1515
Annons

”Det ser mörkt ut för Uber, vars mörkaste hemlighet kallas Greyball”

Portat från London och sågat av den egna ägarkretsen. Och ju mer vi får veta om det hemliga programmet Greyball, desto värre ser det ut för Uber, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Efter en rad kontroverser är Ubers värdering på cirka 570 miljarder kronor hotad.

Det handlar inte om att bolaget går med förlust eller inte växer tillräckligt fort. Saken gäller Ubers välkända fäbless för kontroversiella, och i vissa fall kanske olagliga, sätt att göra affärer.

Läs mer: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning

En av Ubers delägare, en pensionsfond för brandmän i Texas, menar att aktierna har tappat 15 procent i värde sedan det framkom att Uber anklagas för en rad allvarliga övertramp.

Stämningsansökan är som en katalog över alla anklagelser som har haglat över Uber det senaste året. Uber och dess anställda ska till exempel ha stulit affärshemligheter grån Google, spionerat på konkurrenter och stulit patientjournalen från en kvinna som anklagade en Uber-chaufför för sexuella trakasserier.

Greyball är själva sinnebilden för hur aggressivt Uber kan agera

Dessutom tar stämningen upp den mycket kontroversiella funktionen ”Greyball” som Uber i flera fall har använt för att vilseleda till exempel poliser.

Greyball är själva sinnebilden för hur aggressivt och kontroversiellt Uber kan agera. Funktionen har varit Ubers vapen i kriget mot konkurrenter och poliser i städer där Ubers tjänster varit förbjudna.

Läs mer: Så stora är Uber i Sverige 

Greyball avslöjades av New York Times och går i praktiken till så här:

  • Uber tittar på användarens kreditkortsuppgifter eller geografiska plats för att göra antaganden om kunden. Någon som befinner sig nära en polisstation kan till exempel antas vara polis.
  • Om Uber är förbjudet i staden, som en av Ubers tjänster en gång var i amerikanska Portland, visar bolaget upp en fejkversion av appen i polisens telefon.
  • I den versionen får polisen bara se bilar som inte går att beställa, eller så skickar Uber ut varningar till förarna när polisen lägger en beställning.
  • På det sättet har Uber kunnat expandera aggressivt med tjänster som inte är tillåtna. Detta eftersom Greyball-funktionen vilseleder oönskade användare.

Uber menar att Greyball kartlägger användare som strider mot appens användaravtal. Och Uber har använt Greyball för att till exempel skydda sina förare från konkurrerenternas hot och trakasserier.

Men listan över städer där Uber använt Greyball för att vilseleda myndigheter är längre än bara Portland. Boston, Paris, och Las Vegas kan läggas till – liksom länder som Australien, Kina och Sydkorea, enligt New York Times.

Det går inte att utesluta att Uber har använt metoden för att ducka från polisen i Stockholm, där budgettjänsten Uber Pop ledde till att 80 drygt förare dömdes i tingsrätten.

Uber är en populär tjänst – men ett odrägligt företag

Det var just Greyball som Londons transportmyndighet lyfte fram när staden nyligen fattade beslutet att dra tillbaka Ubers licens. Ett beslut som kan visa sig förödande för Uber. London är en av bolagets mest lukrativa marknader.

Drygt 800 000 personer – eller åtminstone 800 000 mejladresser – har skrivit på ett upprop i protest mot förbudet i London. Uber är helt klart en populär tjänst.

Problemet är att Uber också har varit ett odrägligt företag.

Nya vd:n Dara Khosrowshahis enda val är att börja sälja in sitt Uber som ett snällt transportbolag. Karmakontot ligger minst sagt på minus.

Läs mer: Tillsatt som Ubers nya vd – efter tips från Daniel Ek 

Mer om Uber i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/angrybirds-bolagetskrokigavagtillborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?