1515
Annons

Det här önskar sig svenskarna till jul

Svenskarna önskar sig pengar, presentkort och upplevelser till jul. Trots en ny virusvariant och logistikproblem kommer julhandeln troligtvis slå prisrekord enligt Pricerunner.

”Många tror att de kommer att spendera mindre än vad de egentligen gör”, säger Evelina Galli, konsument- och techexpert på Pricerunner. 

Evelina Galli, konsument- och techexpert på Pricerunner, berättar om vad svenskarna vill ha till jul.
Evelina Galli, konsument- och techexpert på Pricerunner, berättar om vad svenskarna vill ha till jul.

Prisjämförelsetjänsten Pricerunner, som nyligen blev uppköpta av Klarna i en jätteaffär, har gjort en kartläggning om vad svenskarna önskar sig i jul. I undersökningen, som utfördes av analysföretaget Yougov, deltog drygt 1000 svenskar över 18 år. Resultaten skvallrar om hur pandemin har förändrat svenskarnas shoppingvanor.

Läs mer: Guldregn efter jätteaffären: 130 anställda delar på 330 miljoner 

”Rent generellt så hamnar pengar, presentkort och böcker alltid med på topplistan och placerar sig högt. Julklappar som parfym, smycken, kläder och mobiler brukar flytta sig runt, ibland handlar de högt upp och ibland inte”, säger Evelina Galli, konsument- och techexpert på Pricerunner.

En uppstickare på listan av mest efterfrågade julklappar i år är upplevelser, som hamnade på tredje plats på listan. En fjärdedel (26 procent) önskar sig en upplevelse i julklapp. Det kan förklaras av lättade restriktionerna och ett uppdämt behov av att gå på bio och på konserter.

”Det är jättepopulärt med upplevelser i år. Man vill ta igen det man missade året innan.”

Evelina Galli tror att resultatet på undersökningen kanske hade varit annorlunda om den hade gjorts i dag. När undersökningen genomfördes i november hade de nya restriktionerna inte förts fram än, och allt fler hade börjat se ett slut på pandemin. Det var även då som evenemangsbiljetten utsågs till årets julklapp av HUI, Handelns utredningsinstitut. 

”Det kändes mycket tryggare då, men jag tycker fortfarande att det är en indikation på att corona läget ser bra ut jämfört med förra året.” 

Hon berättar att det ofta brukar komma uppstickarkategorier som hamnar högt på listan för att sedan försvinna nästkommande år. Tyngdtäcket var exempelvis populärt för några år sen men har inte någon placering alls på listan i år.

Den absolut största produktkategorin hos Pricerunners användare är leksaker. Men kategorin finns inte med på topplistan över julklappar.

”Leksaker hamnar alltid högst på listan varje år när vi kollar på data men just undersökning med Yougov vänder sig till alla över 18 år.”

Ett överraskande resultat från undersökningen är att komponentbrist och logistikproblem inte har avskräckt svenska konsumenter inför julhandeln. Trots skrämmande rubriker svarade majoriteten i undersökningen att de inte var orolig för varken komponentbrist eller logistiskproblem skulle förändra deras julhandel. Endast 22 procent svarade att de kommer handla tidigare för att vara säkra.

Men även om majoriteten inte var rädda för sena julklappar, svarade 22 procent att de hade påverkats av leveranskrisen.

Evelina Galli berättar även att det är stor skillnad mellan vad svenskarna planerar att spendera och vad de egentligen spenderar på julklappar.

”Det blir generellt köprekord varje år. Många tror att de kommer spendera mindre än vad de egentligen gör.”

Av de som svarar att de vill spendera mindre i undersökningen säger hälften att det beror på ekonomiska skäl. En fjärdedel menar dock på att det är hållbarhet som är skälet. Något som särskiljer sig från andra år.

Trots att hållbarhet är något som både konsumenter och butiker lyfter fram som viktigt, hamnar det ofta längst ner i prioriteringen, jämfört med andra faktorer som bra pris eller snabb leverans säger Evelina Galli.

I undersökningen går det att se förändrade shoppingvanor hos svenskarna. I år svarade 75 procent de helt eller delvis kommer köpa julklappar på nätet. En ökning med 25 procentenheter från undersökningen i fjol. 

”Det är väl inte alls konstigt, förra året när det var hårdare restriktioner och rekommendationer var att man skulle undvika att gå i affär. Efter det har fler fått in den vanan. Många tänker nog 'kolla vad lätt det är att klicka hem varan'.”

Hon anser att en ökad e-handel är en trend som kommer hålla i sig framöver.

Finns det något särskilt som man bör tänka på, nu när julhandeln drar igång på riktigt?
”Var ute i god tid! Det är problem med produkter med hög efterfrågan på i e-lager. Ett segment som påverkats mycket av det rådande läget är teknik. Även de populäraste julklapparna i leksaker är det hög efterfrågan på. Om du är orolig sätt upp en bevakning på specifika varit som du är intresserad av, försök vara ute i god tid.”

Tror du att virusvarianten omikron kommer att påverka julhandeln?
”Absolut. Fler kommer handla på nätet på grund av viruset. En annan grej som vi ser nu är att fler flockar till att köpa självtest. Utöver de andra trenderna som robotdammsugare, leksaker, och Playstation 5 är självtest högt upp på mest köp. Det kanske blir en av toppjulklapparna i år”, säger hon och skrattar. 

 


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?