1515

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag"

Ett par stora bolagsförsäljningar i Malmö har skapat ett kluster av nya miljonärer. De senaste åren har de tagit en central plats som affärsänglar. Carl Silbersky är en av regionens nya makthavare. 

Carl Silbersky
Carl SilberskyFoto:Fredrik Norrlid/8till5

2009 såldes skånska Tactel till riskkapitalbolaget FSN Capital. Året efter såldes Polar Rose till Apple och den skånska kronjuvelen TAT köptes av kanadensiska Research In Motion. Tre kontantaffärer som skickade gott och väl över en miljard kronor till Malmö och gjorde ett tiotal unga skånska entreprenörer till mångmiljonärer.

Carl Silbersky var en av dem som hamnade mitt i storaffärerna.

Inom loppet av 18 månader var han med och sålde Tactel, investerade och klev in som vd i Polar Rose och sålde vidare det till Apple i en affär som sägs ha gett 200 miljoner kr.

"Polar Rose var min första riktiga investering. De var på randen till konkurs då, de hade kanske pengar för ett par månader till på kontot när jag gick in. Vi styrde om bolaget till att fokusera på mobil i stället för desktop. 12 månader senare sålde vi till Apple", säger Carl Silbersky.

Med stärkt självförtroende efter de två affärerna gick han direkt på sin första motgång.

Planen var att bygga något från start. Bolaget Popgiro var tänkt att lösa betalningar mellan privatpersoner men lyckades aldrig komma in på de stora plattformarna. 

"Det var riktigt tufft, jag tog det jättehårt. Jag hade gått från bolag till bolag och lyckats. Det blev en enorm lärdom", säger Carl Silbersky.

Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar.

I dag består hans portfölj av sju bolag. Till de mer välkända hör Brisk.io som startats av den tidigare TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Mapillary som nyligen tog in pengar från den värenomerade riskkapitalfirman Sequoia. Gemensamt för alla bolag i portföljen är att de har sin bas i Malmö.

"Det är skönt att kunna cykla till sina bolag och träffas. Vi kan communityt här nere och kan till exempel visa hemvändande talanger till rätt bolag. Sen investerar vi här för att vi vill att fler bolag ska lyckas i den här regionen", säger Carl Silbersky.

När han säger "vi" refererar han till några av de andra affärsänglarna som kommit i spåren av de skånska storaffärerna som Hampus Jakobsson från TAT och Jan-Erik Solem från Polar Rose. Men också fler TAT-miljonärer som Karl-Anders Johansson, Ludvig Linge, Mikael Tellhed och Johan Lenander. Tillsammans bildar de ett kraftfullt inofficiellt ängelnätverk med en investeringskapacitet på ett par hundra miljoner kronor.

Carl Silbersky försöker som investerare gå mot strömmen, hitta bolag och branscher som befinner sig i ett pressat läge. Det har lett till att han nu letar efter investeringar i mer mogna bolag.

"Just nu är det så otroligt hett med bolag i tidiga skeden. De är väldigt högt värderade relativt mer mogna bolag. Det finns många fina bolag därute som omsätter upp till 100 miljoner kr som är undervärderade. Bolag där vi kan tillföra ny teknik och få otrolig expansion i dem".

I startupvärlden pratas det ibland om just detta. Att det är när ett bolag börjar få intäkter som drömvärderingen sjunker ihop.

"Ja, det är helt galet. Värderingarna går ned avsevärt. Vid de första såddrundorna är värderingarna höga men sen går de ned för bolag som omsätter 10 miljoner kr. Det är här min contrarian-idé som investerare kommer in. Det här är bolag som är för små och tråkiga för VC-bolagen, som kräver mycket arbete men som nästan har potentialen att bli miljardföretag".

Hur tycker du att investeringsklimatet är just nu?

"Jag upplever att det är lite väl haussat när det kommer till tidig fas på bolagen. De affärsmöjligheter som landar på mitt bord har ganska uppskruvade förväntningar. Sen jag började investera 2009 har riskaptiten ökat och det är fler som är villiga att investera. Det är som tidvattnet, det kommer in jättemycket och sen försvinner alltihop på en gång."

Grundaren av det amerikanska bolaget Slack sa nyligen i en intervju att de tagit in pengar för att de fått en så hög värdering att det är värt att ta in pengar bara utifall att riskkapitalmarknaden skulle torka upp.

"Ska jag vara helt ärlig så hör jag det där rätt ofta. Men man har ett ansvar mot investerarna. Bilden av att det är sexigt att resa enorma mängder pengar känns som ett tecken i tiden. Man borde ställa sig frågan: Till vilken kostnad ska man bygga framgång? Det är vackrare att bygga ett stort bolag med väldigt lite pengar, som Hampus (Jakobsson) gjorde med TAT."

Du har gjort dina första investeringar i en uppåtgående marknad. Hur ser du på att det kan komma en mer otrevlig period på marknaden? 

"När Lehman kraschade satt jag och förhandlade med riskkapitalbolag om försäljningen av Tactel. Vi satt i förhandling om att sälja och 48 timmar innan försäljningen drog sig köparen ur. Det fanns ingen finansiering de månaderna. Det var nattsvart. Och det kommer att komma tillbaka det är jag säker på. Då gäller det att vara rustad."


Carl Silbersky

  • Ålder: 39 år
  • Bor: Limhamn
  • Karriär: Managementkonsult på KPMG, vice vd på Tactel, vd Polar Rose, medgrundare Popgiro, vd Mionix
  • Portföljbolag: Mapillary (karttjänst), Mionix (datorhårdvara), Safesolutions (videoövervakning), Brisk.io (säljtjänst), Hinnerintehinnerdu (marknadsplats), Barista (cafékedja).
  • Investeringsstorlek: 250 000 kr till 2 miljoner kronor

Läs mer: Den svenska internetbranschens mäktigaste investerare


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?