1515

Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering

Spotify är värt över 100 miljarder men har haft en krokig väg mot börsen. Musikjätten nedvärderades förra året, kan Di Digital avslöja. Dessutom dras man med ett jättelån som hittills har kostat bolaget 2 miljarder kronor.

 

Daniel Ek, Spotifys vd och en av bolagets två grundare.
Daniel Ek, Spotifys vd och en av bolagets två grundare.

Det är tidigt 2016 och Spotify vill fylla på sin kassa.

Den svenska streamingtjänsten är nära tre gånger så stor som Apple Music, men konkurrenten har börjat knappa in. Spotify (NTL) går med förlust och behöver några miljarder kronor för att kunna behålla ledningen på marknaden för strömmad musik.

Problemet är bara att värderingen på Spotify sjunker. För att få tag i pengarna kan bolaget behöva sänka sin egen värdering i en så kallad nedåtrunda, något de flesta techbolag försöker undvika till varje pris.

Spotifys värdeförlust är markant. Under första halvan av 2016 tappar Spotify-aktien drygt 20 procent av sitt värde, visar siffror som Di Digital har tagit del av.

En av Spotifys delägare, amerikanska Fidelity Investments, rapporterar i augusti 2016 ett marknadsvärde på knappt 1800 dollar per aktie. Priset framgår av handlingar i USA som Di Digital har tagit del av och är drygt 20 procent lägre än ett år tidigare.

I praktiken nedvärderas alltså Spotify av sina ägare – och flera av dem väljer att sälja stora poster.

Trots det lägre aktiepriset väljer tre institutioner – svenska Northzone och Creandum och den europeiska fonden Wellington Partners – att sälja delar av sina innehav i Spotify.

Nedgången sker eftersom finansmarknaden är orolig. Dämpad tillväxt i Kina och fallande råvarupriser spökar. Under sommaren sprider Brexit-omröstningen och dess resultat ytterligare osäkerhet på marknaden.

Läs mer: Innehållskriget: Tv och film är techbolagens nya guld

Turbulensen slår särskilt hårt mot techsektorn. Förlusttyngda bolag som svenska Spotify eller Truecaller blev plötsligt mindre intressanta.

Spotifys säljargument – att man hade en streamingtjänst som växte snabbare än Netflix – vägde inte lika tungt eftersom bolaget aldrig hade gått med vinst.

”Plötsligt blev det svårare att sälja in det argumentet. Det var en tydlig nedgång i marknaden som man inte märkte lika mycket av i Sverige”, säger en uppgiftslämnare till Di Digital.

För att undvika en nedåtrunda väljer Spotify att fylla på sin kassa på ett annat sätt – med ett lån.

Läs mer: Svenska storägarna säljer av i Spotify

I mars 2016 lånar musikjätten drygt 8 miljarder kronor. Tre fjärdedelar av pengarna kommer från amerikanska private equity-jätten TPG, enligt uppgift till Di Digital.

Spotify väljer att låna pengar just eftersom en nyemission hade inneburit en nedvärdering. Det motsatte sig flera av storägarna, enligt en person med insyn i Spotifys affärer.

I dag ser utsikterna för Spotifys aktie betydligt bättre ut.

Aktiepriset har stigit till 3700 dollar i den inofficiella gråhandeln. Det finns gott om möjliga köpare av en aktie i Spotify, men inte särskilt många som är beredda att sälja. Trycket är högt.

”Jag har aldrig sett något liknande”, säger en person med insyn i aktieaffärerna.

I efterhand framstår våren 2016 som en bra tid att köpa aktier i Spotify.

Sedan dess har nämligen aktiekursen mer än fördubblats, vilket innebär att flera svenska pensionsfonder tjänat hundratals miljoner kronor på sina innehav.

Läs mer: Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify 

Det är i dag jättelånet som står mellan Spotify och en notering på börsen i New York.

TPG har gjort en fantastisk affär

Enligt villkoren ska långivarna – bland dem TPG, Dragoneer och de svenska pensionsfonderna AMF och Folksam – få 20 procents rabatt på Spotify-aktier när bolaget emitterar nya aktier och går till börsen.

Problemet är bara att Spotify inte planerar att genomföra någon nyemission. Det är om detta som den största långivaren TPG och Spotify just nu tvistar, uppger flera källor.

Lånet blir dessutom dyrare ju längre tiden går. I dagsläget har TPG och de övriga långivarna rätt till 25 procents rabatt på aktier i Spotify, vilket i praktiken innebär en avkastning på 2 miljarder kronor sedan lånet gavs i mars 2016.

TPG har gjort ”en fantastisk affär”, enligt en uppgiftslämnare.  

Di Digital har sökt Spotify för en kommentar.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?