Digital begravningsbyrå närmar sig hundra miljoner
Den digitala begravningsbyrån Fenix har genomfört 10.000 begravningar i Sverige och Storbritannien. Nu siktar de på att expandera till fler länder – och fyller kassan med 69 miljoner kronor. ”I Sverige har vi en verksamhet som växer lönsamt”, säger Fenix medgrundare Charlotte Runius.
Julia Caesar
Text
Den digitala begravningsbyrån Fenix grundades 2014 av Charlotte Runius, Johannes Ekblad och Mikael Novak.Foto:Press
Den digitala begravningsbyrån Fenix startade 2014 och har tagit fram en plattform för att planera och boka begravningar. På senare tid har även en breddning av tjänster tillkommit, som hjälp med bouppteckning, att skriva testamente och mallar för samboavtal.
”Man måste fatta beslut på kort tid och i vissa fall komma överens med syskon. Tjänstens natur gör den svår att köpa utifrån ett kvalitets- och tidsperspektiv. Vi upphandlar de lokala tjänster som behövs, och har stenkoll på vad som är bra och vad som är dåligt”, säger Fenix medgrundare Charlotte Runius.
Sedan start har Fenix nu genomfört 10.000 begravningar, och bolaget närmar sig en årlig omsättning på 100 miljoner kronor baserat på den senaste månadens intäkter.
”I Sverige har vi en verksamhet som växer lönsamt.”
I höstas fyllde Fenix kassan med 30 miljoner kronor inför en expansion till Storbritannien. Hittills har man rullat ut i London, men nu är målet att etableras i kringlänen kring huvudstaden samt Manchester, Birmingham och Liverpool-området. Då kommer man enligt Charlotte Runius att nå en knapp tredjedel av den adresserbara marknaden i England.
”I år är vårt viktigaste mål att verkligen ta England som marknad”, säger hon.
Till sin hjälp fyller man nu kassan med 69 miljoner kronor. Rundan leds av Zaal Management men även befintliga investerare som Brightly Ventures och flertalet mindre ägare.
”Det har fungerat jättebra i England, som är en tio gånger så stor marknad som i Sverige. Vi tror att det här även kan fungera i många andra länder, vi hjälper ju redan alla olika religioner och kulturer i London. Så vi tar in pengar för att rulla ut konceptet i andra länder”, säger Charlotte Runius och fortsätter:
”Sedan finns det otroligt mycket att göra på produktsidan vad gäller tekniska möjligheter.”
Med den nya rundan har Fenix tagit in 129 Mkr i riskkapital sedan starten. Störst ägare i bolaget är nu Atnoteras grundare Peter Weiderman, Zaal Management och Charlotte Runius.
”Jag startade Fenix baserat på min erfarenhet från när mormor gick bort. Målet var att vi skulle göra processen enklare, mer lättillgänglig och bättre ur familjens perspektiv. Nu är vi redo för nästa steg.”
Innehåll från ThriveDXAnnons
ThriveDX tillhandahåller ett människofokuserat tillvägagångssätt för säkerhetsmedvetenhet
Med den snabba tekniska och digitala utvecklingen är det en växande utmaning för varje organisation att hålla de anställda uppdaterade om säkerhet och de senaste cyberhoten. Det globala säkerhetsföretaget ThriveDX strävar efter att bygga upp en ny digital arbetsstyrka för att påskynda övergången till den digitala tidsåldern, med en unik utbildningsmodell som syftar till att fortbilda och omskola medarbetare.
Även om edgepoint-system genom åren har utvecklats för att bättre upptäcka ransomware- och malware-attacker ger ingen teknik ett 100-procentigt skydd. Den mänskliga faktorn är fortfarande den främsta säkerhetsrisken för företag av alla storlekar.
– Cyberbrottslighet har utvecklats till en sofistikerad verksamhet som omsätter flera miljarder dollar och vars huvudsyfte är att ta sig förbi etablerade försvarssystem, säger Roy Zur, vd för ThriveDX Enterprise. På dagens digitaliserade arbetsplats läggs allt mer ansvar på de anställda för att upprätthålla konto- och applikationssäkerheten och ändå är de flesta inte korrekt och konsekvent utbildade.
