1515
Annons

Deras tolk-app ska slå Google Translate – vill ut i världen

Stockholmsbolaget Digitaltolk förmedlar tolkuppdrag via sin app. Nu lanserar grundarna Virpal Singh och Leyla Sarac också ett verktyg för direktöversättning.

Leyla Sarac och Virpal Singh visar upp Digitaltolks senaste produkt.
Leyla Sarac och Virpal Singh visar upp Digitaltolks senaste produkt.Foto:Joey Abrait

Redan innan flyktingkrisen 2016 såg många kommuner, myndigheter och organisationer ett ökat behov av tolktjänster. Samtidigt var det svårt att hitta bra tolkar på kort tid. Digitaltolk, som grundades hösten 2015 av Virpal Singh och Leyla Sarac, ville lösa det problemet. 

Syftet med bolaget var att erbjuda en plattform som snabbt kopplar ihop tillgängliga tolkar med kunder. Via en app meddelar tolkarna sin tillgänglighet och vilka språk de behärskar.

”Det är ju inte så att vi skapar fler tolkar, utan vi koordinerar, samordnar och kopplar ihop aktörer snabbt och med bättre träffsäkerhet, säger Leyla Sarac.

Läs även: Efter flyktingkrisen – rusning till deras tolkapp

Digitaltolks förmedling av tolkar är bara en av tjänsterna som bolaget erbjuder. I dag finns över 1000 tolkar knutna till systemet och bolaget har vunnit flera upphandlingar med olika kommuner och landsting.

Nu ska bolaget släppa sin nästa tjänst - en översättningsmjukvara vid namn Pretpal. 

Många aktörer, även inom sjukvården och myndigheter, använder sig av exempelvis Google, eller en av de andra digitala översättningsredskapen som finns online för enklare översättningar där en tolk inte anses nödvändig. 

”Om jag bara vill fråga om personen har sovit gott, mår bra eller om han eller hon vill ringa någon så är detta ett komplement till tolk, säger Leyla Sarac.

Läs även: De ska ta fram nyanländas kompetenstest

Digitaltolk har tagit fram en direktöversättningsapplikation där verktyget tar in översättningar från flera leverantörer, däribland Google, Bing, IBM och ryska Yandex och sedan analyserar vilken översättning som är bäst.

”När jag talar på svenska så översätter den direkt till arabiska. Den behärskar både tal till tal och tal till text då det i många sammanhang är bättre för klienten att även ha innehållet i textform”, säger Leyla Sarac. 

Hårdvaran som Digitaltolk kopplar Pretpal till kan liknas vid Amazons Echo Show, där skärmen visar både det du säger och översättningen. Den kommer även med en knapp där man direkt kan boka en tolk om så behövs.

”Den där lilla knappen är helt unik”, säger Virpal Singh och fortsätter:

”Om jag inser att verktyget inte räcker till så kan jag trycka på knappen så får jag ett telefonnummer till en tillgänglig tolk på ungefär 20 sekunder.”

Läs även: Här är techmiljonärerna som lovar skänka bort sina pengar

Bolaget kan plocka ut en viss vinst från tolkverksamheten och återinvesterar den i bolagets hårdvara. Samtidigt krävs mer kapital för internationell expansion och vidareutveckling. Digitaltolk planerar nu att ta in 40–60 miljoner kronor i riskkapital. 

Förhoppningen är att bolaget kunna börja leverera sina första översättningsapparater i början av 2018. Men än så länge är tekniken i beta, uppger Leyla Sarac.

”Behovet och intresset för vår teknik är jättestor. Planen är att erbjuda den som en licensprodukt för våra kunder, säger hon.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?