1515

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag"

Ett par stora bolagsförsäljningar i Malmö har skapat ett kluster av nya miljonärer. De senaste åren har de tagit en central plats som affärsänglar. Carl Silbersky är en av regionens nya makthavare. 

Carl Silbersky
Carl SilberskyFoto:Fredrik Norrlid/8till5

2009 såldes skånska Tactel till riskkapitalbolaget FSN Capital. Året efter såldes Polar Rose till Apple och den skånska kronjuvelen TAT köptes av kanadensiska Research In Motion. Tre kontantaffärer som skickade gott och väl över en miljard kronor till Malmö och gjorde ett tiotal unga skånska entreprenörer till mångmiljonärer.

Carl Silbersky var en av dem som hamnade mitt i storaffärerna.

Inom loppet av 18 månader var han med och sålde Tactel, investerade och klev in som vd i Polar Rose och sålde vidare det till Apple i en affär som sägs ha gett 200 miljoner kr.

"Polar Rose var min första riktiga investering. De var på randen till konkurs då, de hade kanske pengar för ett par månader till på kontot när jag gick in. Vi styrde om bolaget till att fokusera på mobil i stället för desktop. 12 månader senare sålde vi till Apple", säger Carl Silbersky.

Med stärkt självförtroende efter de två affärerna gick han direkt på sin första motgång.

Planen var att bygga något från start. Bolaget Popgiro var tänkt att lösa betalningar mellan privatpersoner men lyckades aldrig komma in på de stora plattformarna. 

"Det var riktigt tufft, jag tog det jättehårt. Jag hade gått från bolag till bolag och lyckats. Det blev en enorm lärdom", säger Carl Silbersky.

Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar.

I dag består hans portfölj av sju bolag. Till de mer välkända hör Brisk.io som startats av den tidigare TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Mapillary som nyligen tog in pengar från den värenomerade riskkapitalfirman Sequoia. Gemensamt för alla bolag i portföljen är att de har sin bas i Malmö.

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag och träffas. Vi kan communityt här nere och kan till exempel visa hemvändande talanger till rätt bolag. Sen investerar vi här för att vi vill att fler bolag ska lyckas i den här regionen", säger Carl Silbersky.

När han säger "vi" refererar han till några av de andra affärsänglarna som kommit i spåren av de skånska storaffärerna som Hampus Jakobsson från TAT och Jan-Erik Solem från Polar Rose. Men också fler TAT-miljonärer som Karl-Anders Johansson, Ludvig Linge, Mikael Tellhed och Johan Lenander. Tillsammans bildar de ett kraftfullt inofficiellt ängelnätverk med en investeringskapacitet på ett par hundra miljoner kronor.

Carl Silbersky försöker som investerare gå mot strömmen, hitta bolag och branscher som befinner sig i ett pressat läge. Det har lett till att han nu letar efter investeringar i mer mogna bolag.

"Just nu är det så otroligt hett med bolag i tidiga skeden. De är väldigt högt värderade relativt mer mogna bolag. Det finns många fina bolag därute som omsätter upp till 100 miljoner kr som är undervärderade. Bolag där vi kan tillföra ny teknik och få otrolig expansion i dem".

I startupvärlden pratas det ibland om just detta. Att det är när ett bolag börjar få intäkter som drömvärderingen sjunker ihop.

"Ja, det är helt galet. Värderingarna går ned avsevärt. Vid de första såddrundorna är värderingarna höga men sen går de ned för bolag som omsätter 10 miljoner kr. Det är här min contrarian-idé som investerare kommer in. Det här är bolag som är för små och tråkiga för VC-bolagen, som kräver mycket arbete men som nästan har potentialen att bli miljardföretag".

Hur tycker du att investeringsklimatet är just nu?

"Jag upplever att det är lite väl haussat när det kommer till tidig fas på bolagen. De affärsmöjligheter som landar på mitt bord har ganska uppskruvade förväntningar. Sen jag började investera 2009 har riskaptiten ökat och det är fler som är villiga att investera. Det är som tidvattnet, det kommer in jättemycket och sen försvinner alltihop på en gång."

Grundaren av det amerikanska bolaget Slack sa nyligen i en intervju att de tagit in pengar för att de fått en så hög värdering att det är värt att ta in pengar bara utifall att riskkapitalmarknaden skulle torka upp.

"Ska jag vara helt ärlig så hör jag det där rätt ofta. Men man har ett ansvar mot investerarna. Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar, som Hampus (Jakobsson) gjorde med TAT."

Du har gjort dina första investeringar i en uppåtgående marknad. Hur ser du på att det kan komma en mer otrevlig period på marknaden? 

"När Lehman kraschade satt jag och förhandlade med riskkapitalbolag om försäljningen av Tactel. Vi satt i förhandling om att sälja och 48 timmar innan försäljningen drog sig köparen ur. Det fanns ingen finansiering de månaderna. Det var nattsvart. Och det kommer att komma tillbaka det är jag säker på. Då gäller det att vara rustad."


Carl Silbersky

  • Ålder: 39 år
  • Bor: Limhamn
  • Karriär: Managementkonsult på KPMG, vice vd på Tactel, vd Polar Rose, medgrundare Popgiro, vd Mionix
  • Portföljbolag: Mapillary (karttjänst), Mionix (datorhårdvara), Safesolutions (videoövervakning), Brisk.io (säljtjänst), Hinnerintehinnerdu (marknadsplats), Barista (cafékedja).
  • Investeringsstorlek: 250 000 kr till 2 miljoner kronor

Läs mer: Den svenska internetbranschens mäktigaste investerare


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?