1515

Det stora tågproblemet kan vara nära en lösning – genom svensk app

Tåget säger sig vilja ersätta flyget – men krångliga system och protektionistisk försäljning skyndar inte på utvecklingen. Nu ska svenska ”All Aboard” göra en insats för att förenkla. ”Det är laddade frågor”, säger vd Anton Trollbäck.

Carl Törnqvist, Karl Sandgren, Anton Trollbäck och Therese Albertsson är grundare av All Aboard – en resebokning för internationella tågresor.
Carl Törnqvist, Karl Sandgren, Anton Trollbäck och Therese Albertsson är grundare av All Aboard – en resebokning för internationella tågresor.

All Aboard samlar mängder av europeiska tågbolag i en gemensam bokningsapp. Sidan, allaboard.eu, finns där redan i dag, men några bokningar kan inte genomföras på grund av coronapandemins reserestriktioner.

”Det är såklart lite dålig tajming, men det är ingen kris för oss. Vi är redo och längtar bara efter att få sälja bra tågresor”, säger Anton Trollbäck, vd och en av grundarna av bolaget.

Krisen ger möjligen bolaget lite extra tid att bena ut mycket av det krångel som omgärdar internationella tågresor. Det handlar dels om att många statliga eller tidigare statliga järnvägsbolag gärna behåller försäljningen hos sig själva. Och i de fallen de accepterar resebyråbokningar är det långt ifrån stringent hur tillstånden ges.

Än så länge går till exempel inte SJ-tåg att boka i tjänsten.

Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor

”Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor. Just nu ligger vårt fokus inte i politiken utan på att bygga en bra tjänst, säger Anton Trollbäck.

Miljöpartiets Jakop Delunde är en av de EU-parlamentariker som engagerat sig i frågan och som drivit igenom ett förslag om öppen data inom den europeisk tågnäring. Trots att förslaget om öppna bokningssystem röstades igenom av EU-parlamentet i slutet av 2018 har det ännu inte vunnit laga kraft.

”Just nu har vi några olika leverantörer för en bra täckning av biljetter i Europa. Genom att kombinera flera sådana får vi till en smidig bokning”, säger Anton Trollbäck och förklarar att det inte spelar så stor roll om de använder mellanhänder eller ges direkt åtkomst till tågbolagens bokningssystem.

”Så länge det är enkelt och ger kunden ett bra pris.”

Läs mer: Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”

Och apropå pris; All Aboard säljer även de så kallade ”Inter rail”-korten, en klassiker bland tågluffare. Om priset för en resa överstiger priset för kortet föreslås detta istället i bokningsprocessen.

Bland konkurrenterna finns i dag Omio, ett bolag där bland andra Kinnevik investerat och där Cristina Stenbeck tagit en styrelseplats. Omio är dock en tjänst som kombinerar tåg, flyg och bussar i sin bokning.

”Det finns några andra aktörer som säljer tågbiljetter, men satsar på att ta små marginaler på sträckor som redan trafikeras, som Stockholm-Köpenhamn. Vi vill ta folk ut i Europa på riktigt”, säger Anton Trollbäck.

Ni har precis tagit in 3 miljoner kronor i en runda, vad ska de användas till?

”Planen är att förbättra vår tjänst, vårt utbud av resor och nå nya kunder. I dag är vi fem personer och vi kommer stärka upp med några till i teamet.”

Ska ni också ut i Europa?

”Just nu är vårt fokus på Sverige. Men ja absolut, nästa år kommer vi att satsa på andra länder i Europa. Vi har en del innovativa sätt att nå nya resenärer utan allt för stora marknadsföringsbudgetar.”

All Aboard är en del av inkubatorn Sting. Bland investerarna i den tidiga rundan märks Googleveteranen Magnus Sandberg och den tidigare NHL-stjärnan Mattias Weinhandl.

Bolagets värdering är efter tillskottet 17,5 miljoner kronor.

”Det var speciellt att ta in pengar till en resetjänst i coronatider, men vi fick väldigt bra respons. Vi är jätteglada över de affärsänglar som är med oss på den här resan”, säger Anton Trollbäck.

Läs mer: Hållbarhet största trenden när Sting stöttar 17 startupbolag


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?