1515

Diabetestjänsten Glooko plockar in 250 miljoner kronor – vill växa inom typ 2-diabetes

Den svensk-amerikanska diabetestjänsten Glooko kammar hem 30 miljoner dollar i en finansieringsrunda efter det mest framgångsrika året i företagets historia. ”I Sverige använder nästan 100 procent av diabetesklinikerna Glooko”, säger bolagets svenska vd Anders Sonesson.

Anders Sonesson, vd för svenska delen av Glooko
Anders Sonesson, vd för svenska delen av GlookoFoto:Paul Wennerholm

Med Glookos teknik sammankopplas patienter med vården, där data från från blodsockermätare, CGMs, insulinpumpar, insulinpennor samt appar och aktivitetsmätare samlas in i en plattform. Vården kan sedan diskutera datan med patienten via plattformen eller vid ett fysiskt möte. 

Bolaget i sin nuvarande form bildades 2016 när Chalmerskopplade Göteborgsbolaget Diasend gick samman med Silicon Valley-baserade Glooko. Det amerikanska huvudkontoret ligger i Palo Alto och det europeiska huvudkontoret finns i Göteborg. I dag har bolaget 3 miljoner användare i 27 länder på 20 språk. 

”Sverige och Skandinavien är en viktig bas – nästan 100 procent av de svenska diabetesklinikerna använder systemet. Men Storbritannien, Frankrike och Tyskland är våra viktigaste marknader i Europa”, berättar Anders Sonesson. 

Läs mer: Far och son växer snabbt med digital artros-vård: ”Oftast gör man onödiga ingrepp”

Även Australien är en viktig marknad, och så givetvis USA, som är bolagets andra hemland. Bolaget har även verksamhet i Saudiarabien, där förekomsten av typ 2-diabetes eskalerat under de senaste årtiondena. 

2020 blev ett omsättningsrekord för bolaget. När flera länder gick in i nedstängningar började även de kliniker och patienter som tidigare även haft fysiska möten att använda sig av det digitala rapporteringssystemet. 

”Vi går inte ut med några siffror, men växte 30 procent under 2020 och hoppas växa 50 procent i år. Vi har ju sedan 2005 sagt att vår fördel är att man kan använda systemet hemifrån. Under 2020 såg vi att överaktiviteten via mobilappen stack upp.”

Läs mer: Svensk diabetesapp går ihop med Silicon Valley-konkurrent

Tillväxten inkluderade utökade samarbeten med befintliga partners, bland annat Insulet och Novo Nordisk. Dessa två är sedan tidigare medfinansiärer till bolaget, och var med även i den nya rundan på 250 miljoner kronor. 

Deltog gjorde även nytillkomna Health Catalyst Capital tillsammans med befintliga investerarna Canaan Partners, Georgian Partners och Mayo Clinic. 

Finansieringen kommer att användas för att öka takten på organisk tillväxt. Glooko kommer även fokusera mer på typ 2-diabetes, som inte har riktigt samma behov som den första typen. Till skillnad från typ 1 är typ 2-patienter i första hand ett fall för primärvården. 

”Vi är jättestarka på typ 1 och har även typ 2-patienter. Men har du typ 2 finns det ofta en annan kronisk sjukdom bakom, som hjärt-kärlsjukdomar eller övervikt. Där kommer vi nu fokusera mer och försöka bredda oss”, säger Anders Sonesson. 

Fördelen med systemet är att allt läggs in automatiskt, patienten behöver inte knappa in någonting förutom att göra själva mätningen. 

”Vi har stor respekt för hur mycket patienterna orkar interagera med systemet. Nästan 30 procent av våra anställda i Göteborg har diabetes eller någon närstående med sjukdomen.”

 

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?