1515

"Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

Efter att ha flugit under radarn i 18 månader bryter nu Malmöbolaget Anima tystnaden och visar upp sin uppkopplade klocka. I dag lanseras Kronaby, som grundarna hoppas ska skapa ett helt nytt produktsegment.

Anima vill utmana marknaden för wearables med sitt uppkopplade ur. Foto: Bolaget
Anima vill utmana marknaden för wearables med sitt uppkopplade ur. Foto: Bolaget

Hittills har det mesta varit hemlighetsfullt kring Anima. Förutom Di Digitals avslöjande förra året att bolagets första produkt skulle bli en smart klocka i klassiskt snitt så har grundarna gett få intervjuer och inte velat berätta mycket mer än att kinesiska komponenttillverkaren Goertek investerat stort i bolaget, närmare bestämt 95 miljoner kronor.

Inför lanseringen ställer bolagets grundare dock upp på en exklusiv intervju med Di Digital.

”Vi har inte velat berätta något förrän vi var säkra på att kunna leverera den produkt som vi ville få ut på marknaden”, säger Sarandis Kalogeropulos, medgrundare av Anima.

Läs mer om Anima på Nordic Tech List

I kontorslokalerna i Västra hamnen är det högt i tak och genom de stora glaspartierna som utgör kontorets väggar har man god utsikt över Öresund och Öresundsbron. På ett och ett halvt år har Anima växt från att vara fyra grundare på varsin klaffstol i ett hörn strax innanför entrén till att ha 67 anställda fördelade på ett trettiotal kompetenskategorier. Här finns bland annat mjukvaruutveckling, urverkskompetens från klockindustrin, mekanikkonstruktörer, kundsupport och en egen produktionslinje där en första mindre serie av klockorna har tillverkats. För hand. 

Läs mer: Uppkopplad klocka – hetast på IoT-himlen

”Det har varit kritiskt att kunna visa vår tillverkare i Kina vad som går att göra och faktiskt kunna säkerställa kvaliteten redan i konceptfasen” säger Sarandis Kalogeropulos.

Foto: Fredrik Norrlid

Thomas Sandelius och Sarandis Kalogeropulos vid produktionslinjen där de första klockorna tillverkats för hand. Foto: Fredrik Norrlid

Grunden till Anima lades när Sony Mobile i Lund i mars 2015 varslade 1000 personer om uppsägning. Då bestämde sig Fredrik Rosén, Pål Borge, Sarandis Kalogeropulos och Thomas Sandelius för att lämna sina chefsjobb på mobiltillverkaren och bygga något nytt.

”Mobilbranschen förändrades i grunden. Vi kände alla ett driv att skapa något nytt och vara med i nästa digitala transformation kring internet of things”, säger Sarandis Kalogeropulos.

Tillsammans satte de sig ner och började skissa på en uppkopplad klocka som inte liknade någon av de produkter som fanns på marknaden. Visionen var att skapa en uppkopplad klocka som skulle vara svår att skilja från ett klassiskt armbandsur. 

”Med vår gemensamma historia var verksamheten igång redan efter några dagar, men vi har haft oerhört många sömnlösa nätter och oändliga iterationer för att skapa den kompromisslösa klocka vi ville uppnå”, säger medgrundaren Thomas Sandelius. 

För att förverkliga visionen om en uppkopplad klocka krävs kapital. Mycket kapital. Särskilt om man har ambitionen att bygga en klocka från grunden baserad på egenutvecklad teknik. Tack vare sina tidigare roller på Sony Mobile hade grundarna goda kontakter med en rad komponenttillverkare och Anima inledde tidigt diskussioner med Goertek, ett bolag baserat i kinesiska Weifang. Goertek är världsledande på bluetooth-headset och noterat på börsen i Shenzhen med ett börsvärde motsvarande drygt 53 miljarder kronor. Goertek bestämde sig för att investera 10 miljoner euro i Anima.

”De ville komma in på marknaden för internet of things och förnya sig samtidigt som vi var i behov av kapital. Det var kärlek vid första ögonkastet”, säger Sarandis Kalogeropulos.

Kort efter investeringen blev klar besökte Goerteks vd Long Jiang Malmö för att träffa grundarna igen och se på lokalen som de ville hyra in sig i. Sarandis Kalogeropulos berättar att grundarna var övertygade om att Long Jiang skulle tycka att lokalen var onödigt stor och kanske för dyr.

Vi ska skapa en helt ny produktkategori inom klockindustrin med våra hybridklockor

”Han ville träffa hyresvärden för att börja förhandla och var mer bekymrad över att vi inte skulle kunna växa tillräckligt mycket i de här lokalerna och ville genast undersöka möjligheterna att hyra nästa våning också", säger Sarandis Kalogeropulos.

Under drygt ett och ett halvt år har Anima tagit fram den klocka som i dag för första gången visas upp. Grundarna hoppas på ett entusiastiskt mottagande från marknaden. 

”Teknologin för att göra klockor i mindre format har funnits sedan 1600-talet. Det senaste paradigmskiftet kom 1969 när man elektrifierade armbandsuret, det vände upp och ner på allt. Nu ska vi se till att förändra industrin igen, vi ska skapa en helt ny produktkategori inom klockindustrin med våra hybridklockor”, säger Thomas Sandelius.

Hybridklockan är en klocka som är uppkopplad genom mobiltelefonen, men som inte är en datoriserad klocka som till exempel Appel Watch eller Samsung Gear. Istället använder sig Animas Kronaby av traditionella visare för att till exempel visa hur många steg användaren har tagit. 

Det har varit några svettiga och sömnlösa nätter

"Vi tror på den här produkten och är övertygade om att hybridklockan är klockornas framtid, men frågan är när branschen tar fart – avgörandet ligger inte i våra händer även om vi försöker skapa marknaden. Fingerprint Cards och Precise Biometrics grundades 1997, men det är först nu som de har slagit igenom på allvar”, säger Thomas Sandelius.

Sarandis Kalogeropulos beskriver lanseringen som att vakna ur en dröm.

”Det har varit några svettiga och sömnlösa nätter och det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan för omvärlden. Det är euforiskt och fantastiskt och en väldigt speciell känsla när man tittar på den här produkten och det här varumärket som vi har skapat tillsammans, här i Malmö."

Foto: Fredrik Norrlid

Det har blivit några sömnlösa nätter för Animas grundare. Foto: Fredrik Norrlid

Goertek äger 75 procent av Anima. Grundarna bedömer att de 95 Mkr man fått in från det kinesiska bolaget räcker till att lansera Kronaby, ta klockan till marknaden och kanske ytterligare något steg. Samtidigt pågår arbetet med att ta fram nästa produkt, som än så länge hålls lika hemlig som Kronaby har varit under 18 månader.

”Vi har en kontinuerlig diskussion med våra ägare om finansiering. Vi är finansierade nu och en bit framåt. För vår partner är det inget annat än långsiktighet som gäller”, säger Thomas Sandelius.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?