Prisjämförelsetjänsten Pricerunner, som nyligen blev uppköpta av Klarna i en jätteaffär, har gjort en kartläggning om vad svenskarna önskar sig i jul. I undersökningen, som utfördes av analysföretaget Yougov, deltog drygt 1000 svenskar över 18 år. Resultaten skvallrar om hur pandemin har förändrat svenskarnas shoppingvanor.
Läs mer: Guldregn efter jätteaffären: 130 anställda delar på 330 miljoner
”Rent generellt så hamnar pengar, presentkort och böcker alltid med på topplistan och placerar sig högt. Julklappar som parfym, smycken, kläder och mobiler brukar flytta sig runt, ibland handlar de högt upp och ibland inte”, säger Evelina Galli, konsument- och techexpert på Pricerunner.
En uppstickare på listan av mest efterfrågade julklappar i år är upplevelser, som hamnade på tredje plats på listan. En fjärdedel (26 procent) önskar sig en upplevelse i julklapp. Det kan förklaras av lättade restriktionerna och ett uppdämt behov av att gå på bio och på konserter.
”Det är jättepopulärt med upplevelser i år. Man vill ta igen det man missade året innan.”
Evelina Galli tror att resultatet på undersökningen kanske hade varit annorlunda om den hade gjorts i dag. När undersökningen genomfördes i november hade de nya restriktionerna inte förts fram än, och allt fler hade börjat se ett slut på pandemin. Det var även då som evenemangsbiljetten utsågs till årets julklapp av HUI, Handelns utredningsinstitut.
”Det kändes mycket tryggare då, men jag tycker fortfarande att det är en indikation på att corona läget ser bra ut jämfört med förra året.”
Hon berättar att det ofta brukar komma uppstickarkategorier som hamnar högt på listan för att sedan försvinna nästkommande år. Tyngdtäcket var exempelvis populärt för några år sen men har inte någon placering alls på listan i år.
Den absolut största produktkategorin hos Pricerunners användare är leksaker. Men kategorin finns inte med på topplistan över julklappar.
”Leksaker hamnar alltid högst på listan varje år när vi kollar på data men just undersökning med Yougov vänder sig till alla över 18 år.”
Ett överraskande resultat från undersökningen är att komponentbrist och logistikproblem inte har avskräckt svenska konsumenter inför julhandeln. Trots skrämmande rubriker svarade majoriteten i undersökningen att de inte var orolig för varken komponentbrist eller logistiskproblem skulle förändra deras julhandel. Endast 22 procent svarade att de kommer handla tidigare för att vara säkra.
Men även om majoriteten inte var rädda för sena julklappar, svarade 22 procent att de hade påverkats av leveranskrisen.
Evelina Galli berättar även att det är stor skillnad mellan vad svenskarna planerar att spendera och vad de egentligen spenderar på julklappar.
”Det blir generellt köprekord varje år. Många tror att de kommer spendera mindre än vad de egentligen gör.”
Av de som svarar att de vill spendera mindre i undersökningen säger hälften att det beror på ekonomiska skäl. En fjärdedel menar dock på att det är hållbarhet som är skälet. Något som särskiljer sig från andra år.
Trots att hållbarhet är något som både konsumenter och butiker lyfter fram som viktigt, hamnar det ofta längst ner i prioriteringen, jämfört med andra faktorer som bra pris eller snabb leverans säger Evelina Galli.
I undersökningen går det att se förändrade shoppingvanor hos svenskarna. I år svarade 75 procent de helt eller delvis kommer köpa julklappar på nätet. En ökning med 25 procentenheter från undersökningen i fjol.
”Det är väl inte alls konstigt, förra året när det var hårdare restriktioner och rekommendationer var att man skulle undvika att gå i affär. Efter det har fler fått in den vanan. Många tänker nog 'kolla vad lätt det är att klicka hem varan'.”
Hon anser att en ökad e-handel är en trend som kommer hålla i sig framöver.
Finns det något särskilt som man bör tänka på, nu när julhandeln drar igång på riktigt?
”Var ute i god tid! Det är problem med produkter med hög efterfrågan på i e-lager. Ett segment som påverkats mycket av det rådande läget är teknik. Även de populäraste julklapparna i leksaker är det hög efterfrågan på. Om du är orolig sätt upp en bevakning på specifika varit som du är intresserad av, försök vara ute i god tid.”
Tror du att virusvarianten omikron kommer att påverka julhandeln?
”Absolut. Fler kommer handla på nätet på grund av viruset. En annan grej som vi ser nu är att fler flockar till att köpa självtest. Utöver de andra trenderna som robotdammsugare, leksaker, och Playstation 5 är självtest högt upp på mest köp. Det kanske blir en av toppjulklapparna i år”, säger hon och skrattar.