Detta vill ThriveDX ändra på med interaktiva, webbaserade utbildnings- och simuleringslösningar, vilka är utformade för livslångt lärande inom cybersäkerhet. Varje lösning är skräddarsydd för det aktuella företagets unika behov, med målet att ge de anställda nödvändiga kunskaper och färdigheter – oavsett förkunskaper.
ThriveDX erbjuder också program för studenter som vill etablera sig i cybersäkerhetsbranschen, med målsättningen att möta den digitala kompetensbrist som råder globalt. Aktuella studier visar att det för närvarande finns uppskattningsvis 3,4 miljoner lediga jobb inom branschen. Denna brist främjar digitala klyftor och skapar en fruktbar miljö för cyberattacker.
– Vi är det enda företaget som på ett heltäckande sätt tar itu med kompetensbristen via helhetslösningar som adresserar den mänskliga faktorn i cybersäkerhet. ThriveDX erbjuder sina kunder cybersecurity-lösningar för lärande, utbildning och simulering som går längre än att bara öka medvetenheten, säger Zur.
Baserat på verkliga tillämpningar
ThriveDX:s adaptiva utbildningsprogram uppdateras kontinuerligt med nytt innehåll för att hantera verkliga hot. Programmet – Enterprise Suite – erbjuder relevant cyberutbildning för alla positioner inom organisationen, allt från utbildning om phishing och säkerhetsmedvetenhet till specialiserad applikationssäkerhet för utvecklare och till och med Cyber Academy för nästa generations säkerhetspersonal. Sviten kombinerar praktiska övningar med en känslomässig reaktion för att befästa inlärningsupplevelsen och ändra de anställdas beteende genom förändrade vanor.
– Vår modell har skapats utifrån övertygelsen att utbildningar i cybersäkerhet måste anpassas till de anställda – vi kallar det för säkerhet med en mänsklig faktor, säger Zur. En storlek passar helt enkelt inte alla. Till exempel kommer icke-tekniska anställda i marknadsföringsteamet inte att ha samma säkerhetsförmåga, färdigheter eller utbildningsbehov som ingenjörer i utvecklingsteamet.
Investera i ökad konkurrenskraft
Att investera i sina anställda på det här sättet ger ThriveDX kunder en rad olika fördelar. Förutom minskad risk från cyberhot bidrar relevant expertis på området också till ökad trygghet och motivation bland de anställda, vilket i sin tur leder till stimulerad tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Chefer kan enkelt se sina anställdas framsteg genom en intuitiv instrumentpanel för rapportering i realtid. Automatiska månadsrapporter gör det möjligt för säkerhetspersonal att mäta framstegen, samtidigt som de behåller full kontroll och insyn i programmet. Detta ger insikter som är lätta att förstå, dela och agera på.
– Det ultimata målet för varje säkerhetsexpert är att få varje anställd engagerad i sin säkerhetsmedvetenhet och utbildning och skapa en kultur där hela teamet i princip bildar en mänsklig brandvägg inom organisationen, säger Zur. Generisk utbildning i säkerhetsmedvetenhet gör raka motsatsen. Den åstadkommer ingenting annat än att bocka i en checkbox för regelefterlevnad och kan vara potentiellt skadlig för din säkerhetskultur. ThriveDX utbildning är inriktad på verkliga tillämpningar och kombinerar kunskap, problemlösning och kreativitet.
Att bygga upp framtidens cyberpersonal
ThriveDX:s företagslösningar för cybersäkerhet har mer än 10 miljoner slutanvändare och över 500 företagskunder i 60 länder över hela världen. Förutom att erbjuda toppmoderna utbildningslösningar arbetar ThriveDX för att locka fler elever till det tekniska området genom en cyberbootcamp-utbildning och ett matchningsprogram för arbetsgivare. Bolaget är det enda företag som erbjuder denna resa från klassrum till styrelserum inom cybersäkerhet. ThriveDX har hjälpt nästan 50 000 studenter från bootcamps att få jobb inom cybersäkerhet.
– Det här är inget vi kan vänta på. Vi går in i en ny tidsålder och måste förändra den globala arbetskraften nu, med ett generationsöverskridande perspektiv. Vi har för avsikt att leda vägen.