1515
Annons

Di Digital lyfter entreprenörer på Googles scen i Almedalen

För tredje året i rad modererar Di Digital på Google Open mic i Almedalen. På scenen kommer du att möta spännande startup-bolag och flera näringslivsprofiler. 

Tahero Nori och Jessica Löfström kommer att bli intervjuade av Di Digital.
Tahero Nori och Jessica Löfström kommer att bli intervjuade av Di Digital.

Under årets Almedalsvecka satsar Di Digital stort tillsammans med Google och lyfter fram unga entreprenörer genom startup-hubben Changers hub. 

Changers hub samlar framtidens företagare och ger dem de verktyg och nätverk som behövs för att ge sig in i techvärlden. 

”Vi har två olika mål. Dels att tillgängliggöra möjligheter för de som växer upp i ytterstaden att bli entreprenörer – trots att man kanske inte gått i en prestigeskola. Sedan vill vi skapa ett nytt näringsliv, med nya människor och nya idéer”, säger medgrundaren Siduri Poli. 

Siduri Poli på Googles scen i fjol.
Siduri Poli på Googles scen i fjol.

När Google arrangerar Open mic i Almedalen blir det för fjärde året i rad, men första gången för Changers hub. 

”Det finns mycket potential i därute i dag som inte lyfts fram. Vi vill gärna vara med och driva den förändringen i det nya näringslivet”, säger Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

På scenen kommer elva entreprenörer ta plats och dela med sig av sina historier. Bland andra ett bolag som siktar på att bli parfymbranschens Spotify, en plattform för tjejer som vill träffa nya vänner och ett bolag som beskriver sig som ”Tinder för fotbollsmatcher”.  

”Jag har varit i Almedalen under flera år. Det brukar vara bra talare och paneler – däremot har representationen inte varit så bra. Det är nog det som kommer vara det feta med det här. Vi tror att vi har skapat Almedalens mest intressanta och diversifierade scen”, säger Siduri Poli. 

Förutom Open mic kommer tre näringslivstoppar intervjuas av Di Digital i så kallade fireside chats under dagen. De kommer att få berätta om deras entreprenöriella resa – med personliga utmaningar och framgångar. 

Bland annat medverkar där Jessica Löfström, grundare till byggbemmanaren Expandera Mera, och Tahero Nori, grundare till Techbuddy, som beskrivs som ett ”Uber för techsupport”. Intervjuerna kommer också sändas live på Di Digital för dig som inte är på plats i Almedalen. 

Open mic hålls på Hästgatan 1 i Visby på torsdagen den 4 juli kl 09-18.  

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Succéappen som hotar Facebooks listplacering

När yngre konsumenter går över till nya sociala nätverksupplevelser tappar andra tjänster sin dragningskraft. Nu går den nya succén Bereal om Facebook i App Stores topplistor. Det rapporterar Techcrunch. 

Grundaren av Facebook och Metas vd, Mark Zuckerberg (höger)
Grundaren av Facebook och Metas vd, Mark Zuckerberg (höger)

I flera år har Facebook kämpat för att behålla sin höga postion på amerikanska App Store. Förra året föll appen ur iphones ”topp 10 bästa gratisappar” endast sju gånger, men i år har siffran redan gått upp till 97, skriver Techchrunch som hämtat uppgifterna från Sensor Tower.

Enligt samma data ska Facebooks sämsta månad varit i april då den sjönk till plats 44 i App Stores egna topp 10 lista. Det vill säga den tidpunkt som det nya sociala mediet Bereal bröt sig in på topp 5. 

Bereal grundades 2020 av fransmännen Kevin Perreau och Alexis Barreyat och har sedan dess samlat på sig runt 8 miljoner aktiva användare per dag. I maj var företaget värderat till 600 miljoner dollar, motsvarande 6,3 miljarder kronor, enligt The Information.

Tjänsten går ut på att användarna vid ett gemensamt klockslag får en uppmaning att ta en bild på sig själv och sin omgivning. Syftet är att ge följarna en ofiltrerad inblick i användarens vardag. Appen beskrivs som en mottreaktion till andra sociala medier som tenderar att istället försköna människors liv.

I vilken utsträckning trenden berör Facebook är mindre tydlig men Meta ska har varit medvetna om deras problem med att locka yngre målgrupper redan innan tecknen återspeglats i topplistorna, skriver Techcrunch. 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera