1515
Annons

Di Digitals supervecka i Almedalen

Digitalisering och innovation genomsyrar så gott som allt i årets upplaga av Almedalen. Di Digital var på plats för att moderera flera välbesökta events och rapportera om techhändelserna när näringslivets uppstickare och jättar möts.

Från vänster: Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing, Collector-grundaren Lena Apler, Gullspång Invests Gustaf Brandberg, Krys vd Johannes Schildt med Dagens Medicins chefredaktör Christina Kennedy och Jonas Leijonhufvud, Transfer Galaxys grundare Khalid Qassim och Yosef Mohamed samt 1928 Diagnostics vd Kristina Lagerstedt. Foto: Jesper Frisk/Jack Mikrut.
Från vänster: Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing, Collector-grundaren Lena Apler, Gullspång Invests Gustaf Brandberg, Krys vd Johannes Schildt med Dagens Medicins chefredaktör Christina Kennedy och Jonas Leijonhufvud, Transfer Galaxys grundare Khalid Qassim och Yosef Mohamed samt 1928 Diagnostics vd Kristina Lagerstedt. Foto: Jesper Frisk/Jack Mikrut.

Startupbolag, techinvesterare och andra framtidsförändrare har växt i betydelse i Almedalen. Under årets upplaga av politikerveckan samlades ett stort antal, både små och stora, startupbolag för att nå ut med sitt budskap. 

Di Digital hade tre reportrar på plats som rivstartade veckan med sitt första frukostmöte med inriktning på healthtech. Tillsammans med Dagens Medicin höll Di Digital i ett fullpackat #Healthtechhub, vars måndagens evenemang hade den digitala vårdcentralen Krys vd Johannes Schildt som gäst. Se sändningen här.

Läs även: Krys vd: ”Det är en barnsjukdom” 
Foto: Jack Mikrut

Direkt efter gästade Di Digitals Jonas Leijonhufvud Swedbanks panel där dagens fintechstartups var ämnet för timmen. Det uppmärksammade EU-direktivet PSD2 fortsätter att skapa turbulens i fintechvärlden.

Läs även: Swedbank: ”EU ökar risken för hackarattacker i fintech-sektorn” 
Foto:

Även delningsekonomin var ett ämne för diskussion under Almedalen. Di Digital träffade uppstickaren Yepstr, som organiserade ett runda-bords-samtal på måndagen. Bolaget som förmedlar småjobb till ungdomar mellan 15-21 har sett en tillväxt på 40 procent per månad det senaste året.

Läs även: Snabb tillväxt för småjobbsappen Yepstr
Foto:

Tisdagen bjöd på diskussioner om framtidens offentliga vård där vikarierande sjukvårdsminister Annika Strandhäll (S) gästade Di Digitals och Dagens Medicins frukostmöte. Hon fick både svara på frågor av Visibas vd Johan Gustafsson och diskutera framtidens digitala vård med Liberalernas innovationsråd Daniel Forslund. Se hela sändningen här.

Läs även: Annika Strandhäll: ”Det sätter käppar i hjulet för oss”
 Foto: Jack Mikrut.

Även energi och hållbarhet är heta ämnen under de första dagarna i Almedalen och den före detta Tesla-chefen Peter Carlsson var på plats för att delta i ett antal paneler. Under tisdagen gick Northvolt-grundaren, som planerar att bygga en gigantisk batterifabrik i Sverige, ut med att han har kommit ett steg närmare var han "gigafactory" ska ligga. Di Digital var en av de första att intervjua Peter Carlsson om planerna.

Läs även: Northvolt-grundaren: "Vi har momentum nu" 
Foto: Jack Mikrut

En annan välbesökt scen var Dagens industris. Under tisdagen gästade Anders Borg, numera rådgivare på Citi och vice ordförande i Kinnevik, scenen och förklarade varför Amazons köp av Whole Foods kan påverka inflationen. Di Digitals reporter Sven Carlsson var självklart på plats.

