1515

Digiexam värderas till nära 300 miljoner

Stockholmsbolaget Digiexam, med finansmannen Sven Hagströmer och Spotify-veteranen Sophia Bendz i ägarkretsen, vill göra skolproven digitala. Nu tar ägarna in nytt kapital från en rad internationella finansprofiler – och värderas till 280 Mkr.

Digiexams grundare Nima Marefat och Johan Hägglund på Handelshögskolan i Stockholm.
Digiexams grundare Nima Marefat och Johan Hägglund på Handelshögskolan i Stockholm.Foto:C-G Flinck

Digiexam lanserade sina digitala prov i Sverige sommaren 2014. Bolagets teknik gör det möjligt för studenterna att skriva prov på datorn, vilket inte bara gör att lärarna slipper tyda märkliga handstilar, det sparar också tid med delvis automatiserad rättning.

Bland de första lärosätena att hoppa på var Viktor Rydbergs Gymnasium och Handelshögskolan i Stockholm, sedan dess har ytterligare 800 skolor börjat använda tjänsten. 

Digiexam satsar nu på att göra om framgångsresan i Sverige på den amerikanska marknaden. Så här långt har ett 60-tal amerikanska lärosäten anslutit sig. Planen är att, precis som i Sverige, börja med de mest ansedda skolorna och sedan få till en naturlig spridningseffekt.

Läs mer: Jätteinvestering i amerikanska Coursera

Digiexam har tidigare tagit in 15 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från finansmannen Sven Hagströmer och Spotifys tidigare marknadschef Sophia Bendz. Nu växlar bolaget upp rejält och tar in ytterligare 30 Mkr i finansiering från befintliga och nya investerare. 

Rundan har letts av svensken Joen Bonnier och Calvin Zhang från investmentbanken JP Morgan i Asien. Flera nya investerare har en koppling till just investmentbanksvärlden i Asien. Bland annat Catherine Leung, tidigare chef för JP Morgans Hong Kong-kontor och vice ordförande för JP Morgans asiatiska verksamhet.

"Det är strategiskt viktiga personer för oss eftersom Asien är en jätteintressant marknad på sikt. Det är Asien som kommer att driva utbildningsmarknaden i framtiden", säger Johan Hägglund, grundare av Digiexam.

Spotifys tidigare marknadschef Sophia Bendz var en tidig delägare i Digiexam.

Andra investerare är till exempel Shukri Shammas, som grundat spelbolaget Playfish som såldes till Electronic Arts för 2 miljarder kronor 2009 och även var tidig investerare i finska Supercell. Bland de nya svenska investerarna finns såväl Joen som Peder Bonnier från familjen Bonnier och Felix Hagnö, medgrundare till Tradedoubler och tidig investerare i Spotify. Joen Bonnier tar även plats i Digiexams styrelse. 

Nyemissionen består endast av vanliga aktier utan preferens, vilket gör att värderingen på bolaget är tydlig. Digiexam värderas nu till 280 miljoner kronor, vilket gör att det sticker ut som ett av de absolut högst värderade bolagen på den unga edtech-marknaden. 

Läs mer: Tentatjänsten Digiexam intar den brittiska marknaden


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?