1515
Annons

Di Digital granskar: Digital kompetens bristvara i svenska styrelser

Den digitala utvecklingen rusar allt snabbare, men storbolagens styrelser står stilla. 3 av 4 ledamöter saknar helt digital kompetens och endast 6 procent har spetskompetens, visar Di Digitals granskning.

Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.
Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.

Digital kompetens är en bristvara i svenska storbolagsstyrelser. Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals årliga genomgång av styrelseproffsens cv:n.

Andelen är oroande menar Jessica Stark, grundare av startuphubben SUP46 och vd på Styrelseakademien Stockholm, ett nätverk för att öka styrelsekompetensen. 

”Min bild är att allt fler bolag inser värdet av digital kompetens, men som den här undersökningen visar, agerar man för långsamt”, säger hon.

Andelen ledamöter med digital spetskompetens, definierat som erfarenhet från ett snabbväxande digitalt bolag på nollnolltalet landar på 6 procent hos de granskade bolagen.

Läs mer: Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna 

"Varje styrelse borde ha minst två personer med digital spetskompetens. Om det är en person som ska skrika sig hes och de andra saknar kompetensen, så tror jag att det är svårt att driva strategiarbetet på rätt sätt", säger Jessica Stark.

Telekombolag och banker hamnar i topp när det kommer till flest styrelseledamöter med digital kompetens, medan industribolagen, kanske inte helt oväntat, sackar efter. 

Carl Bennet är ett mångårigt styrelseproffs och ordförande i medicinteknikbolaget Getinge.

”Jag upplever att styrelserna sitter på stor branschkompetens och det är viktigt. Det medför insikter inom området och branschkompetensen balanserar ofta den digitala kompetensen. Men du har nog rätt i att det kan se skralt ut med digital kompetens”, säger han.

Varför tror du att det ser ut som det gör i styrelserna?

”Som alltid kan det ta ett tag för företagen att identifiera behoven och få in rätt kompetens i styrelserna.”

Ett bolag som föga förvånande prioriterar frågan om digitalisering är Telia Company. Av bolagets åtta styrelseledamöter har fem en bakgrund inom it, media och telekom utöver erfarenheterna från det nuvarande styrelseuppdraget.

Nyligen anslöt sig nätbanken Avanzas tidigare vd Martin Tivéus till Telia Companys styrelse. Hans tech-tunga cv med jobb som Nordenchef för betaltjänsten Klarna och vd för teleoperatören Glocalnet, utöver vd-posten på Avanza, var avgörande i nomineringsprocessen, menar valberedningens ordförande Daniel Kristiansson. 

Även den danske entreprenören inom media och digital annonsering, Jimmy Maymann, valdes in till styrelsen vid årets årsstämma, samtidigt som Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnade. 

”Digital erfarenhet är definitivt en viktig komponent som vi tittar specifikt på. Det finns många tekniska definitioner, men egentligen handlar det om att förstå hela den samhällsförändring som pågår med nya kundbeteenden, nya processer, affärsmodeller och företagskultur”, säger Daniel Kristiansson.

Hos telekomjätten Ericsson har 5 personer i den 10 man starka styrelsen digital kompetens.

Finansmannen Christer Gardell, som bland annat sitter i Ericssons valberedning, anser dock att man inte ska stirra sig blind på digital kompetens.

”Digital kompetens är viktigt men måste vara i kombination med affärsmannaskap och en bevisad förmåga att skapa värde. Dessutom tror jag att du kan få digital kompetens från många fler branscher än de ni nämner”, kommenterar han Di Digitals granskning.

Hos Lastbilstillverkaren Volvo AB har två ledamöter av sju digital kompetens. Sofia Frändberg, sekreterare till Volvo AB:s valberedning, menar att frågan prioriteras, men att styrelseledamöterna förväntas ha sådan bredd i sin kompetens att de ”kan delta och bidra i samtliga frågor som behandlas av styrelsen”.

”Med hänsyn till den samlade kompetens som styrelseledamöterna besitter har valberedningen inte ansett att det har funnits behov av att föreslå någon styrelseledamot som är specialist inom detta område”, skriver hon.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?