Läs mer: Anders Borg: Amazons storköp ställer till det för Fed 
Foto: Amanda Lindgren

Collector-grundaren och techinvesteraren Lena Apler var på plats i Almedalen. Hennes planer att släppa en bankapp var något som Di Digital kunde avslöja på onsdagsmorgonen. I appen ska de flesta av de elva fintechbolag som Collector Ventures investerat i, samlas. 

Läs även: Collector samlar sina fintech-investeringar i ny bankapp 
Foto:

Även onsdagen började med ett frukostmöte på Healthtechhub. Dagens vårdämne fokuserade på investeringarna i sektorn. Gullspång Invests partner Gustaf Brandberg gästade scenen och gick ut i techentreprenörernas försvar. Se hela sändningen här. 

Läs även: Gullspång Invest: ”Entreprenörer lär sig vård snabbare än vården lär sig tech”
Foto: Jack Mikrut

Onsdagen var en dag då startupbolag fick glänsa på Googles scen under hashtaggen #Googleopenmic. Di Digital och designbyrån Doberman höll i dagens presentationer där både internationella stjärnor och svenska startups fick möjligheten att berätta om lösningar på stora samhällsproblem. 

Bland de första som fick ta plats på scen var Kyla Fullenwider som var en av techstjärnorna som ingick i innovationsprogrammet för att digitalisera myndigheterna under Barack Obamas administration.

Läs mer: Techstjärnans uppdrag: Digitalisera USA åt Obama
Foto: Jesper Frisk.

Även Norrskensbolaget Welcome Apps medgrundare Emma Rosman fick en halvtimme på scen. Där berättade hon bland annat om betydelsen att bygga värde som en startup och även om de problem som de stötte på i början av startupresan.

Läs mer: Lärdomen från #GoogleOpenMic: ”Det går att göra mycket utan kapital”
 Foto:

Under eftermiddagen när Di Digitals reportrar Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud höll i stafettpinnen så gästade bland annat 1928 Diagnostics scenen. Bolaget, som tidigare tagit in drygt 20 miljoner kronor genom crowdfundingbolaget Pepins, varnade för att antibiotika-resistenta bakterier kommer att döda fler än cancer om drygt 30 år. 

Läs mer: Så vill hon rädda antibiotikan: ”Tekniken är billig i dag” 
Foto:

Två startupbolag som gästade Google Open Mic under onsdagen hade ett gemensamt fokus på Afrika. Först upp var Trine, som med sin investeringsplattform förbättrar möjligheterna för solenergiprojekt i utvecklingsländer. Bolaget som är sin bas i Göteborg tog nyligen in 60 miljoner kronor för att kunna skala upp och få en större lokal förankring i Nairobi i Kenya. 

Trine följdes av Vivallas Transfer Galaxys grundare Khalid Qassim och Yosef Mohamed. Bolaget kan beskrivas som ett Swish för utlandsbetalningar och gjorde succé på scen genom att berätta om resan från idéstadiet till där de befinner sig i dag.

Lyssna på Di Digitals Digitalpodden Special från Almedalen för att höra mer om bolagen på #googleopenmic och händelserna under politikerveckan.

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddentraffarkry-lenaaplerochgoogleialmedalen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Googles välbesökta scen gästades även av två mer okända startupbolag. Det lilla Stockholmsbolaget Deeds, som kommer att släppa sin app i vinter med syfte att hjälpa konsumenter att mäta sitt klimatavtryck, samt Signal Signal som gör poddar, Youtube och andra ljudmaterial sökbara.

Läs mer: Hennes Deeds ska göra det kul att leva klimatsmart 

Läs mer: Så vill Signal Signal kvantifiera det vi pratar om 

Se alla bilder från #GoogleOpenMic här.
Foto:

Följ även Di Digital på Instagram, Facebook och Twitter

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera