med digital spetskompetens. Om det är en person som ska skrika sig hes och de andra saknar kompetensen, så tror jag att det är svårt att driva strategiarbetet på rätt sätt", säger Jessica Stark.

Telekombolag och banker hamnar i topp när det kommer till flest styrelseledamöter med digital kompetens, medan industribolagen, kanske inte helt oväntat, sackar efter. 

Carl Bennet är ett mångårigt styrelseproffs och ordförande i medicinteknikbolaget Getinge.

”Jag upplever att styrelserna sitter på stor branschkompetens och det är viktigt. Det medför insikter inom området och branschkompetensen balanserar ofta den digitala kompetensen. Men du har nog rätt i att det kan se skralt ut med digital kompetens”, säger han.

Varför tror du att det ser ut som det gör i styrelserna?

”Som alltid kan det ta ett tag för företagen att identifiera behoven och få in rätt kompetens i styrelserna.”

Ett bolag som föga förvånande prioriterar frågan om digitalisering är Telia Company. Av bolagets åtta styrelseledamöter har fem en bakgrund inom it, media och telekom utöver erfarenheterna från det nuvarande styrelseuppdraget.

Nyligen anslöt sig nätbanken Avanzas tidigare vd Martin Tivéus till Telia Companys styrelse. Hans tech-tunga cv med jobb som Nordenchef för betaltjänsten Klarna och vd för teleoperatören Glocalnet, utöver vd-posten på Avanza, var avgörande i nomineringsprocessen, menar valberedningens ordförande Daniel Kristiansson. 

Även den danske entreprenören inom media och digital annonsering, Jimmy Maymann, valdes in till styrelsen vid årets årsstämma, samtidigt som Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnade. 

”Digital erfarenhet är definitivt en viktig komponent som vi tittar specifikt på. Det finns många tekniska definitioner, men egentligen handlar det om att förstå hela den samhällsförändring som pågår med nya kundbeteenden, nya processer, affärsmodeller och företagskultur”, säger Daniel Kristiansson.

Hos telekomjätten Ericsson har 5 personer i den 10 man starka styrelsen digital kompetens.

Finansmannen Christer Gardell, som bland annat sitter i Ericssons valberedning, anser dock att man inte ska stirra sig blind på digital kompetens.

”Digital kompetens är viktigt men måste vara i kombination med affärsmannaskap och en bevisad förmåga att skapa värde. Dessutom tror jag att du kan få digital kompetens från många fler branscher än de ni nämner”, kommenterar han Di Digitals granskning.

Hos Lastbilstillverkaren Volvo AB har två ledamöter av sju digital kompetens. Sofia Frändberg, sekreterare till Volvo AB:s valberedning, menar att frågan prioriteras, men att styrelseledamöterna förväntas ha sådan bredd i sin kompetens att de ”kan delta och bidra i samtliga frågor som behandlas av styrelsen”.

”Med hänsyn till den samlade kompetens som styrelseledamöterna besitter har valberedningen inte ansett att det har funnits behov av att föreslå någon styrelseledamot som är specialist inom detta område”, skriver hon.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?