1515
Annons

Deras "Teslabåt" ska göra havet fossilfritt – tar in nya miljoner

Candela Speed Boat vill göra för båtar vad Tesla gjorde för bilar. Nu tar man in nytt kapital och startar serietillverkningen av bolagets första elbåt.

Candelas första modell Seven. Båten körs av bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog (till vänster).
Candelas första modell Seven. Båten körs av bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog (till vänster).Foto:Pressfoto.

Genom att kunna erbjuda snabbare hastigheter och längre räckvidd ska Candela Speed Boat (NTL) göra havet fossilfritt.

Nu tar bolaget in mer kapital för att kunna växla upp och starta produktionen på allvar. 10 miljoner kronor tillförs kassan genom befintliga ägare.

”Serietillverkningen är igång och vi har tio båtar som ska ut redan till våren. Nu rekryterar vi och har flyttat till nya lokaler för att kunna skala upp ordentligt”, säger bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog.

Redan i dag har bolaget omkring 150 båtar förbeställda. Just nu är en handfull båtar på väg till bolaget, med säte på Lidingö i Stockholm, för montering. Själva tillverkningen görs i Tyskland.

”Vi har inte spenderat en krona på marknadsföring än. Vi har en tro på att det kommer vara överskott på efterfrågan en tid framöver. Kanske främst för att vi inte har några konkurrenter just nu”, säger Gustav Hasselskog.

Läs även: Efter Tesla: Här är nästa generations elfordon 

Med sin första modell, Seven, utlovar bolaget en räckvidd på 50 sjömil, motsvarande knappt 93 kilometer, vid en hastighet på mellan 20 och 25 knop. Topphastigheten är 30 knop för båten, som är 7,7 meter lång och 2,4 meter bred. Seven byggs i kolfiber och är designad med bärplan som gör att skrovet ligger ovanför vattenytan.

Candelas första modell Seven.
Candelas första modell Seven.Foto:Pressfoto.

”Vi sänker energiförbrukningen med 75 procent i jämförelse med en planande båt. Det gör att du kan nå en räckvidd som är nära en bensinbåt. Man kommer till Möja från Slussen och tillbaka”, säger Gustav Hasselskog.

Prislappen ligger på drygt 2,2 miljoner kronor. Enligt Gustav Hasselskog kommer man framöver satsa på fler modeller, kanske också till ett lägre pris. I dag har kunderna dock inga större problem med att lägga ut över 2 miljoner kronor för en elbåt, menar Gustav Hasselskog.

”Den är inte gratis, men vi ser att det finns en enorm efterfrågan. Så vi kan sälja med viss marginal från dag ett och få igen en del av en stor utvecklingskostnad. Men i framtiden ska vi försöka satsa på volym för att få ner priset”, säger han.

Och Candelas kunder har ett visst annat elfordon som har vissa likheter med Seven, inte minst när det kommer till att bryta ny mark.

”De flesta verkar vara entreprenörer, vilket speglas av att man är beredd att ta lite risker med nya grejer och har ett teknikintresse. 90 procent av dem har en Tesla”, säger Gustav Hasselskog.

Läs även: Här är världens första hyperloop-kapsel för passagerare 

Candela grundades 2014 av Gustav Hasselskog och fick 2015 in sin första investering av privatinvesteraren Christer von der Burg. Hittills i år har bolaget tagit in 17,5 Mkr och nu är man 14 anställda.

Tidigare har bolaget också backats av finansiering från bland andra Vinnova och Energimyndigheten, något som gjorde det möjligt för Gustav Hasselskog att utveckla konceptet till vad det är i dag.

”Det finns inga vettiga elbåtar på marknaden i dag. Antingen går de jättelångsamt eller så har de ingen räckvidd. Därför kommer kunderna till oss”, säger Gustav Hasselskog.


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?