1515

Diabetesbolag plockar in 72 miljoner – hennes pulver ska lösa sjukdomar

Sigrid Therapeutics vill bekämpa typ 2-diabetes med ett pulver som blandas med vatten. Nu tar bolaget in 72 miljoner för att genomföra en större studie i Europa, men siktar mot USA.

”Vi har tagit fram en ny teknik som ska bevisas i en väldigt reglerad bransch”, säger medgrundaren och vd:n Sana Alajmovic.

Sana Alajmovic är medgrundare och vd för Sigrid Therapeutics som vill bekämpa kroniska sjukdomar som diabetes typ 2.
Sana Alajmovic är medgrundare och vd för Sigrid Therapeutics som vill bekämpa kroniska sjukdomar som diabetes typ 2.Foto:Daniel Ivarsson
En del av teamet på Sigrid Therapeutics.
En del av teamet på Sigrid Therapeutics.Foto:Daniel Ivarsson
Sana Alajmovic i Sigrid Therapeutics labb.
Sana Alajmovic i Sigrid Therapeutics labb.Foto:Daniel Ivarsson

Ett pulver som har mikrometer stora partiklar och innehåller nanoporer som kan ta upp enzymer i tarmen. Så beskriver Sigrid Therapeutics medgrundare och vd Sana Alajmovic bolagets patenterade Sipore15-pulver som ska bekämpa typ 2-diabetes och fetma.

Pulvret blandas med vatten och Sana Alajmovic säger att det är ett bekvämt och välsmakande sätt att sänka sitt blodsocker, kroppsvikt och kolesterol. Det är dock den enkla versionen av hur det fungerar. Den mer komplexa sammansättningen och funktionen av pulvret bygger på 13 års forskning och utveckling av fysiologiprofessorn Tore Bengtsson vid Stockholms universitet, som även är medgrundare av Sigrid Therapeutics.

”Vi har gått från att testa det på möss till människor och det är en komplex process att skala upp materialet. Vi har tagit fram en ny teknik som ska bevisas i en väldigt reglerad bransch. Forskning tar tid”, säger Sana Alajmovic.

Pulvret är inget läkemedel och går inte in i blodet utan verkar lokalt i tarmen. Det suger in enzymer som är kopplade till att bryta ner kolhydrater och fetter. I Europa klassas det som en medicinsk produkt, medan det i USA – som är den största marknaden – ska säljas som ett kosttillskott.

”Vi har gjort två framgångsrika studier med 60-70 personer och nu ska vi göra en tredje”, säger Sana Alajmovic.

Läs också: Sigrids pulver ska bekämpa folksjukdom – har tagit in 90 miljoner

Anledningen till att det blir en tredje klinisk studie är för att det har kommit nya krav på medicinska produkter i Europa, som är nästan lika hårda som för mediciner. Den ska ligga till grund för CE-märkning i Europa.

Till den nya studien, som ska genomföras i bland andra Tyskland, Slovakien och Ungern, ska Sigrid Therapeutics rekrytera 440 testpersoner. Det är en kostsam process med flera olika lokala samarbetspartners. För att finansiera den tar bolaget nu in en investering på 72 miljoner.

Investeringsrundan blev övertecknad med 44 procent och både svenska och utländska investerare är med. Från Sverige lägger bland andra Hans och Barbara Bergström, grundare av Internationella Engelska Skolan och familjen Matsson som ligger bakom kryddimperiet Santa Maria in pengar. Även investmentbolaget Crosslight Partners, som är aktiv inom foodtech, är med från svenskt håll.

Det irländska investerarnätverket Irrus Investements och den amerikanska riskkapitalfonden Joyance Partners står också på listan över nya ägare.

”Jag är jätteglad över att vi fick in så många kunniga investerare som bidrar med sitt nätverk. Vi kunde ha tagit in ännu mer, men fick stänga dörren. Rundan restes under pandemin och den kanske ha gjort att fler har ett större intresse för ’life science’”, säger Sana Alajmovic.

Nya tekniska lösningar kring diabetes har utvecklats de senaste åren, bland annat av amerikanska Virta – en diabetesapp som det svenska riskkapitalet Creandum har investerat i. Och den digitala hälsoplattformen Livongo, som Kinnevik satsade en halv miljard kronor på och som förra året såldes till Teladoc Health för 18,5 miljarder dollar, motsvarande runt 160 miljarder kronor.

Sana Alajmovic menar att Sigrid Therapeutics pulver kan fungera som ett komplement till existerande tjänster, då det kan hjälpa patienter att nå en ny livsstil i kombination med dem.

Nyligen har bolaget skrivit ett produktionsavtal med det japanska industriföretaget AGC Si-Tech, för att säkra en storskalig produktion av Sipore15.

Med den nya investeringen på 72 miljoner kronor har Sigrid Therapeutics totalt tagit in 150 miljoner kronor. Bolaget har anställt fler nya personer i år, främst på forskningssidan, och teamet är i dag 15 personer. Hittills har man publicerat resultat kring de två första kliniska studierna i sex olika vetenskapliga artiklar.

Själv är Sana Alajmovic civilekonom från Handels i Stockholm. Efter examen jobbade hon på Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York, men fick avbryta sin tid där då hon fick ett diskbråck som i princip förlamade hennes ben.

”Jag var rullstolsbunden fick flytta hem till mina föräldrar igen 23 år gammal.”

Under halvåret det tog för henne att tillfriskna hann hon fundera på vad hon egentligen ville göra och kom fram till att det var hälsa hon ville jobba med. Hon sökte sig till investeringsbolaget Serendipity, som satsade pengar i life science-bolag och blev senare rekryterat till nanotechbolaget Nanologica som affärsutvecklingschef.

”Vi hade ett samarbete med Tore Bengtsson, som hade forskat på att kiselmaterial skulle kunna användas mot diabetes. Det tyckte jag var så spännande”, säger Sana Alajmovic.

Parallellt med jobbet på Nanologica var hon även projektledare för eventet The Swedish-American Life Summit 2012. Där träffade hon många av de investerare som i dag har lagt in pengar i Sigrid Therapeutics.

”Jag vill att unga som vill bli entreprenörer inom life science ska titta på oss, precis som man tittar på Sebastian Siematkowski och Daniel Ek för tech. Vi behöver fler idoler och visionärer i vår bransch så att vi inte bara attraherar kapital utan också talang. Jag är ekonom i botten och det går ändå att ta sig hit”, säger Sana Alajmovic.

Läs också: Deras hälsotest stoppar välfärdssjukdomar i förtid: ”Skattepengarna kommer inte att räcka”


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?