1515
Annons

Det stora tågproblemet kan vara nära en lösning – genom svensk app

Tåget säger sig vilja ersätta flyget – men krångliga system och protektionistisk försäljning skyndar inte på utvecklingen. Nu ska svenska ”All Aboard” göra en insats för att förenkla. ”Det är laddade frågor”, säger vd Anton Trollbäck.

Carl Törnqvist, Karl Sandgren, Anton Trollbäck och Therese Albertsson är grundare av All Aboard – en resebokning för internationella tågresor.
Carl Törnqvist, Karl Sandgren, Anton Trollbäck och Therese Albertsson är grundare av All Aboard – en resebokning för internationella tågresor.

All Aboard samlar mängder av europeiska tågbolag i en gemensam bokningsapp. Sidan, allaboard.eu, finns där redan i dag, men några bokningar kan inte genomföras på grund av coronapandemins reserestriktioner.

”Det är såklart lite dålig tajming, men det är ingen kris för oss. Vi är redo och längtar bara efter att få sälja bra tågresor”, säger Anton Trollbäck, vd och en av grundarna av bolaget.

Krisen ger möjligen bolaget lite extra tid att bena ut mycket av det krångel som omgärdar internationella tågresor. Det handlar dels om att många statliga eller tidigare statliga järnvägsbolag gärna behåller försäljningen hos sig själva. Och i de fallen de accepterar resebyråbokningar är det långt ifrån stringent hur tillstånden ges.

Än så länge går till exempel inte SJ-tåg att boka i tjänsten.

Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor

”Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor. Just nu ligger vårt fokus inte i politiken utan på att bygga en bra tjänst, säger Anton Trollbäck.

Miljöpartiets Jakop Delunde är en av de EU-parlamentariker som engagerat sig i frågan och som drivit igenom ett förslag om öppen data inom den europeisk tågnäring. Trots att förslaget om öppna bokningssystem röstades igenom av EU-parlamentet i slutet av 2018 har det ännu inte vunnit laga kraft.

”Just nu har vi några olika leverantörer för en bra täckning av biljetter i Europa. Genom att kombinera flera sådana får vi till en smidig bokning”, säger Anton Trollbäck och förklarar att det inte spelar så stor roll om de använder mellanhänder eller ges direkt åtkomst till tågbolagens bokningssystem.

”Så länge det är enkelt och ger kunden ett bra pris.”

Läs mer: Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”

Och apropå pris; All Aboard säljer även de så kallade ”Inter rail”-korten, en klassiker bland tågluffare. Om priset för en resa överstiger priset för kortet föreslås detta istället i bokningsprocessen.

Bland konkurrenterna finns i dag Omio, ett bolag där bland andra Kinnevik investerat och där Cristina Stenbeck tagit en styrelseplats. Omio är dock en tjänst som kombinerar tåg, flyg och bussar i sin bokning.

”Det finns några andra aktörer som säljer tågbiljetter, men satsar på att ta små marginaler på sträckor som redan trafikeras, som Stockholm-Köpenhamn. Vi vill ta folk ut i Europa på riktigt”, säger Anton Trollbäck.

Ni har precis tagit in 3 miljoner kronor i en runda, vad ska de användas till?

”Planen är att förbättra vår tjänst, vårt utbud av resor och nå nya kunder. I dag är vi fem personer och vi kommer stärka upp med några till i teamet.”

Ska ni också ut i Europa?

”Just nu är vårt fokus på Sverige. Men ja absolut, nästa år kommer vi att satsa på andra länder i Europa. Vi har en del innovativa sätt att nå nya resenärer utan allt för stora marknadsföringsbudgetar.”

All Aboard är en del av inkubatorn Sting. Bland investerarna i den tidiga rundan märks Googleveteranen Magnus Sandberg och den tidigare NHL-stjärnan Mattias Weinhandl.

Bolagets värdering är efter tillskottet 17,5 miljoner kronor.

”Det var speciellt att ta in pengar till en resetjänst i coronatider, men vi fick väldigt bra respons. Vi är jätteglada över de affärsänglar som är med oss på den här resan”, säger Anton Trollbäck.

Läs mer: Hållbarhet största trenden när Sting stöttar 17 startupbolag


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?